Upřímně přemýšlím, co by se ještě dalo napsat o tomto slavném muzikálu z pera Andrewa Lloyda Webbera a neopakovat se. Muzikálový klasik Webber (Cats, Evita) tuto adaptaci románu Gastona Lerouxe přivedl na divadelní prkna již v roce 1986 a ze dne na den se z ní stal ohromný hit, kterým je v podstatě dodnes. Svědčí o tom i závratné množství 40 miliónů prodaných nosičů a tři miliardy dolarů, které muzikál celosvětově vydělal mnohými adaptacemi. I proto je poměrně překvapivé, že o zfilmování tohoto muzikálu projevil Hollywood zájem až téměř dvacet let po jeho vzniku...
Muzikál pojednává o talentované sboristce a tanečnici Christine (Emmy Rossumová), která dostane šanci v nejnovější inscenaci pařížské Opéry Populaire po té, co se z ní odejde rozmazlená hlavní hvězda Carlotta (Minnie Driverová). Veřejnost je Christininým výkonem nadšena a o její přízeň začne usilovat bohatý operní mecenáš de Chagny (Patrick Wilson), což poněkud hne žlučí Fantomu Opery (Gerard Butler) – znetvořenému hudebnímu géniovi, který přežívá v operních katakombách a svým tajemným přízrakem děsí její členy...
Nepříliš nadšeným ohlasům českých kritiků na filmové zpracování Fantoma Opery nelze oponovat ani při poslechu soundtracku, který se jeví jako průměrný a lehce nedotažený. Hned pro začátek musím vytknout jakousi zakrnělost tvůrců, a to především proto, že se Webberovu hudbu nepokusili v některých zásadních pasážích alespoň trochu inovovat. Fakt, že se ve skladbách Overture či Phanton Of The Opera objevují syntezátory, elektrické varhany, bicí či basa, je velmi zarážející, především proto, že jsou tyto kýče typické pro 80. léta zařazeny vedle písní s klasickým orchestrálním podkladem, navíc v muzikálu, jehož děj se odehrává o dvě století zpátky. Působí to velmi rušivě a nepřirozeně.
Další problém vidím v obsazení Geralda Butlera do hlavní role Fantoma. Nelze sice popřít, že Butler je sympatický a charismatický herec, bohužel ale není dostatečně dobrým zpěvákem pro muzikál. Ve společných písních s Emmy Rossumovou či Jennifer Ellisonovou (Angel of Music) je jeho zpěv ještě v pořádku, pokud se však najde prostor pro jeho sólo (Music of The Night), tahá za uši jeho přílišná strojenost a dost často mu hlas ujede až do podivně chrchlavých poloh. O to ironičtěji působí, že Christine považuje Fantoma za „Anděla Hudby“, který ji má svým hlasem ve filmu okouzlovat. Nebyl by problém, aby Butlerovy party nazpíval někdo jiný, ale pak je nepochopitelné, proč si režisér pro tuto roli nevybral rovnou někoho jiného. Najít kvalitního herce a dobrého zpěváka zároveň totiž není evidentně až takový problém, jak jsme se mohli přesvědčit např. u Richarda Gerea (Chicago) či Ewana McGregora (Moulin Rouge).
Mnohem lepším dojmem působí Patrick Wilson v roli boháče de Chagneyho a Christininy dětské lásky, jehož hlas (např. All I Ask You, Think Of Me) zní oproti Butlerovy téměř bezchybně. Nic nelze vytknout ani Emmy Rosummové, jejíž zpěv je téměř akademicky čistý, na druhou stranu ale postrádá osobitost a nezaměnitelnost, jež vyčuhuje ze závěrečného kousku Minnie Driverové Lear To Be Lonely. Možná to bude i tím, že krom hraní (Dobrý Will Hunting) se Driverová věnuje i hudbě a vydala již dvě desky v pop/country stylu.
Verdikt: Filmové zpracování slavného muzikálu, který postihl osud „nepřekonatelných předloh“. Není to špatné, ale fandové asi zůstanou raději u originálu.
Hodnocení: 60%
Seznam skladeb:
01. Overture
02. Think of Me
03. Angel of Music
04. Mirror (Angel of Music)
05. Phantom of the Opera
06. Music of the Night
07. Prima Donna
08. All I Ask of You
09. All I Ask of You (Reprise)
10. Masquerade
11. Wishing You Were Somehow Here Again
12. Point of No Return
13. Down Once More/Track Down This Murderer
14. Learn to Be Lonely
Celkový čas: 63:17