Sled filmových festivalů byl každoročně zahajován rozsáhlou přehlídkou Febiofest. Ta se však letos přesunula na duben, a Dny evropského filmu, zpravidla konané v polovině března, se staly zahajovatelem festivalové sezóny roku 2005. V Praze se konají ve spřízněných kinech Aero a Světozor (27. 1.–6. 2.), v Brně v kinosále B. Bakaly a v kině Scala (7.–15. 2.), krátké ozvěny dolehnou do Českých Budějovic (10.–12. 2.), Olomouce (14.–15. 2.) a do Uherského Hradiště (14.–15. 2.).
Pražskou část přehlídky slavnostně zahajuje ve čtvrtek 27. ledna 2005 v kině Světozor maďarský film Revizoři (Kontroll), uváděný též v Projektu 100. Děj „humorného thrilleru“ režisér Nimród Antal umístil do útrob budapešťského metra a jeho kvality jsou předznamenány nejen cenami z Cannes, ale také úspěchem, se kterým se setkal na minulém ročníku MFF Karlovy Vary. Na závěr (6. února 2005) pražské publikum zhlédne také cenami ověnčený Příběh o uplakaném velbloudovi, který je absolventským dílem studentů Vysoké filmové školy v Mnichově. I tento částečně dokumentární film, natáčený v Mongolsku, se setkal s úspěchem na festivalu v Karlových Varech, odkud si odvezl Cenu diváků. Oba dva snímky zakoupila do distribuce Asociace českých filmových klubů.
Letošní program nabízí celkem 34 celovečerních a 21 krátkých filmů pocházejících většinou ze zemí Evropské unie. Kromě hraných filmů mnohdy oceněných nejrůznějšími festivalovými či národními trofejemi můžeme zhlédnout i několik dokumentů, které si rozhodně nezaslouží opominutí. Kromě pásma krátkých dokumentů Slovenky Yvonne Vavrové můžeme vidět švýcarský snímek Cesta pastevců do třetího tisíciletí. V něm režisér Erich Langjahr ukazuje, že i v dnešní době žijí v Evropě lidé, kteří bez shonu a stresu našli smysl svého života v soužití s horskou přírodou. Mnohem méně nadějný obraz poskytne veterán dokumentu Nick Broomfield filmem Aileen: život a smrt masové vražedkyně. V něm se zabývá osudy Aileen Wournosové, jejíž příběh byl v nedávné době umělecky zpracován filmem Zrůda, ve kterém excelovala Charlize Theronová.
Každý rok se v rámci této přehlídky setkáváme s britským sociálním filmem. Letos vybídne k zajímavému srovnání snímek Fotbalová fabrika, studie „anglického fotbalového násilí a mužnosti“. Mladík Tommy vidí smysl svého života ve víkendových flámech, najednou ale přijde nečekaný náraz… Srovnávat můžeme s českým filmem Non plus ultras, vítěz duelu je nejspíš předem jasný. Sociální téma zastupuje i švédský film Zlo, který popisuje násilí v jedné švédské internátní škole na přelomu padesátých a šedesátých let. Českou kinematografii reprezentuje na 12. Dnech evropského filmu snímek Marka Najbrta Mistři. Z filmů, které míří do kin, se v přehlídce objevuje také koprodukční snímek odehrávající se v Arménii Vodka Lemon o nelehkém životě v této postsovětské republice. Portugalský film Černý a bílý zobrazuje dilema koloniálního Mosambiku v roce 1972, britské drama Let naslepo je zas sondou do psychologie Evropanů uvězněných muslimskými fundamentalisty. Francouzská komedie Jediné a jedinečné připomíná slavné doby tohoto žánru, i když nezapomene ukázat i současné problémy mladé a střední generace.
Za pozornost stojí i finská Řeka: Jarmo Lampela v ní vsadil na stále oblíbené soustředění příběhu do krátkého časového úseku (sobotní dopoledne), v kterém se jednotlivé dějové linie navzájem propojují a splétají. Film připomíná další podobně strukturovaná díla (např. Magnolie P. T. Andersona či v poslední karlovarské soutěži uvedený balkánský snímek Tady). K nezajímavějším filmům jistě patří i Schultzeho chytlo blues o svérázném německém důchodci-harmonikáři. Program okořeňuje Stratosphere Girl.
Kromě filmů letos program tradičně nabízí i osvětové akce. Beseda u kulatého stolu, tentokrát na téma Kina-boj o přežití…?, se koná v pražském kinu Světozor 31. ledna. Brněnský kinosál B. Bakaly 9. února hostí workshop s názvem Projekt Film a škola, věnovaný otázkám vzdělávání v oblasti filmu na středních školách. Již tradiční součástí přehlídky je i Maratón evropského filmu, celonoční promítání (od 23:59 h v pátek 4. února v kině Světozor), během kterého fanoušci zhlédnou čtyři celovečerní filmy. Vstupné na Maratón je 150 Kč, na jednotlivé filmy přehlídky 90 Kč v Praze, v Brně pak 50 Kč (kinosál B. Bakaly) a 70 Kč (kino Scala). Přehledný katalog je k dispozici zdarma ve všech zúčastněných kinech.