Zrůda (Monster)

14. 7. 2004 16:33 - Téma | Autor: red

Zrůda (Monster)

Aileen "Lee" Wuornos byla prostitutka, která koncem 80. let zavraždila sedm svých zákazníků

Aileen "Lee" Wuornos byla prostitutka, která koncem 80. let zavraždila sedm svých zákazníků. Po dopadení strávila dvanáct let v cele smrti, než byla v roce 2002 na Floridě popravena. Nejprve její příběh zaznamenaly dva dokumenty Nicka Broomfielda (Aileen Wuornos: The Selling of a Serial Killer a Aileen: The Life and Death of a Serial Killer) a v loňském roce došlo i na hraný portrét jménem Zrůda v režii debutující Patty Jenkins. Charlize Theronová získala za svůj výkon v jeho hlavní roli jednoho z nejzaslouženějších hereckých Oscarů posledních mnoha let.

I když by se člověk u takového projektu obával laciné skandalizace, je to to poslední, co Zrůda obsahuje. Jenkinsová přípravou strávila několik let, s Wuornosovou se osobně setkala a získala od ní dokonce přístup k její rozsáhlé korespondenci. To jí umožnilo důkladný vhled do vražedkyniny duše, minulosti a motivace. Výsledkem je portrét, který namísto omlouvání či obviňování poctivě spojuje dohromady jednotlivé fáze tragédie a vede je k nevyhnutelnému konci.

O drsném dětství Wuornosové a její životní dráze (prostitutka z donucení od třinácti let) se však dozvídáme jen útržkovitě. Děj začíná v momentě, kdy si Lee jde dát poslední pivo před sebevraždou. V baru se seznámí s mladičkou Selby, kterou rodiče, odmítající její lesbickou orientaci, poslali na výchovu k tetě. Mezi Lee a Selby vznikne silný vztah, nejspíš první, který prostitutka kdy zažila. Pod jeho vlivem se Lee pokusí začít žít řádný život, ale brzy je donucena vrátit se na ulici. Když v sebeobraně zastřelí agresivního zákazníka, cosi se v ní definitivně zlomí. Dalšími vraždami už jen ventiluje svůj hněv a sklouzává po sestupné spirále ke dnu.

Nepochybnou výkladní skříní Zrůdy je neuvěřitelný výkon Charlize Theronové. Nelze nepoužít klišé o "převtělení" do postavy, které se v takových případech dere na papír, a nelze také nevzpomenout na podobně strhujícího Roberta De Niro v boxerské biografii Zuřící býk. Theronová kvůli natáčení změnila vizáž k nepoznání, přibrala patnáct kilo a odpozorovala projev Wuornosové tak dokonale, že vypadá k nerozeznání od předlohy.

Už to by stačilo k tomu, aby byla Zrůda filmem výjimečným. Co z něj dělá film nezapomenutelný je způsob, jakým se Jenkinsové podařilo zachytit životní příběh Wuornosové v celém jeho sociálním kontextu, psychologické drobnokresbě a drtivé emocionální působivosti. "Zrůda" Lee není šlapka, která chladnokrevně zastřelila několik kunčoftů, nýbrž zoufale nedospělá holka, která chce celý život jediné: aby ji měl někdo rád. A je to právě naděje, ztělesněná v Shelby, co ji dovede k pokusu vzepřít se osudu i k následnému pádu. Zrůda má strukturu konvenční lovestory - až na to, že romantika polibků v ulepených barech a kratičké chvilky štěstí v motelových pokojích svou zoufalou touhou po něčem lepším mrazí v zádech. Vždyť Lee se jen snaží a jedinými jejími "hříchy" jsou naivita a nesmírná, téměř zapomenutá touha být šťastná.

Když si tedy Lee opakuje "v životě potřebuješ jen lásku a důvěru v sebe", vyslovuje motto celého filmu. Proto se dozvídáme o jejích dětských snech ukázat všem, jak je krásná, proto nás její neobratná příprava na rande seká tak hluboko, proto se veškerá ubohost jejího života mění v triumf. Paradoxně, protože Lee je daleko spíš z rodu Půlnočních kovbojů než Tracyho tygra a její víra ji nedovede než na elektrické křeslo. A přesto není na finální recitaci optimistických pouček jako "naděje umírá poslední" nic ironického: právě v té chvíli příběh vyprávěný jako klasická tragédie dospívá k omračující katarzi.

