Star Trek: Do temnoty - recenze

14. 6. 2013 - 16:00 | Recenze | Karel Drda

Star Trek: Do temnoty - recenze zdroj: Cinemart

Po pravdě řečeno, už mi nebaví ty diskuze nad tím, zda jsem viděl nový Star Trek a jestli se mi líbil. Otázky tohoto typu se objevovaly tak měsíc před uvedením do kin a doplňoval je ještě ubezpečující se dotaz, zda to už není „za hranou“. Přinejmenším to vypadalo, jako by do kin nemířil spotřební film určený pro masovou populaci, ale umělecké veledílo hodné nějaké hodně vysoké ceny. Star Trek: Do temnoty se povedl. Stačí vám to jako hodnocení?

J. J. Abrams přetavil skomírající značku na výdělečný cirkus plný efektů, báječných akčních scén a začal nás neuvěřitelně bavit. To napjaté očekávání druhého dílu bylo poněkud přehnané. Co se jako mělo stát? Bude to ještě Star Trek? A bude dobrý? Pokud byl původní Star Trek postávání za papundeklovým pultem v teplákových soupravách, pak se značce zpronevěřil hned první díl pod taktovkou Abramse. Proto je takový pohled úplně zbytečný a je naivní si myslet, že restart měl nějaké hlubší cíle. Studio Paramount Pictures oživilo kdysi kultovní značku pro současné publikum. Spokojenost původních fanoušků byla samozřejmě důležitá, ale ne spásná a nutná. A druhý díl s podtitulem Do temnoty to jen potvrzuje.

Star Trek: Do temnoty Zachary Quinto ve filmu Star Trek: Do temnoty | zdroj: Cinemart

Restart se vyvedl
Dvojku bych už neoznačoval jako restart původní řady, ale za regulérní pokračování nových dobrodružství Pirka (Chris Pine) a Spocka (Zachary Quinto), která jsou prostě jen barevnější, zábavnější a neskutečně zrychlené. Podobně jako úvodní scéna s předchozího dílu startuje dvojka podobně efektně – přebarvený digitální zázrak servíruje honičku jak s domorodci na Rapa Nui. Důležité? Nikoliv, ale naprosto hypnotizující! Abrams umí pracovat s efekty, promaže s nimi každou skulinku ve filmu, ale na druhou stranu do scén se nebojí vnést trochu toho jiskření mezi postavami, postarat se, aby nezanikly ne úplně kované dialogy a aby z toho všeho bouchání vynikl trochu příběh. Jasně, nový Star Trek už není pro kované „trekkies“, je určený prototypu blbého diváka, který však vyžaduje profesionální bavení na úrovni. A do této kategorie patří většina z nás. Příběh, láska, napětí, akce a smysluplně využité možnosti digitálních filmových technologií nás dokáží na dvě hodiny zabavit a ještě získáme pocit, že to tohle je přesně ono.

Star Trek: Do temnoty zdroj: Foto: Cinemart

Vizuální jízda
Star Trek: Do temnoty je ještě rychlejší a vizuálně onanující jako předchozí díl. Když nám tvůrci v roce 2009 říkali, že je to všechno proto, aby přiblížili klasiku nové generaci diváků, tak teď jakoby říkali: „My to myslíme ale už opravdu vážně!“ Oproti starším filmovým verzím je novinka ušitá opravdu na míru o několik generací mladším divákům. A funguje to. Abrams do nově se rodící série přitáhnul klasického záporáka, který je drsný, temný a slizce nechutný. Ulízaný styl Benedicta Cumberbatche možná vytvořil nového zloducha. Jeho Khan v sobě nese všechny rysy skutečně nebezpečného protivníka. V jeho pojetí je cítit velký hercův talent, bohužel však také jistá pitoresknost jeho hereckého projevu. Oboje k jeho postavě patří. Rozjařeně pozitivní Chris Pine, který se stává hvězdou snad proti logice celého vesmíru, je zde uzemněn skutečně evidentním hereckým umem.

Star Trek: Do temnoty Star Trek: Do temnoty | zdroj: Cinemart

Abrams dvojku zvládnul, takže teď…
Máte stále pocit, že vám nový Star Trek nesedne? Pak s vámi není něco v pořádku. Jediné, co z filmu zmizelo, je jistý otisk věrohodnosti. Ze Star Treku mizí prvky scifi stejně rychle jako pěna z nekvalitního piva, zůstává akční trhák s prvky pohádky pro dospělé. A to je bezesporu škoda. Na druhou stranu bude zcel jistě velkým překvapením, jak se Abrams popasuje s dalším dílem Hvězdných válek.