"Je to film pro všechny, kteří se nebojí být chvíli znovu dětmi," řekl o dobrodružně laděném i poetickém snímku jeho tvůrce. Na počátku byl nápad natočit film v přírodě "nízko u země" z pohledu psa, který přežije záplavy. Jak tento příběh před spaním vyprávěl svému synovi Ondrovi, rodily se další postavy. Vznikl medvídek Kuky a pes se dostal na vedlejší kolej. Při natáčení prý byly nejhodnější včely a pejsek Cipísek, naopak nejsložitější to bylo s veverkami a ježkem.
"Jednou z inspirací bylo výtvarné dílo Františka Skály, který s přírodninami pracuje a natočil i loutky v lese jako komiks. Film ale dělat nechtěl - a tak jsem našel výtvarníka Jakuba Dvorského, který tvoří počítačové hry," řekl Jan Svěrák po projekci. Pro Dvorského byla účast na tomto projektu zajímavým "vedlejšákem", i když dost intenzivním.
    
  
    
      
    
  
    
      
"Navrhovat loutky bylo pro mě osvěžující a příjemné, protože po výtvarné stránce jde o stejnou práci jako počítačové adventury," uvedl výtvarník. Pořídil kresby i do stejnojmenné knížky, která vyjde v den premiéry 19. května. I Kuky se pak objeví v obchodech.
Na plátně se vypráví o tom, proč se plyšák Kuky ocitne v  popelnici, pak na skládce a nakonec v lese. Sype se z něj totiž dřevitá vlna,  která není pro Ondrovo astma dobrá. A malý kluk si večer před spaním  představuje, jak se jeho medvídek touží vrátit domů a co všechno musí v lese  podniknout. 
 "Hledal jsem loutkáře, kteří budou mít čas a nebojí se  experimentovat. A členové pražského souboru Buchty a loutky jsou tak divocí, že  i na mě to bylo moc. A tak jsem je musel usměrňovat, protože kamera, která byla  vždy velice blízko, to jejich mrskání nestačila sledovat," řekl režisér ČTK. Na  počítači pak vodicí dráty i nitě odstranil, ale loutkoherce musel v lese  maskovat - umisťoval je do rigolů, zasypával jehličím a navlékal jim armádní  oblek "hejkal", který vojáka v lese učiní takřka neviditelným.
    
  
    
      
    
  
    
      
"Občas je  z nich na plátně kousek vidět, ale běžný divák to nepozná," dodal režisér a  upozornil, že jeho syn Ondra nejprve ve filmu hrát nechtěl, ale nakonec svolil. "Hraje  lépe na piano," vysvětlil. 
 "Pracovní nahrávka dialogů, která sloužila  jako podklad pro loutkoherce, vznikla na půdě naší chalupy v provizorním studiu,  které jsme nazvali Tři deky. Malému Ondrovi se už tehdy nelíbilo, když nebyl  chválen - to má po mně," podotkl Zdeněk Svěrák. Jeho hlas rovněž ve filmu zazní, i když ho syn musel  tlačit do pozice většího morouse.
Film Kuky se vrací vznikl v produkci Jana Svěráka a Brita Erika Abrahama, s nímž už spolupracoval na oscarovém Koljovi a filmech Tmavomodrý svět a Vratné lahve. Koproducentem byla Česká televize a společnost RWE. Vedle malého Ondry se na plátně objeví Kristýna Fuitová Nováková, krátce i Oldřich Kaiser a Filip Čapka. Snímek bude mít mezinárodní premiéru začátkem července v soutěži karlovarského festivalu.