Mezi další nesporné kvality Zrůdy patří až dokumentaristicky přesné zachycení prostředí (špinavé pajzly, anonymní motely, osamělé ulice), vynikající hudební doprovod a práce s ním (gradace při druhé vraždě!) či přednes Christiny Ricciové coby Shelby, která představuje racionální protipól Lee. Všechno dohromady to zároveň vytváří výmluvný sociologický portrét šedivého maloměsta, kde americký sen prostě nefunguje. A zatímco emocionální dopad Zrůdy působí okamžitě, tohle jsou věci, které si zaslouží další zhlédnutí.

ČLÁNKY O FILMU

Jake Gyllenhaal a ti další: čtyři herci, kteří se pro film drasticky proměnili

Jake Gyllenhaal a ti další: čtyři herci, kteří se pro film drasticky proměnili

29. 7. 2015 | Téma | Ladislav Loukota

Zřejmě první běžec oscarového nekonečného maratonu už dorazil pro letošní rok do kin. Jmenuje se Bojovník a ukáže nám někdejšího melancholického teenagera Jakea Gyllenhaala jako namakaného boxera. I když Gyllenhaal ani předtím dlouho nebyl taková sušinka jako v Donnie Darko - největší změnou si prošel zřejmě pro Mariňáka (2006) - přesto první obrázky z filmu vyvolaly určité překvapení z toho, jak mocně se najednou vypracoval. Není ovšem rozhodně sám, kdo pro film podstoupili změny, vedle nichž nějaká kosmetická proměna jen bledne závistí. Praktice, která se dotýká i kontroverzního metodického herectví, se ostatně Hollywood věnuje už pár desetiletí a zdá se, že je na vzestupu. Ne vždy však musí přinést radikálně lepší filmový výsledek. 
Ozvěny filmových festivalů na 30. LFŠ

Ozvěny filmových festivalů na 30. LFŠ

3. 7. 2008 | Téma | red

Naše tipy: Slavíci v kleci (Les Choristes) Vychovávat lze i pomocí hudby. více
Christina Ricciová

Christina Ricciová

25. 5. 2008 | Téma | red

Ač stále mladá, Christina Ricciová se již může řadit mezi herečky s mnohaletou praxí. Hlavně díky první výrazné roli Wednesday z Addamsovy rodiny dodnes získává role nekonvenčních mladých žen, především ve fantaskních komediích
XII. Dny evropského filmu

XII. Dny evropského filmu

10. 2. 2006 | Téma | red

Sled filmových festivalů byl každoročně zahajován rozsáhlou přehlídkou Febiofest. Ta se však letos přesunula na duben, a Dny evropského filmu, zpravidla konané v polovině března, se staly zahajovatelem festivalové sezóny roku 2005

NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

Pokračování, na která se vyplatilo počkat

Pokračování, na která se vyplatilo počkat

6. 12. 2019 | Téma | Matěj Svoboda

Obvykle platí, že když vznikne hit, s pokračováním se dlouho neváhá. Není to však pravidlem.
Recenze: Jumanji: Další level – dobrodružství nekončí

Recenze: Jumanji: Další level – dobrodružství nekončí

5. 12. 2019 | Recenze | Matěj Svoboda

Současnému Hollywoodu vládnou comicsy, toho si už nejspíš stihl všimnout i ten nejméně pozorný návštěvník kin. Stejně výhodná je ale v poslední době i sázka na nostalgii.
Podívejte se na první trailer na poslední bondovku s Danielem Craigem

Podívejte se na první trailer na poslední bondovku s Danielem Craigem

4. 12. 2019 | Trailery | Adam Homola

Takhle má vypadat pořádný první trailer. Žádné naznačování, ale spousta záběrů, nástřel příběhu, pohled na nové postavy a samozřejmě na hlavního borce, který se stylově loučí.
Mena Massoud nemůže ani po miliardovém Aladinovi sehnat žádnou novou roli

Mena Massoud nemůže ani po miliardovém Aladinovi sehnat žádnou novou roli

4. 12. 2019 | Novinky | Adam Homola

Mena Massoud toho za sebou ještě moc nemá. Pár seriálů, několik kraťasů a jeden masivní blockbuster. Přesto je bez práce.