Godzilla - recenze, klasika se vrací v novém provedení

14. 5. 2014 - 9:30 | Recenze | František Fuka

Godzilla - recenze, klasika se vrací v novém provedení zdroj: tisková zpráva

Rok 1999. Joe Brody (Bryan Cranston) pracuje v japonsku a žije s manželkou (Juliette Binocheová) a malým synem Fordem těsně vedle jaderné elektrárny, na nějakém magickém geografickém místě, které je těsně u hory Fudži a současně těsně u moře. Objeví se podivné vibrace a elektrárna se tragicky zřítí, neznámo proč vlastně.

O 15 let později. Z malého Forda vyroste Aaron Taylor-Johnson, který se svou manželkou a pětiletým synkem žijí v USA. Zavolají mu z Japonska, že byl jeho otec zatčen - opět. Ford jede za Joem do Tokia a zjišťuje, že tatínek to v hlavně nemá v pořádku. Pořád mumlá o spiknutí, zachytává divná vlnění a chce se (znovu) dostat do uzavřené oblasti okolo elektrárny.

Ford tam jde s ním (aby už měl od taťky pokoj), a zde zjišťuje, že v tom skutečně je spiknutí, okolo elektrárny není radiace a v jejím nitru probíhají horečné experimenty s probouzením nějakého megamonstra, které vede japonský vědec (Ken Watanabe).

zdroj: Archiv

To by o ději prozatím stačilo, ale vězte, že je relativně originální a že Godzilla není jediným megamonstrem v tomto filmu. Což je ostatně vidět už v trailerech, které opět prozrazují více, než by bylo záhodno, a tím diváka připravují o některá příjemná překvapení.

Za zmínku stojí, že přestože jsem Pacific Rim ohodnotil 70 procenty, t.j. skoro stejně jako tuto novou Godzillu, jde výrazně jiný typ filmu. Godzilla je zjevně zaměřená na o něco starší diváky a předpokládá u nich existující lásku ke starým japonským Godzillám - nebo se aspoň snaží nepošlapat jejich radioaktivní památku.

Jde teprve o druhý film režiséra Garetha Edwardse, jehož předchozí snímek, Monsters (2010), vyprávěl také o invazi obřích příšer na Zemi. Přestože to byl film laciný a monstra v něm skoro vůbec nebyla vidět, byl velmi působivý. Z tohoto důvodu jsem tleskal rozhodnutí Warner Bros., kteří mu svěřili tento megaprojekt.

godzilla_2 zdroj: tisková zpráva

Je nutno říct, že Edwards zvládl šílenou logistickou stránku tohoto projektu bez větších problémů a film "sedí pohromadě" bez větších problémů. Vizuální efekty stojí za to, akční scény jsou přehledné, hudba (Alexandre Desplat) vzdává chvílemi hold staré Godzille, a zvukový mix je skutečně libový - skřeky monster mají téměř hmatatelnou plastičnost, aniž by vám rvaly uši jako efekty v novém Supermanovi.

Z řemeslných aspektů filmu musím trochu zkritizovat jen 3D, které je ve většině filmu zbytečné a v některých scénách dokonce vyloženě tahá za oči a je patrné, že nějaký trojrozměrný objekt je pouze placaté "dioráma", nebo že nějaká část terénu při švenku / zoomu úplně absurdně mění svou trojrozměrnost, jako kdyby se roztékala. Není to tak strašné, jako třeba v novém Souboji titánů, ale u takové megaprodukce je to nepříjemné překvapení.

A teď už k těm zajímavějším elementům filmu:

Obsahuje docela dost zajímavých scenáristicko/dramaturgických nápadů, z nichž některé fungují a jiné méně. Především je výborná postava Bryana Cranstona, která má přesně správnou balanci "něčeho z minulých desetiletí (ať už tím myslíme starého člověka, nebo starší filmy)", aniž by působila směšně.

