Popsat Birdmana je samo o sobě náročný kousek - primárně snímek popisuje snahu o comeback někdejší hollywoodské hvězdy Riggana Thompsona, kdysi proslavené za svou roli fiktivního superhrdiny Birdmana, dnes však vyhořelou trosku na hranici šílenství. Už tady se situace komplikuje, Riggana totiž hraje Michael Keaton, první představitel Batmana, po němž poslední dekádu sotva zaštěkal pes, máme proto co dělat s částečnou autobiografičností. Pro Keatonovo dobro doufejme, že nikoliv s úplnou - jeho Riggan se totiž pohybuje na hraně šílenství a slyší ve své hlavě našeptávající hlas jeho dávné superhdinské postavy.
zdroj: Cinemart
Přesto, nebo právě proto, doufá Riggan v návrat na výsluní skrze tvorbu divadelní hry pro Broadway. Krom vedlejších postav ztvárněných Emmou Stone, Zache, Galifianakisem, Amy Ryan či Naomi Watts mu v tom má pomoct především svým rolím až fanaticky věrný herec Mike (Edward Norton). Ten však brzy začne strhávat pozornost na sebe, a Riggan tak zápolí s problémem, co dělat dále. Po celou dobu - zvláště s přihlédnutím k bizarnímu finále - přitom není úplně jasně, do jaké míry mu kape na maják, a do jaké míry je postava superhrdiny Birdmana skutečná.
Díky tomu lze Birdmana číst jak jako pojednání o jednom vyhořelém, poblázněném herci, tak i mysteriózní popis jedné superhrdinské nátury. Především si však snímek utahuje z Hollywoodu, Broadwaye, ale i víry v druhou životní šanci. Na své si tak přijdou především všichni pseudofilozofové a cynici. Těm ostatním však hrozí, že jim bude popis připadat natolik komplikovaný, že si finální výsledek raději nechají ujít.
Superhrdinové na Oscarech
Birdman koluje už několik měsíců po festivalech, od října měl rovněž americkou premiéru. V řeči čísel nelze snímek považovat zrovna za kasovní trhák, aby si však film s podobně okrajovou premisou a prakticky bez reklamní kampaně vydělal 30 milionů a zaplatil tak rozpočet, taktéž není nutně pravidlem.
Notným kvalitám se nelze divit, režisérem filmu je ostatně Alejandro González Iñárritu (Amores perros, 21 gramů, Babel), mexický režisér známý pro své komplexní, autorské snímky. V Birdmanovi přitom paradoxně do značné míry poprvé ve své filmografii hraje na strunu popkultury výraznou superhdinskou linkou.
Po sedmi nominacích na Zlaté glóby se očekává úspěch Birdmana i na Oscarech, především pak v herecké kategorii. Vedle herců konkurenčních snímků však Birdman může ohrozit i tradiční „technickou“ cenu pro sci-fi a žánrové filmy, totiž tu za nejlepší kameru. Iñárritu se totiž rozhodl celého Birdmana natočit tak, aby působil jako snímek zachycený bez jediného střihu. Navzdory notné dvojsmyslnosti Birdmana by tak mohlo akutně hrozit, že nejprestižnější filmovou cenu poprvé získá film (tak trochu) o superhdinovi.