Recenze: Terminátor: Temný osud – konečně důstojné pokračování

1. 11. 2019 - 9:28 | Recenze | Matěj Svoboda

Recenze: Terminátor: Temný osud – konečně důstojné pokračování zdroj: Paramount Pictures

Akční sci-fi Terminátor: Temný osud se snaží potěšit hlavně fandy prvních dvou filmů klasické sci-fi série. A jde mu o překvapivě dobře.

Pokud jste nikdy neslyšeli o Terminátorovi, jste na špatném webu. Nebo jste posledních několik dekád strávili na místě bez elektřiny, televizního signálu nebo internetu. Já vás ale rozhodně nechci zatěžovat vysvětlováním, proč je tahle značka absolutní klasikou, protože každý, kdo ji viděl, to ví. A kdo náhodou ne, měl by to fofrem napravit.

Ale přeci jenom v rychlosti – první Terminátor představil světu vizionářského režiséra Jamese Camerona, udělal hvězdu z Arnolda Schwarzeneggera a dodnes jde o jeden z nejlepších a nejdrsnějších thrillerů vůbec. Jeho pokračování s podtitulem Den zúčtování posunulo úroveň triků o notný kus dopředu a jde o jeden z nejzásadnějších filmů nejen devadesátých let. A zbytek řešit nebudeme, protože ho nechtějí řešit ani tvůrci Terminátor: Temný osud.

terminator 1 zdroj: tisková zpráva

Jde sice o šestý film v celé sáze, k níž se po letech vrací i samotný Cameron (i když jen jako producent) a i díky tomu padlo rozhodnutí neřešit nic od dvojky dál. Třetí až pátý díl jako by se nikdy nestaly a Temný osud navazuje přímo na Den zúčtování. A nejen příběhově, ale o tom až za chvilku.

Ocitáme se v roce 2020. Válka se superpočítačem Skynet nikdy nezačala, protože Sarah Connor a její syn John dokázali zabránit jeho vzniku. Temné budoucnosti však lidstvo neuteklo, a právě z ní přichází nový mechanický zabiják Rev-9. Jeho cílem je mladá Mexičanka Dani, kterou musí ochránit Grace. Ta také přichází z budoucnosti, kde lidstvo válčí se stroji a je člověk, i když značně vylepšený.

terminator 2 zdroj: Foto: Paramount Pictures

Ty dvě se vydávají na útěk před nelítostným zabijákem, rychle ovšem pochopí, že mají jen minimální šanci. Jsou tedy docela rády, když si je najde i Sarah Connor, veteránka v boji proti terminátorům. A že jim zkříží cestu ještě jeden nečekaný pomocník. Ani v téhle sestavě ale nemají moc velké šance na přežití a s budoucností lidstva to tedy znovu vypadá dost ošklivě…

Terminátor: Temný osud měl být něco mezi třetím dílem a restartem, takže vlastně není žádné překvapení, že zápletka dost připomíná první díl. Opět jde o naháněčku, která začíná chvilku po úvodních titulcích a končí po dvou hodinách. Rev-9 je nezastavitelná mašina a klaďáci se musí hodně snažit, aby si před ním udrželi náskok, protože porazit ho v přímém souboji prakticky není možné.

terminator 3 zdroj: tisková zpráva

Režisér Tim Miller, jenž natočil prvního Deadpoola, se hodně snaží, aby veškerá akce ve filmu působila fyzicky a opravdově. Ke konci je toho na něj sice trošku moc a digitální efekty z plátna doslova stříkají, ale rozhodně potěší, že v přístupu k přestřelkám, výbuchům, rvačkám a automobilovým honičkám chce být nový Terminátor oldschoolový a většinou se mu to daří. Je vlastně dost příjemné překvapení, že výsledek zdaleka neodpovídá nudě, kterou jsme viděli v trailerech. Miller se pokouší jít v Cameronových stopách a zvládá to s překvapivou důstojností.

Přesto tu jednu aktualizaci máme a mám trošku strach, že ne všichni diváci ji přijmou s nadšením. Nový Terminátor se točí hlavně okolo žen. Jsou drsné, silné a zajímavé. Linda Hamilton i v sérii debutující Mackenzie Davis zvládají bez problémů akční scény, ještě lepší jsou ovšem ve vzájemných dialogových přestřelkách, kdy si dost nekompromisně vyjadřují, jestli bude mít hlavní slovo veteránka ve válce s terminátory, nebo vylepšená vojanda z budoucnosti.

Pro někoho to může být šok a fakt, že Arnold Schwarzenegger tu má vlastně spíš vedlejší roli možná pár diváků skousne dost těžko, ale když se zpětně podíváme na Cameronovy Terminátory, je evidentní, že i ty byly především o Sarah Connor, ne o T-800. Jen je to tentokrát ještě výraznější. Fakt se toho nebojte, obě dámy (a do značné míry i představitelka Dani Natalia Reyes) jsou stejně super jako třeba Ripleyová z Cameronových Vetřelců. Pokud se vám otevírá kudla v kapse automaticky, když vidíte akční film se ženou, asi vám neporadím. Rozhodně však není třeba se bát toho, že v tomhle souboji s Rev-9 bojují především dámy, protože to dělají sakra dobře.

Celkově je nový Terminátor velmi příjemné překvapení. Chytře stylově navazuje na první dva filmy a nabízí akci v tom nejklasičtějším terminátorovském stylu, zároveň se ale nebojí být aktuální a vnášet do žánru současné trendy a nápady. A dělá to tak, že to neruší a celou sérii chytře obohacuje. A díky tomu Terminátor: Temný osud ukazuje, že Terminátor má opravdu co nabídnout i pětatřicet let po premiéře prvního dílu.