Moulin Rouge: protipohled

28. 1. 2008 - 15:35 | Recenze | red

Moulin Rouge: protipohled zdroj: tisková zpráva

Při sledování Moulin Rouge je třeba mít před očima stále jednu věc: je to stylizace. Kdo viděl Luhrmannovu adaptaci Romea a Julie, připraví se na to předem, kdo ne, ten by si na to měl zvyknout hned v prvních minutách filmu

Při sledování Moulin Rouge je třeba mít před očima stále jednu věc: je to stylizace. Kdo viděl Luhrmannovu adaptaci Romea a Julie, připraví se na to předem, kdo ne, ten by si na to měl zvyknout hned v prvních minutách filmu. Moulin Rouge není nic jiného než nákladný spektákl, ve kterém se 90. léta odrážejí jako v obrovském zrcadle. Vést paralelu mezi dvěma "fin de siecle" (1900 a 2000) není příliš objevné, ale o to tu přece nešlo: u Luhrmanna dominuje "jak" nad "co", forma nad obsahem, zpracování nad původností. Někdo tomu říká postmoderna...

Moulin Rouge Moulin Rouge je smršť, vír, rej, jako když se lopatky začnou točit moc rychle a odnesou celý větrný mlýn až kamsi do země Oz pro dospělé. Jestliže žánrem 90. let byl videoklip a způsobem práce mísení žánrů, pak v nich Moulin Rouge vězí oběma nohama: vědomě a záměrně. Nejzábavnější - a vlastně jediné podstatné - momenty filmu jsou scény, kdy mocné hudební pastiše duní nad pestrými kolážemi dekorací, kostýmů a detailů, v nichž se mísí všechno se vším. V kontrastu k této bezbřehé všehochuti zde stojí příběh tak pevně definovaný a schválně tak prostinký, že to je spíš jen logo, odkaz na důvěrně známé schéma nenaplněné lásky (které má Luhrmann tak rád). Tento "harlekýnský" pohled na svět spolu se scénami jako jsou například námluvy ústřední dvojice pomocí úryvků notoricky známých slaďáků dává podnětně zapřemýšlet nad rolí sentimentu a kýče v naší kultuře, potažmo v našich životech. To celé by nefungovalo bez mohutné dávky životodárného nadhledu a přiznávané lásky k "pokleslým" žánrům.

Herectví v Moulin Rouge je dost netradiční, nicméně v intencích filmu výtečné. Postavy jsou tu v podstatě jen od toho, aby se pitvořily a smály, aby skákaly po dekoracích nebo sošně pózovaly a aby předváděly kostýmy, ze kterých přecházejí oči. Herci všechno tohle zvládají přesně tak, jak si dvouhodinový videoklip Moulin Rouge žádá, a Nicole Kidman v ústřední roli luxusní kurtizány dokonce prokazuje nečekaný komediální talent.

Roštěnka Satine Hnid bych našel jen několik. Předně je tu už trochu příliš slzopudný vypravěčský rámec, kdy vyumělkovaně zpustlý Ewan McGregor píše o své ztracené lásce. Zadruhé, sentiment tragického konce převládne nad dosavadním nadhledem, což je trochu překvapivé, když stejně všichni vědí, v jakých kolejích se jede. A do třetice - šéf kabaretu a bordelu Ziegler se prezentuje coby chápavý tatík laskavě pečující o své "ovečky": tady se to se stylizací už poněkud přehání.

Moulin Rouge je ohromná exploze barev, zvuků a odkazů. Chcete-li se jen kochat, uspokojí vás, chcete-li přitom i asociovat s tím, co už znáte, přijdete si taky na své. Technická dokonalost se tu snoubí s obsahem i přesahem, což není zrovna časté. Takže pokud přistoupíte na pravidla hry, čeká vás zatraceně barevná jízda.

NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

Amy Adams trpí v novém thrilleru Žena v okně na agorafobii

Amy Adams trpí v novém thrilleru Žena v okně na agorafobii

9. 4. 2021 | Trailery | Adam Homola

Nový thriller Netflixu Žena v okně s Amy Adams v hlavní roli se blíží a novým trailerem připomíná brzké vydání.
Kdo mi jde po krku postaví Angelinu Jolie proti zabijákům a lesnímu požáru

Kdo mi jde po krku postaví Angelinu Jolie proti zabijákům a lesnímu požáru

8. 4. 2021 | Trailery | Adam Homola

Warner Bros představují první trailer na nadcházející thriller Kdo mi jde po krku s Angelinou Jolie v hlavní roli.
Potvrzeno: Sylvester Stallone už v Creed III nebude

Potvrzeno: Sylvester Stallone už v Creed III nebude

7. 4. 2021 | Novinky | Adam Homola

Boxerské drama Creed bylo výborné a Stallonovi přihrálo nominaci na Oscara. Jenže teď se svou nejslavnější rolí asi definitivně končí.
Space Jam: Nový začátek posouvá věci do digitálního světa

Space Jam: Nový začátek posouvá věci do digitálního světa

6. 4. 2021 | Trailery | Adam Homola

Warner Bros toho budou mít letos docela dost, ale vedle všech těch Matrixů a Dun by neměl zapadnout ani nový Space Jam.