Birdman - recenze zbrusu nového filmu s Michaelem Keatonem v hlavní roli

22. 1. 2015 21:30 - Recenze | Autor: František Fuka

Birdman - recenze zbrusu nového filmu s Michaelem Keatonem v hlavní roli

Riggan Thomson (Michael Keaton) je bývalá hvězda komiksových velkofilmů, ve kterých hrál superhrdinu Birdmana. Nyní, na stará kolena, chce ale na svou hollywoodskou slávu zapomenout a věnuje se něčemu serióznějšímu: Hraje na Broadwayi hlavní roli v minimalistické divadelní hře o smyslu lásky, podle vlastního scénáře a ve vlastní režii.

Inscenaci mu komplikují nejen finanční problémy, ale také příliš materialistický producent (Zach Galifianakis), Rigganova labilní dcera (Emma Stoneová), ambiciózní psychopatický herec (Edward Norton) a vlastně všichni ostatní.

A celé věci rozhodně nepomáhá ani to, že Riggan má vážné psychologické problémy, takže občas mluví se svým "super alter egem" a občas si představuje, že má nadpřirozené schopnosti. Nebo si to nepředstavuje?

Birdman

Alejandro González Iñárritu natočil film, který se zuby nehty (a zobákem) snaží být maximálně originální. Například hudbou, která 90 procent času pozůstává jen z bicích. Nebo tím, že vypadá jako kdyby celý sestával jen z několika málo (dvou nebo tří) nepřerušených záběrů. To ale není pravda, film byl natočen scénu po scéně a pak slepen pomocí triků do něčeho, co vypadá jako dlouhý nepřerušený záběr hodně akrobatické kamery, která téměř neustále létá, krouží atd...

Působí to zcela nenuceně, dodává to filmu originální atmosféru a je to zajímavý příklad toho, kam až dospěla digitální triková technika za posledních 10-20 let. Když se totiž jen trochu zamyslíte, dojde vám, jaká spousta triků musela ve filmu být, aby vůbec mohl vzniknout. A tím nemyslím jen levitujícího Michaela Keatona nebo dvě verze téhož herce v jednom záběru. Myslím mnohem decentnější triky, jako třeba záběry, ve kterých se někdo dívá do zrcadla, my se mu díváme přes rameno, v zrcadle vidíme jeho obličej, ale nikoliv kameramana s kamerou. Například.

Birdman je především film o svém hlavním hrdinovi a o tom, jak se člověk na stará kolena snaží ještě něco radikálně nového zkusit, i když jsou okolnosti proti němu. A co se pak s takovým člověkem může stát.

Svým vyzněním mi Birdman připomínal ze všeho nejvíc nějaký hodně kvalitní film od Woodyho Allena (pokud pominu technickou stránku filmu, která je samozřejmě zcela mimo Allenovy schopnosti). Velmi humorné okamžiky (především Galifianakis a Norton) jsou prokládány o poznání více hořkými scénami, které občas sklouznou až k brutální tragédii. Z té jsme ale většinou záhy "vysvobozeni" díky nějaké maličkosti, která předchozí drama záměrně shodí a udělá si legraci sama ze sebe. Herci jsou bez výjimky úžasní a nemohu proti žádnému z nich říct jediné křivé slovo.

Přes všechnu tu chválu (herci, řemeslné provedení) mám k filmu jisté připomínky, které souvisejí především s jeho scénářem.

Birdman

Ten je záměrně ambivalentní v tom smyslu, že si nemáme být zcela jisti, která scéna má být tragická a která si z tragédií dělá legraci. Nemáme si být jisti, kdy se Keatonově posedlosti smát a kdy s ním soucítit. A nemáme si být ani jisti, kdy co z toho chtěl režisér - což je velmi dobrá metoda, jak natočit "hlubší film s přesahem", který pak není možno konkrétně kritizovat. Některé scény na téma "teď ti budu několik minut říkat, jaký jsi zmrd, protože jsi" byly na můj vkus až příliš dlouhé a neobsahovaly dostatek inovace nebo humoru na to, aby se daly přežít více než jednou.

Další vychcaná taktika režiséra spočívá v tom, že když už začne být příběh příliš absurdní a začneme si říkat "To je hovadina, takhle se nikdo nikdy chovat nemůže", objeví se v něm nějaká prvoplánovitě zcela nesmyslná drobnost, která nám jasně signalizuje "Tohle není realita, to se jen zrovna někomu zdá (pravděpodobně hlavnímu hrdinovi), tudíž nemáte právo to kritizovat z hlediska dějové logiky."

Pokud jste si obou těchto taktik vědomi, poměrně záhy se pro vás film stane značně předvídatelným. Jak se blížilo vyvrcholení, začal jsem stále spolehlivěji a spolehlivěji odhadovat, co se stane v příštích sekundách a minutách. Včetně nezbytně ambivalentního konce.

