Patří k největším černošským hvězdám současného Hollywoodu. Za svou dlouhou a velmi úspěšnou kariéru získal Freeman hned čtyři oscarové nominace, proměnil však až tu zatím poslední za boxerské drama Million Dollar Baby.
Morgan Freeman se narodil 1. června 1937 v Memphisu (stát Tennessee). V osmnácti se chtěl stát armádním pilotem, a proto se upsal americkému letectvu. Po třech letech služby však vojsko opustil a svou dobrodružnou povahu se odhodlal realizovat mnohem méně nebezpečným způsobem: jako herec. Přestěhoval se do Los Angeles, kde začínal jako profesionální tanečník, od roku 1964 účinkoval v kočovném divadelním představení The Royal Hunt Of The Sun. Další příležitosti na prknech znamenajících svět ho pak zavály v roce 1967 do New Yorku, kde nejprve působil na řadě mimobroadwayských scén; na Broadwayi samotné debutoval hned o rok později ve slavném muzikálu Hello Dolly!. První zkušenosti ve filmu získával účinkováním v komparsu, například v dramatu Sidneyho Lumeta Zastavárník (1964) s Rodem Steigerem.
Slávu Morgan Freeman poprvé okusil na počátku sedmdesátých let. Zásluhu na tom však měla výhradně televize, přesněji řečeno dětská show The Electric Company (1971–1977), kde se Freeman pravidelně objevoval po boku černošského komika Billa Cosbyho. Čekání na výraznější filmovou příležitost ukončilo až s počátkem osmdesátých let vězeňské drama s Robertem Redfordem Brubaker (1980) či thriller se Sigourney Weaverovou Očitý svědek (1981), kterým Freeman zahájil dlouho řadu svých filmových policistů a detektivů. V první hlavní roli se objevil v dramatu Death of a Prophet (1981) o černošském aktivistovi Malcolmu X. Další výrazné uplatnění však musel Freeman hledat vedle divadla hlavně na televizní obrazovce, ať už se to týkalo soap-opery Another World (hrál v ní v letech 1982–1984) či v minisérii The Atlanta Child Murders (1985) o sérii brutálních vražd. Jednu z řady svých prestižních divadelních cen tehdy Freeman obdržel také za drama Řidič slečny Daisy, jehož filmová verze ho měla přivést mezi skutečné hollywoodské hvězdy. Stejnojmenný snímek z roku 1989 o vztahu černošského šoféra a jeho zaměstnankyně, jižanské dámy v letech (Jessica Tandyová) navíc přinesl Freemanovi jednu z jeho oscarových nominací.
Již před tímto veleúspěšným snímkem však Freeman zazářil v několika jiných filmech, ať už se jednalo o drama Chytrák (1987), za něž byl coby nelítostný a krutý pasák poprvé nominován na Oscara, či o hlavní rolí arogantního ředitele střední školy v dramatu Lean on Me (1989). Že šel Freeman vzápětí z jednoho úspěšného projektu do dalšího, dokazuje jeho účinkování v historickém dramatu Glory (1989), v dobrodružné podívané s Kevinem Costnerem Král zbojníků Robin Hood (1991) či ve westernu Clinta Eastwooda Nesmiřitelní (1992). Patrně svůj životní výkon podal v dramatu Vykoupení z věznice Shawshank (1994), kde se coby odsouzený vrah Red proměňuje z cynika v muže nacházejícího ztracenou víru lidství. Další nominace na Oscara byla více než zasloužená, o trofej samu ho však připravil Tom Hanks jako Forrest Gump. Vedle toho se Freeman stihl také začlenit mezi režírující herce, jeho drama Bopha! (1993), odehrávající se v Jihoafrické republice v období apartheidu, však příliš úspěšné nebylo.
Od poloviny devadesátých let se Morgan Freeman představuje v hlavně v úlohách distingovaných gentlemanů a mentorů, obvykle stojících na té správné straně zákona. Popularitu mu přinesly hlavně role policistů; k těm nejslavnějším patří detektiv Somerset v thrilleru Sedm (1995) či kriminalista Alex Cross v dvojdílné sérii Sběratel polibků (1997) a Jako pavouk (2001). Také k armádním šaržím se Freeman po letech několikrát vrátil díky filmu, když se objevil v rolích vysokých důstojníků (thriller Smrtící epidemie, 1995; sci-fi Pavučina snů, 2003). Hledali-li tvůrci katastrofické sci-fi Drtivý dopad (1997) ideálního představitele prvního černošského filmového prezidenta Spojených států, volba zákonitě padla právě na Freemana. V roce 2003 zamířil však ještě výš, když byl v komedii Božský Bruce obsazen dokonce do úlohy Boha (zahrál si také v pokračování Božský Evan, 2007). Ve Freemanově podání ostatně může být v podstatě kladnou postavou i nájemný vrah, který do tajů řemesla zaučuje svého syna (satira Sestřička Betty s Renée Zellwegerovou). Lidsky přívětivou postavou je i vypravěč melodramatu Chuť lásky (2007), profesora Stevensona. Už obtížněji si divák nachází sympatie k jeho mafiánovi z gangsterky Nabít a zabít (2006) anebo superzločinci Sloanovi z akční podívané Wanted (2008). Morálně ambivalentní úlohu dobráckého policisty, jenž si přisvojí dcerku nevšímavé feťačky (Amy Ryanová), zosobnil v kriminálním dramatu Gone Baby Gone (2007).
K vedlejším úlohám určeným pro výrazné herecké osobnosti patří vynálezce Lucious Fox v comicsové podívané Batman začíná (2005) a jejím pokračování Temný rytíř (2008) i přítel hlavního hrdiny Mitch v melodramatu s Robertem Redfordem Žít po svém (2005); ve snímku producenta Luka Bessona Utržený ze řetězu (2005) si zahrál společně s Jetem Li. Komedie Než si pro nás přijde (2007) naopak nabízí vzácnost v podobě ústřední role pro Freemana - zosobňuje umírajícího automechanika Cartera, jenž si na stará kolena plní životní přání.
Herci, který se pomalu ale jistě přiřadil k hollywoodským osobnostem, bez nichž bychom si americkou kinematografii nedokázali téměř představit, stále scházel vytoužený oscarový triumf. Nezaútočil na něj úspěšně ani v historickém dramatu Stevena Spielberga Amistad (1997), ani svým vysněným, avšak stále odkládaným projektem, dramatem Long Walk to Freedom o Nelsonu Mandelovi. Ve svých osmašedesáti na Oscara konečně dosáhl díky další spolupráci s Clintem Eastwoodem, tentokrát na dramatu Million Dollar Baby (2004), kde se Freeman představil v úloze trenéra, který na sklonku kariéry pomáhá s přípravou mladé boxerky.
Morgan Freeman se chystá do vesmíru