O chystaném filmu jsme již u nás napsali. Tentokrát se podíváme na zoubek neméně slavné knize.
Stejně jako film i kniha popisuje náhlé zmizení Amy Dunnové v den pátého výročí její svatby s Nickem Dunnem. Nick sám se velmi rychle ocitne hlavním podezřelým – jestli však skutečně spáchal jakýkoliv zločin, a jaký je osud Amy, je však prozatím zastřeno. Oproti očekávání žánrovými kriminálkami otupeného diváka/čtenáře nenásleduje sled honiček a rvaček, zmizení Amy naopak slouží k postupné rozkrývání dysfunkčního manželství, v němž kus sebe objeví takřka snad každý.
Kniha tak činí skrze deníky obou manželů. Fígl je v tom, že popisy téže událostí se v obou denících diametrálně liší. A to dokonce přesně opačně, než by tušil čtenář očekávající Nickovo odhalení jako vraha. Zatímco Nick tak popisuje depresivní osud rodiny, která se musela stáhnout z kosmopolitního New Yorku po ztrátě Nickova zaměstnání, očima Amy je život s Nickem mnohem barvitější a veselejší. Z jejího pozdějšího zmizení je však evidentní, že sovy nejsou, čím se zdají být.
zdroj: Archiv
Literární fintou známou jako nespolehlivý vypravěč, naposledy rovněž užitou třebas v Temném případu (True Detective), je tak čtenář neustále udržován v pozoru. Je zjevné, že někdo lže, dlouho je však záhadou kdo a proč. Když pak knižní Zmizelá ve své druhé polovině začne na nastolené otázky odpovídat, dostanou deníky a celkové vyprávění zcela dalšího rozměru. Finální zakončení sice zůstává pevně zasazené ve fiktivních konturách zápletek, které se nestávají zrovna každý den, přesto nezapomíná na depresivní a snad až příliš věrnou psychologizaci. Zmizelá je jednoduše knihou, v níž se špatný konec překvapivě dobře mísí s tím dobrým.
Více než žánr
Autorka Zmizelé sama řekla, že chtěla románem především na prvočástice rozebrat fungování dlouhodobých vztahů. I přes veškeré žánrově-kriminalistické elementy tak Zmizelá zůstává především příběhem o rozpadu Nicka a Amy. Kritiky ji v tom daly rychle sympaticky zapravdu – podle recenze New York Times sice Zmizelá "zní jako běžná kriminálka plná tradičních machinací", díky vyprávění dvojicí lhářů je však něčím mnohem více. Gillian Flynn ostatně sama rovněž řekla, že manželství považuje za "ultimativní mystérium", v narážce na anglické pojmenování kriminálního žánru jako "mystery novel". Někteří kritici se tak dokonce nebáli Zmizelou, který je teprve třetí knihou Flynnové, označit za román, který pozvedl kriminální žánr na novou úroveň.
Obrázek o popularitě knižní předlohy si lze udělat už jen ze skutečnosti, že na poličky knihoven titul přišel teprve v červnu 2012. Velmi rychle se však vyšvihl mezi nejprodávanější tituly své sezóny. Bylo jenom logické, že dalším krokem bylo odkoupení práv na filmovou adaptaci. Ta si spolu s 20th Century Fox pořídila produkční společnost Reese Witherspoonové, herečka nejslavnější pro roli v Pravé blondýně však nakonec film pouze produkuje.
O převedení filmu na plátna se z režijní stoličky postaral David Fincher, který má s "tak trochu jinými detektivkami" zkušenosti z filmů Sedm, Zodiac nebo Muži, kteří nenávidí ženy. Nakonec tak vzhledem k postavám geniálně zní jak jeho volba jako Bena Afflecka, kterému je často tvrzeno, že "neumí hrát", v roli strojeného a nepřesvědčivě mlžícího Nicka, tak i Rosamund Pike jako chladné a neproniknutelné Amy.