Bohužel, někdy od třetiny filmu se hlavním hrdinou místo Joeho stane jeho dospělý syn Ford, a Aaron Taylor-Johnson prostě není tak zajímavý (ani nemá tak dobře napsanou postavu). Je shodou okolností voják, miluje pochopitelně svou rodinu, obětuje se pro malé ohrožené děti, a je velmi svalnatý, což mi připadalo v bizarním protikladu s jeho dětským ksichtíkem (je mu teprve 23 let). Prostě, oproti Cranstonovi je to jasný krok zpět.

Další kvalitní herci, jako Ken Watanabe nebo David Strathairn, jsou ve filmu tak málo, že to víceméně nestojí za zmínku.

Godzilla_3 zdroj: tisková zpráva

U podobných filmů jaksi automaticky očekáváme, až konečně monstrum vyleze ze sopky / moře a začne mlátit do baráků / do jiného monstra. V nové Godzille jsou tyto okamžiky hodně dlouho odkládány. I když dojde k epickým monstr střetům, Edwards je záměrně ukazuje jen jako letmé zpravodajské záběry v televizi. Epický CGI-fest vypukne až dlouho po polovině (dvouhodinového) filmu. To samo o sobě neberte jako kritizování - tento přístup se mi líbil! Ale líbil by se mi mnohem víc, kdyby ty "teplé lidské rodinné okamžiky" mezi byly ještě o něco lepší. Ony nejsou špatné (jde tam o paralely vztahu dospělého Forda k jeho synovi a vztahu Joea k malému Fordovi), ale mohly být ještě lepší - a znovu mi to připomnělo, jak výjimečný je James Cameron ve svém zvládnutí teplého lidství i epické akce (viz Titanic, Vetřelci, Avatar)...

A pokud šlo filmařům o realitu, pak poněkud nezvládli reakce statistů, kteří na stometrové monstrum, zjevivší se 50 metrů od nich, reagují vesměs jako na běžnou dopravní nehodu nebo divně oblečenou důchodkyni. Tato ignorance nebezpečí (kdy například dlouho po začátku útoku monstra na město v mrakodrapech normálně pracují úředníci) je roztomile přiblblá ve starém Supermanovi nebo nových Transformers, ale pokud se film snaží o reálnější emoce, je dost na závadu.

Nicméně, už to, že se o těchto věcech můžu vůbec rozepisovat, znamená, že film je slušný a stojí za to ho vidět.

Druhou - a snadnější - možností, jak film vylepšit, by pak bylo vystříhat asi 30-40 pomalejších minut a udělat z toho 80-90minutovou non-stop jízdu, kdy se jenom producírují příšery a lidé jenom utíkají, křičí, a vyjeveně koukají do monitorů / do děr. Třeba to někdo udělá, až film vyjde na BluRayi...

zdroj: YouTube.com

Víceméně nesouvisející, ale srandovní ukázka z japonského filmu Godzilla: Final Wars, ve kterém pravá japonská Godzilla v Austrálii zabije Emmerichovu CGI Godzillu (kterou Japonci nesnášejí)...

P.S: Film je naštěstí titulkovaný i ve 3D.

P.P.S: Potvrďte mi někdo, nebo vyvraťte mou teorii, že ve filmu nikdo neřekne slovo "Godzilla", jenom správné "Godžira".

Hodnocení: 80 %

Zdroje: FFFILM

ČLÁNKY O FILMU

Přehlídka katastrofických filmů - od Titanicu po digitálně ničené Los Angeles

Přehlídka katastrofických filmů - od Titanicu po digitálně ničené Los Angeles

30. 5. 2015 | Téma | Ladislav Loukota

Šest let byl v žánru katastrofických filmů relativní klid, Emmerichův opus magnum jménem 2012 byl totiž považován za natolik šílené destrukční orgie, že si nikdo netroufl na podobné škále překonat. Loňská Godzilla sice může protestovat, krásy jejího ničení však vybledly vedle zdejší obskurní zápletky. Nyní ale krále katastrofických filmů vyzval nováček Brad Peyton (Cesta na tajuplný ostrov 2) v novince San Andreas, kde hodlá zemětřesením zdevastovat celé západní pobřeží USA. A jelikož hlavní hvězdou filmu bude právě destrukce, podívali jsme se na její vývoj ve filmové historii na několika názorných příkladech. 
Přehlídka nejhorších filmů roku 2014 - vítězí snímky s Nicolasem Cagem

