Velký Gatsby - recenze

18. 5. 2013 16:28 - Recenze | Autor: Karel Drda

Velký Gatsby - recenze Zdroj: Warner Bros

Jsou filmy, které nestárnou. Říká se to, ale není to pravda. Jak jinak vysvětlit, že existují látky, k nímž se filmoví tvůrci musí neustále vracet. Přitahují je snad nějakým neuchopitelným kouzlem? Nebo je v tom jen snaha na dobrém tématu znovu vydělat peníze a dát nové generaci diváků upravený příběh? Velký Gatsby režiséra Baze Luhrmana stojí přesně v půlce cesty mezi oběma proudy.

Příběh lásky mezi bohatým Gatsbym (Leonardi DiCaprio) a vdanou Daisy (Carey Mulligan). Dávné vzplanutí, kdy byl ještě chudým mužem, jej žene spalujícím tempem kupředu a používá všechny dostupné prostředky k tomu, aby dosáhl svého cíle. Jedním z nich je i Nick Carraway, který nám vlastně děj popisuje. Postavu Carrawaye si v novém zpracování zahrál Toby Maguire. Hollywoodská hvězda od Spidermana nenarazila na větší roli, v níž by podala tak přesvědčivý výkon jako nyní. Luhrman má smysl pro detail a dokáže se na něj soustředit. Ve většině svých filmů dokázal i z herců, jejichž talent byl mnohdy potlačen jejich slávou z předchozích snímků, vytáhnout neuvěřitelné výkony a Toby Maguire je asi největším překvapením Velkého Gatsbyho verze 2013. Zmiňovat Leonarda DiCapria a zdůrazňovat, že předvedl opět jeden ze svých velkých výkonů, asi nemá smysl.

v Velký Gatsby Carey Mulligan, Leonardo DiCaprio ve filmu Velký Gatsby | Zdroj: Warner Bros

Druhá Austrálie? Nikoliv!

Baz Luhrman vsadil na velké téma literární klasiky, která patří dnes k těm méně čteným. Pokud se pletu, pak mne prosím opravte. Nicméně do této řeky vstoupil s pro něj typickou vervou a rozhodl se natočit výpravný velkofilm, který bude hýřit barvami, světly a kde právě tyto efekty vyzdvihnou zvláštní opar dějové zápletky. Efekty a barvy opět pohřbily příběh, chce možná říci kritik Luhrmanových filmů, který má na paměti jeho nevydařený snímek Austrálie. Jiní se pak děsí skutečnosti, že by snad Luhrman přistupoval k Fitzgeraldovi se stejně zvráceným zápalem jako před lety k muzikálu Moulin Rouge. To se naštěstí nestalo ani v jednom z vyjmenovaných případů. Ano, Gatby je velkofilmem, který je přeslazený až běda. Ale stále v něm zůstává ono nevyřčené drama zvráceně zamilovaného muže.

Velký Gatsby Tobey Maguire, Elizabeth Debicki, Joel Edgerton ve filmu Velký Gatsby | Zdroj: Warner Bros

Luhrman 2013 – lepší než Austrálie!

Když se řekne Velký Gatsby, tak si filmový divák „klasik“ ihned vybaví vynikající film s Robertem Redfordem a Miou Farrow. Odvolávat se však na tuto legendu z roku 1974 a srovnávat po tolika letech by bylo vůči Luhrmanovi velmi nespravedlivé. Literární dílo F. S. Fitzgeralda však tentokrát doznalo razantnějších změn, snad aby ještě více vyhovovalo mladé generaci, kterou musí studio z povinnosti dotáhnout do kina. Luhrman umí točit výpravné a spektakulární podívané, které mu slouží jako prostředek pro vyprávění. Skutečným vypravěčem tohoto filmu není Carraway, ale barvy obklopující všechny herce a které čiší z každého záběrů. Velký Gatsby 2013 je přebarveným dílem, které i přes nesporný zážitek tak trochu působí jako v první polovině devadesátých let popová skupina Erasure. Dokonalé zvuky, úžasné hity ubíjely přeslazené aranže, z nichž se některým lidem dělalo zle. A zde jsem měl po letech stejný pocit. Herci jsou tím posledním faktorem, o kterém chcete mluvit. Hrál DiCaprio dobře? Ale ano, byl úžasný. A vzpomenete na některý výrazný okamžik tohoto snímku, nebo uvidíte jen změť barev?

Gatsbyza to stojí

Velký Gatsby není vůbec špatným filmem, možná dokonce jedním z nejlepších Baze Luhrmana a ona jeho jinakost není vůbec na škodu. Kdo patří ke konzervativním diváků, kteří nechtějí vidět literární klasiku zpracovanou trochu jinak, už dávno vědí, že v takovém případě mají nechat filmy australského režiséra nechat ležet. Pokud vám však jeho přístup nevadí, budete i tentokrát velmi spokojeni.