Twilight sága: Rozbřesk 2. část - recenze

20. 11. 2012 13:12 - Recenze | Autor: Karel Drda

Série Twilight vstoupila druhým dílem Rozbřesku do svého velkého a strhujícího finále a i když filmový kritik nepolíbený fanatickým obdivem k pubertální upíří tématice, uzná, že to zase nebylo až tak příšerné, stejně si oddychne až v samotném konci. Konečně!

Série udělala z některých herců naprosto ikonicky vnímané lidi, jejichž další osud a kariéra je jedním velkým otazníkem. Kristen Stewart a Robert Pattinson totiž může potkat úplně stejný osud jako některé hvězdy Lucasových Hvězdných válek. Prostě si je producenti budou až příliš spojovat s upíří operou, že po opadnutí hysterie nezavadí o žádnou pořádnou roli.  Zatím tomu tak není, ale co není, může být. Jít pracovně do kina, ne na projekci, ale na běžné promítání, může být docela zajímavou sondou do života českých fanynek. A teď to prosím neberte jako nějaký posměch. Všichni jsme v telecích létech fandili nějakému klubu, kapele a milovali západní filmové hvězdy.

Orientační upírský běh

Střet s fanouškovskou realitou dnešních dnů je pro neznalého člověka docela velký šok. V kině se totiž při vypjatých akčních i zamilovaných scénách ozývá frenetické štěbetání, které je střídáno všelijakými úlevnými vzdechy. Ale co, to prostě patří k životu. Twilight je série, která primárně cílí na dospívající dívky a podle toho také vypadá nejen složení diváků v kině, ale také vlastně celý příběh. Ten se i nadále točí kolem ústřední dvojice Belly a Edwarda. Hrdinka je již manželkou a sžívá se s upírským životem po boku milovaného muže. I tentokrát je děj složen ze dvou pro Twilight tak typických rovin. V té první se permanentně řeší osobní problémy, což v praxi znamená, že se mluví a mluví. Někdy navíc konverzace trvají neúměrně dlouho. V druhé rovině se řeší akce. Běhá se po lese – opět hodně dlouho a pak také kope a skáče. Uznejme však celé sérii jeden plusový bod, poslední film je asi opravdu nejlepší. Nejen proto, že je to snad definitivní konec, ale režisér Bill Condon dokázal natočit celkem rychlý svižný snímek, což si trochu protiřečí, vzhledem k těm strašlivě dlouhým dialogům o ničem. Pochopit zápletku pro neznalého je docela těžké, ale v podstatě jde o to, že Bella má dceru a ta je prostě nějaká celá divná. Navíc Bella má kamaráda a to je vlkodlak.

Plytké, naivní a nejlepší

Pro nováčky, je to takový šmírák, co dívku platonicky miluje a pořád jí stojí po boku. Jenže jejich přátelství zapříčiní další, tentokrát již poslední konflikt ve světě Twilight. Prostě po upírské omladině začne jít jiný klan a rozhodne se je vyhubit. A všichni opět řeší, konverzují a běhají. Jediný důvod, proč jít na Twilight je, že jste fanouškem. Pokud jím jste, budete ignorovat plytkost děje, absolutně nikdo vám nezhnusí laciné vizuální efekty a na světě se asi nenajde bytost, která by vám dokázala, že jde vlastně o průměrný, řemeslně celkem zvládnutý snímek. Prostě to budete chápat jako urážku a nepochopení. A pokud tedy patříte do druhé skupiny, k odmítačům, pak je zcela zbytečné na film vyrazit. Twilight: Robřesk 2 je prostě ucházejícím fantasy snímkem určeným především dívkám a ženám, kterým nahrazuje jejich červenou knihovnu v hororovém hávu, kde daný žánr vlastně zastupují jen trochu více bílé obličeje a zarudlé oči. Není to žádné veledílo, ale v rámci celé série jde opravdu o nejlepší díl. Producenti se prostě vybičovali k nadprůměrnému výkonu, který však v porovnání se vším, co autor tohoto textu viděl, vyznívá jako Salierovsky přesný průměr.