Přehlídka nejhorších filmů roku 2014 - vítězí snímky s Nicolasem Cagem

22. 12. 2014 | Téma | Ladislav Loukota

Konec roku je tradičně proplněný seznamy toho nejlepšího a nejvýznamnějšího, co se ve filmovém světě urodilo. Tentokrát se však podíváme na trochu jiný přehled. Seznam těch nejhorších filmových potratů dle webu Rotten Romatoes, který volí nejhorší film dle poměru pozitivních recenzí k těm negativním, přináší náhled na velké průšvihy i upřímně bizarní snímky. 
Nejúspěšnějším filmům roku 2014 v USA zatím kralují Strážci Galaxie s hrdinou mývalem

Nejúspěšnějším filmům roku 2014 v USA zatím kralují Strážci Galaxie s hrdinou mývalem

31. 8. 2014 | Téma | Vojtěch Karlík

Konec prázdnin nás přivedl na myšlenku podívat se za oceán, jak si stojí nejúspěšnější letošní hity. Nabízíme vám pohled na první desítku, která ukazuje, že americké publikum ze všeho nejvíc přitahují trikové filmy a komiksové adaptace. Do první desítky nepostoupil žádný thriller, či jakékoliv vážnější téma. 
Godzilla a její kolegové: objevte nejdivnější monstra japonského filmu

Godzilla a její kolegové: objevte nejdivnější monstra japonského filmu

13. 5. 2014 | Téma | Ladislav Loukota

Ačkoliv možná většina českých diváků Godzillu zná především ze snímku Rolanda Emmericha z roku 1998, nyní premiérovaný film téhož jména se oproti Emmerichově podání mnohem věrněji drží tónu původních kaiju filmů, a tudíž i prapůvodní Godzilly z roku 1954 a jejích pokračování. Právě proto se v nynějším remaku titulní Godzilly zřejmě dočkáme v roli ochránce, nikoliv ničitele. 

NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

Soudní bitva Aleca Baldwina nekončí. Herec opět odmítl vinu za zabití při natáčení westernu

Soudní bitva Aleca Baldwina nekončí. Herec opět odmítl vinu za zabití při natáčení westernu

6. 2. 2024 | Novinky | Tiscali.cz

Americký herec Alec Baldwin před soudem odmítl vinu za neúmyslné zabití, z něhož je obviněn v souvislosti se smrtelným výstřelem při natáčení westernu Rust v roce 2021. Informují o tom tiskové agentury.
Výstava Bond in Motion: auta agenta 007 v Praze

Výstava Bond in Motion: auta agenta 007 v Praze

30. 11. 2023 | Komerční sdělení / PR | Inzerce

Do Česka míří výstava Bond in Motion věnovaná vozidlům a technice z filmů o Jamesi Bondovi. Evropskou pouť zahájila v prosinci 2022 v Bruselu, vidělo ji přes 100 000 lidí. Pražské zahájení se koná 7. 12. 2023 v Křižíkových pavilonech na Výstavišti. document.write(""); document.write("");
Pedro Pascal prý krouží kolem hlavní role v nové Fantastické čtyřce

Pedro Pascal prý krouží kolem hlavní role v nové Fantastické čtyřce

16. 11. 2023 | Novinky | Adam Homola

Studio Marvel se údajně blíží k rozhodnutí o klíčové roli v nadcházejícím filmu Fantastická čtyřka, kde Pedro Pascal jedná o ztvárnění Reeda Richardse, známého také jako pan Fantastic.
Problémy Marvelu pokračují, nový díl Avengers teď přišel o režiséra

Problémy Marvelu pokračují, nový díl Avengers teď přišel o režiséra

16. 11. 2023 | Novinky | Adam Homola

Významnou změnou v nadcházejícím filmu Avengers: The Kang Dynasty je novinka, že Destin Daniel Cretton odstoupil z role režiséra.