Ač stále mladá, Christina Ricciová se již může řadit mezi herečky s mnohaletou praxí. Hlavně díky první výrazné roli Wednesday z Addamsovy rodiny dodnes získává role nekonvenčních mladých žen, především ve fantaskních komediích
Ač stále mladá, Christina Ricciová se již může řadit mezi herečky s mnohaletou praxí. Hlavně díky první výrazné roli Wednesday z Addamsovy rodiny dodnes získává role nekonvenčních mladých žen, především ve fantaskních komediích. Často se však objevuje také v dramatech ukazujících odvrácenou tvář moderní Ameriky.
Christina Ricciová, nejmladší ze čtyř dětí rodiny právníka a bývalé modelky, pochází z kalifornské Santa Monicy. K herectví se ale dostala až po roce 1988 a rodinném stěhování na východní pobřeží Spojených států. Zanedlouho po přesunu zde osmiletá Christina účinkovala ve svých prvních reklamách. Režisér Richard Benjamin ji obsazuje do snímku Mořské panny (1990), odehrávajícím se v šedesátých letech. Hned napoprvé tak Ricciová měla možnost zazářit po boku Winony Ryderové a dcera Cher v romantické komedii, vyprávějící o domácnosti tří dam, z nichž ty dvě starší nejenže řeší svůj vzájemný vztah, ale také pro sebe hledají vhodné mužské protějšky.
Za pozici výrazné dětské hvězdy však Ricciová vděčí hlavně další úloze: nejmladší člence rodinky Addamsových, permanentně zachmuřené Wednesday, která svými poněkud morbidními zálibami dělá rodičům jen a jen radost. Addamsova rodina (1991), filmová verze kreslených příběhů z pera Charlese Addamse, je podařenou a vyhledávanou komedií (díky neobvykle černému humoru a vizuální stránce inspirováné klasickými černobílými horory studia Universal). Její o dva roky mladší pokračování, v němž dostává Addamsovic omladina mnohem větší prostor, je jen o málo slabší. Mladší verzi Rosie O'Donnellové si Ricciová zahrála ve snímku Navždy spolu (1995) o jednom létě čtveřice dospívajících dívek, které se coby dospělé opět setkávají a vzpomínají na dětství. Casper (1995), dětský snímek z produkce Stevena Spielberga, se může pochlubit hvězdnou dvojicí, kterou představují Ricciová a počítačem vytvořený hrdina, duch malého chlapce, kterému se příčí strašení lidí a chce mezi nimi nalézt kamaráda.
V titulech poukazujících na problémy současné americké společnosti se Christina poprvé objevila ve druhé polovině devadesátých let. Dramata Poslední ze slavných králů (1996) a především Ledová bouře režiséra Anga Lee (adaptace románu Ricka Moodyho), vyprávějící o beznaději rodičů a dospívání jejich dětí v nevlídné a pesimistické Americe sedmdesátých let, významně Ricciové pomohly v kariéře. Přestala být považována za dětskou hvězdičku a stala se uznávanou herečkou. V následujících letech Christina zářila ve snímcích nezávislých tvůrců Vincenta Galla (Osudová sázka), Johna Waterse (Pecker) či Dona Roose, v jehož dramatu Všichni moji muži (1998) se objevuje coby mladičká svůdkyně. Za tuto roli získala nominaci na Zlatý glóbus i velký ohlas na festivalu Sundance. Výraznou úlohu pak nabídl Ricciové i
Terry Gilliam v psychedelickém dramatu Strach a hnus v Las Vegas, které dokresluje depresi, v níž se americká společnost ocitla v sedmdesátých letech.
Ke komediím netradičního ražení a nadsazeným hororovým příběhům se Ricciová vrací komedií I Woke Up Early the Day I Died (1998), která vznikla podle nerealizovaného scénáře „nejhoršího filmaře všech dob“ Edwarda D. Wooda Jr., a mysteriózním hororem Ospalá díra (1999)
Tima Burtona. Tento film, inspirovaný povídkou Washingtona Irvinga, vyprávěl příběh mladého vědecky založeného detektiva (hraje ho její tehdejší partner
Johnny Depp), který v zapadlé vísce vyšetřuje sérii záhadných dekapitací, připisovaných tajemnému Bezhlavému jezdci. V podprůměrném thrilleru Dotek zla (2000), který podpořil vlnu filmů o nadpřirozených silách útočících na zemi (Konec světa, Stigmata), se pak Christina setkává s
Kim Basingerovou. Z již třetí Christininy herecké spolupráce s Johnnym Deppem (Strach a hnus v Las Vegas, Ospalá díra) vzešlo anglické drama Sally Potterové Muž, který plakal - příběh mladé Židovky, prchající před nacisty přes celou Evropu do Británie, a jejího romského milence.
Z minulosti a fiktivních světů se Ricciová s začátkem nového tisíciletí vrací k filmům s tematikou velmi současnou. Objevuje se v dramatu Prozac Nation (2001), zabývajícím se nadužíváním léků normalizujících lidskou psychiku. The Laramie Project vypráví o newyorském dramatikovi, pátrajícím po okolnostech skutečného případu brutální vraždy homosexuálního mladíka. Mezi významné americké filmy se zařadí biografické drama dokumentaristky Patty Jenkinsové
Zrůda (2003), za něž si letos odnesla
Charlize Theronová Oscara. Je životním příběhem první americké masové vražedkyně Aileen Wuornosové, jejíž lesbickou přítelkyni si ve filmu zahrála právě Ricciová. Od závažných námětů svých posledních projektů si Christina mohla oddechnout alespoň při natáčení komedie
Woodyho Allena Cokoliv (2003), komediálního hororu
Prokletí (2005) či svém účinkování v seriálu Ally McBealová (2002). Půvabnou titulní úlohu "zakleté princezny" si zahrála v novodobé pohádce
Penelope (2006); opět je malou romantickou holčičkou, která sní svůj sen o velké lásce. Do fantaskního světa se Ricciová po letech se vrací ve velkofilmu bratrů Wachowských
Speed Racer (2008), kde hraje dívku úsředního hrdiny-závodníka Trixie.