Jistě budou někteří lidé z tohoto filmu totálně nadšeni a popíšou desítky stránek hlubokými rozbory, například na téma:

Je celý film volnou adaptací Shakespearova Macbetha?
Odehrává se celý film jen v Rigganově hlavě (včetně scén, ve kterých Riggan nevystupuje)?
Existuje Bůh?
Pokud vám moderátor TV soutěže dá vybrat ze tří dveří, z nichž za jedněmi je auto a za dvěma kozy, a po prvním výběru vám řekne, za kterými ze zbývajících dvou dveří určitě je koza a nabídne vám možnost změnit výběr, máte této možnosti využít?
A podobně...

Birdman je v mých očích klasický "Oscar-bait", ale patří mezi Oscar-baity k těm vydařenějším a výživnějším.

P.S: "Birdman" je existující cartoonová postava studia Hanna-Barbera s poměrně zajímavou historií a novou právnickou kariérou.

P.P.S: Možnosti změny dveří rozhodně vždy využijte.

Hodnocení: 80 %

Zdroje: FFFILM

ČLÁNKY O FILMU

10 nejlepších filmů loňského roku

10 nejlepších filmů loňského roku

1. 1. 2016 | Téma | Vojtěch Karlík

Nové zpracování Mad Maxe s Tomem Hardym a s přízviskem Zběsilá cesta dominuje v mnoha anketách a přehledech nejlepších filmů roku 2015. Nabízíme vám přehled nejzajímavějších filmů, které vznikly v loňském roce.
Fantastická čtyřka se veze na recyklační posedlosti Hollywoodu

Fantastická čtyřka se veze na recyklační posedlosti Hollywoodu

31. 8. 2015 | Téma | Ladislav Loukota

Ať už od nejnovější verze superhrdinské Fantastické čtyřky očekáváte černého koně léta či naopak problém nejvyššího kalibru, nelze si v jejím případě znovu nevšimnout značné posedlosti Hollywoodu remakováním vlastní tvorby. Zatímco dříve, jako v případě Zjizvené tváře nebo Věci, byly remaky vytvářeny dekády od své inspirační látky, dnes přicházejí i méně než deset let po ní. Čím to je, že se filmaři zamilovali do předělávek, a bude tomu někdy konec? 
Oscaři pod lupou. Proč vyhrál Birdman?

Oscaři pod lupou. Proč vyhrál Birdman?

23. 2. 2015 | Téma | Ladislav Loukota

Nejslavnější filmové ceny roku jsou za námi, podívejte se proto na přehled vítězů včetně pravděpodobného vysvětlení příčin jejich úspěchů. Ačkoliv totiž na poli nejvýznamnějších cen všechny válcoval Birdman, nakonec ho v počtu sošek spolehlivě dohnal rozverný Grandhotel Budapešť. Cenu za zahraniční film si připsala i polská Ida, naopak u animáků byla akademie letos mnohem konzervativnější. 
Birdman - originální superhrdinský snímek je návratem Michaela Keatona

Birdman - originální superhrdinský snímek je návratem Michaela Keatona

21. 1. 2015 | Téma | Ladislav Loukota

Satira na Hollywood a superhrdiny, 92 % pozitivních recenzí, průměrné hodnocení 89%, nejžhavější kandidát na nejvíce Oscarů, miláček kritiků i náročnějších diváků - a zároveň i snímek, který se ponejvíce vystavuje riziku, že si ho v kinech nechají ujít jak běžní diváci holdující velkofilmům, tak i filmožrouti s náročnějším vkusem. Chybu přitom udělají obě vrstvy. Birdman totiž vzdor své roztodivné zápletce totiž platí především za inteligentní černou komedii. 

NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

Pokračování, na která se vyplatilo počkat

Pokračování, na která se vyplatilo počkat

6. 12. 2019 | Téma | Matěj Svoboda

Obvykle platí, že když vznikne hit, s pokračováním se dlouho neváhá. Není to však pravidlem.
Recenze: Jumanji: Další level – dobrodružství nekončí

Recenze: Jumanji: Další level – dobrodružství nekončí

5. 12. 2019 | Recenze | Matěj Svoboda

Současnému Hollywoodu vládnou comicsy, toho si už nejspíš stihl všimnout i ten nejméně pozorný návštěvník kin. Stejně výhodná je ale v poslední době i sázka na nostalgii.
Podívejte se na první trailer na poslední bondovku s Danielem Craigem

Podívejte se na první trailer na poslední bondovku s Danielem Craigem

4. 12. 2019 | Trailery | Adam Homola

Takhle má vypadat pořádný první trailer. Žádné naznačování, ale spousta záběrů, nástřel příběhu, pohled na nové postavy a samozřejmě na hlavního borce, který se stylově loučí.
Mena Massoud nemůže ani po miliardovém Aladinovi sehnat žádnou novou roli

Mena Massoud nemůže ani po miliardovém Aladinovi sehnat žádnou novou roli

4. 12. 2019 | Novinky | Adam Homola

Mena Massoud toho za sebou ještě moc nemá. Pár seriálů, několik kraťasů a jeden masivní blockbuster. Přesto je bez práce.