Shrek totiž na vlastní kůži poznal, jaké to je, když se žije šťastně až do smrti, a vůbec se mu to nelíbí. Je to strašná nuda. A navíc honička, protože pečovat o tři zelená Shrečata je nadzlobří úkol. Není divu, že vyčerpaný otec na prahu zhroucení začne vzpomínat na doby, kdy žil sám v bažině, lidé se ho báli a Fiona hnila ve věži pod dračím dohledem. A kacířsky si pohrává s myšlenkou, jak krásné by bylo, kdyby se zlaté časy aspoň na jeden den vrátily. Vyslyší ho nesympatický skřet jménem Rampelník, kterému není radno věřit, jenže Shrek mu s vidinou jednoho dne staromládenecké pohody skočí na vějičku a podepíše velmi nevýhodnou smlouvu. Sotva v podpisu dotáhne husím brkem cancour za písmenem „k“, ocitne se doma v bažině. Jenže rodná hrouda zdaleka nevypadá tak útulně jako kdysi. Shrek se nechal napálit. Rampelník v jeho minulosti vymazal den, kdy se narodil, což odstartovalo přímo katastrofální sérii událostí, jež vyústily v dosazení Rampelníka na trůn v království Za sedmero horami. Šance na nápravu sice existuje, ale půjde o mnohem složitější úkol, než jsou záchrana Fiony, získání přízně jejího otce a umlčení Oslíka aspoň na pět minut. Samozřejmě, to všechno dohromady. V šibeničním termínu musí zlobr v postapokalyptické verzi pohádkové říše najít Fionu a přimět ji, aby mu dala polibek z pravé lásky. To půjde jen těžko, protože z Fiony se mezitím stala drsná Amazonka, která v čele armády zlobrů plánuje svržení Rampelníka z trůnu, a pro blázna, jenž tvrdí, že je jejím manželem a má s ní tři děti, nemá pochopení.
„Obvykle se říká, že točit pokračování animovaných filmů je velmi jednoduché, protože máte k dispozici osvědčené postavy a prostředí. Nám se kvůli příběhu stala z výhody obrovská nevýhoda,“ říká režisér Mike Mitchell a vysvětluje: „Chtěli jsme, aby všechno, co ukážeme, bylo úplně jiné než v předchozích dílech Shreka, ale přitom ho neustále připomínalo.“
K řadě inovací nutilo filmaře i to, že tento díl se natáčel kompletně ve 3-D. „Bylo to hodně záludné, neustále nás to nutilo vymýšlet efektní kousky, ze kterých bude divákům padat čelist, přitom jsme ale nechtěli ochuzovat příběh a typický humor. Pokud v nich vyvoláme úžas i smích zároveň, odvedli jsme dobrou práci,“ říká producentka Teresa Cheng.