Rivalové - recenze

5. 10. 2013 23:50 - Recenze | Autor: Karel Drda

Rivalové - recenze Zdroj: Archiv

Ron Howard je bezesporu talentovaným režisérem, který dokáže i z průměrné látky vykřesat sledovatelný a zapamatovatelný snímek. Rivalové však v jeho dlouhém seznamu dosavadní tvorby budou mít výsadnější postavení. Opravu se mu totiž povedli.

Příběh ze světa Formule 1 by měl být právem označen jako „jeden z nejlepších filmů Rona Howarda vůbec“ a možná by na plakátech mělo být ještě nadepsáno, že reparát za Anděle a démony se povedl. Na druhou stranu, proč by se někdo, kdo natočil taková díla jako Duel Frost/Nixon, Čistou duši, Výkupné, EdTV, Apollo 13, Noviny, Zámotek a další vydařené hity, měl za něco omlouvat. Pravdou také je, že Howard dokáže točit komerčně úspěšné filmy a téměř nezná neúspěch. Rivalové jsou však dílem, které se sice odehrává v exkluzivním prostředí, to však nezajímá úplně všechny.

Lauda a Hunt v romantickém duelu

A to je prosím holý fakt. Jenže svět nejrychlejších zívodů světa je jen blyštivou kulisou pro naprosto úžasný životní příběh nejslavnějšího jezdce F1 Nikiho Laudy a ten je nám naservírován s typickým režisérovým citem pro dokonalý kalkul. Příběh Nikiho Laudy je prezentován jako svět brutálně rychlých závodů a nespoutané touze po vítězství. Niki Lauda (Daniel Bruhl) a Chris Hemsworth jako James Hunt jsou dva světově uznávaní piloti F1 a oba touží po vítězství. Oba chtějí stát na stupni vítězů a užívat si opojný okamžik slávy. Howard vztah obou skutečných mužů popsal jako zvláštní druh přátelství, respektu a rivality a po pravdě řečeno, kdo si najde staré články o této dvojici, pojetí filmu asi hodně odpovídá skutečnosti. Hunt byl se svými blonďatými vlasy vnímán jako ten bezstarostnější. Z jeho vystupování dýchala volnost. Naopak Lauda, ač byl občas také showman, působil mnohem vážnějším dojmem.

Oba herečtí protagonisté se svých postav zhostili na výbornou, jejich talent však Howard nevyužil na celých sto procent. Právě ve chvílích, kdy snímek Rivalové (Rush) sklouzne více do konverzační části, výrazně se začne zpomalovat děj. Příběhová část, kde opravdu o něco jde, tak působí jako nepříliš dobře řízený safety car na okruhu. Naopak v okamžiku, kdy Howard nabízí divákovi scény ze závodů, se film mění v naprosto úchvatnou podívanou, že si pomalu divák přeje, aby takový adrenalinový děj nikdy neskončil. Problémem té konverzační části jsou samotné dialogy. Tvůrci prý s Laudou strávili hodně času, ale že by oba pánové mluvili tak strojeně a nepřirozeně? To se nechce věřit ani největšímu optimistovi.

Howardovo eso

Howard si navíc hodně dává na čas. Téměř sto minut čekáme na to dech beroucích posledních dvacet minut. Ale právě kvůli nim se vyplatí. Kdo příběh obou pánů zná, kdo sledoval dění v F1 už vsedmdesátých létech, pak bude nadšen z věrného vykreslení závodů. Koho jen zajímá zpracovávaná látka, bude nadmíru spokojený hereckými výkony. V tomto ohledu si Ron Howard může odškrtout další fajfku ve své filmografii. Tenhle chlápek prostě umí točit filmy pro všechny, což samozřejmě chce talent. A vyčítat mu to? Nesmysl. Někde jsem zaslechl, že vztah obou hlavních protagonistů tak romantický vlastně vůbec nebyl, že jejich rivalita postrádala onen prezentovaný respekt. Hledat pravdu v příběhu, který tak dokonale funguje na filmovém plátně, by byl holý nesmysl. Já se dokonale bavil a na film půjdu s radostí ještě jednou.