Klub poslední naděje - recenze

20. 1. 2014 - 8:45 | Recenze | Karel Drda

Klub poslední naděje - recenze zdroj: tisková zpráva

Snímek Klub poslední naděje má všechny rysy klasického lepšího televizního filmu. Patří však do kin. Ne kvůli vážnému tématu, jakým bezesporu AIDS je. A už vůbec ne proto, že je to příběh jednoho napraveného chlápka, který začal páchat dobré skutky. Tím nejsilnějším zaklínadlem jsou jména Matthew McConaughey a Jared Leto.

Polovina osmdesátých let byla obdobím, kdy se o AIDS mnoho nevědělo. Choroba se velmi často spojovala především s gay komunitou, v níž také sbírala své první oběti. Léčba byla navíc v plenkách a léky prodlužující život ještě neexistovaly. Ron Woodroof (McConaughey) byl jedním z těch, kteří se nemocí nakazili a smutnou zprávu se dozvěděli tím nejméně taktním způsobem. Holt léta osmdesátá. Klub poslední naděje je jeho příběhem. Popisuje poslední životní etapu muže, který se živil jako elektrikář, občas rajtoval býky v rodeu a díky drobnému zranění v šarvátce se dozví, že je vlastně ve smrtelném tažením a zbývá mu asi 30 dní života.

Boj obyčejného jezdce rodea

Jenže Ron možná jako zdravý nebyl nejlepším chlápkem, ale dokázal se zachovat jako silná osobnost, když zjistí, že mu teče do bot. Odmítá se smířit s tím, že by prostě měl jen tak umřít. V USA bohužel nejsou k dispozici léky potlačující příznaky choroby, ale v Mexiku již ano. V Americe totiž nejsou schválené a jsou považovány vlastně právnickou hantýrkou za drogy. Ron už nemá co ztratit. Vyráží do Mexika, aby si nakoupil život. Z obyčejného chlápka se stává člověk, který pašuje přes razantní odpor úřadů léky a stává se nadějí pro mnoho nakažených. Společníkem se mu stává Rayon  - transexuál sdílející podnikavého ducha s jezdcem rodea. Pouští se do kšeftu, který jim má vydělat nějaké ty peníze a navíc zachránit pár životů. Ron Woodroof byl Oscarem Schindlerem nakažených s AIDS. Neměl sice žádný seznam, ale chtěl nejprve zachránit sebe, aby se nakonec díky nefungujícímu systému, který nemocné s HIV nepovažoval za hodné pohledu, stal zachráncem. Režisér Jean-Marc Valée k tématu nepřistupoval jako ke tklivému příběhu, v němž musíme od začátku do konce slzet. Takový přeci život není.

Herecký koncert komediálního herce

Dokázal ukázat, že dobré skutky mohou vzniknout jako náhoda. Ron Woodroof je nejlépe zahranou postavou dříve jen komediálního herce Matthewa McConaugheyho. Přesto i v této postavě se najde kus té legrační a ironické bestie. V jeho očích nenajdeme odevzdanost s osudem, ale jen pořádnou odhodlanost. Ten smutek tam je také, ale jen tak mimoděk. Všichni přeci víme, jak to celé dopadne. Dallas Buyers Club je jeho životním dílem, je to klub smrtelně nemocných lidí platících měsíční příspěvky, díky nímž získávají přístup k nelegálně pašovaným lékům. Proměna obyčejného šupáka v charakterního a muže bojující za důstojnost ostatních, to není žádné nové téma. A i zde dostává na frak nepříliš dobře napsaným scénářem, z něhož ona televiznost opravdu čiší. Jenže je tu také herecký výkon obou hlavních protagonistů. Oba jsou strhující, oba jsou tak neuvěřitelně uvěřitelní, že máte chuť do jejich klubu také přispět. Klub poslední naděje je dobrým filmem, který asi velké návštěvnosti v kinech nedosáhne, ale už kvůli těma dvěma by si to zasloužil.

Jake Gyllenhaal a ti další: čtyři herci, kteří se pro film drasticky proměnili

29. 7. 2015 | Téma | Ladislav Loukota

Zřejmě první běžec oscarového nekonečného maratonu už dorazil pro letošní rok do kin. Jmenuje se Bojovník a ukáže nám někdejšího melancholického teenagera Jakea Gyllenhaala jako namakaného boxera. I když Gyllenhaal ani předtím dlouho nebyl taková sušinka jako v Donnie Darko - největší změnou si prošel zřejmě pro Mariňáka (2006) - přesto první obrázky z filmu vyvolaly určité překvapení z toho, jak mocně se najednou vypracoval. Není ovšem rozhodně sám, kdo pro film podstoupili změny, vedle nichž nějaká kosmetická proměna jen bledne závistí. Praktice, která se dotýká i kontroverzního metodického herectví, se ostatně Hollywood věnuje už pár desetiletí a zdá se, že je na vzestupu. Ne vždy však musí přinést radikálně lepší filmový výsledek.
Oscary 2014  vyhrálo drama 12 let v řetězech

Oscary 2014 vyhrálo drama 12 let v řetězech

3. 3. 2014 | Téma | Vojtěch Karlík

Oscary 2014 jsou rozdány. A bez ohledu na výsledek a radost oceněných lze konstatovat, že letošní ročník prestižních cen byl předvídatelný. Příběh o otroctví 12 let v řetězech se stal filmem roku, Vlk z Wall Streetu Martina Scorseseho pohořel a vizuálně nádherná Gravitace posbírala sedm sošek, ale především těch takzvaně technických.
Klub poslední naděje a další filmové hity o AIDS

20. 1. 2014 | Téma | Karel Drda

Vynikající Dallas Buyers Club (Klub poslední naděje) nás přiměl zamyslet se nad tím, jak problematika AIDS prostoupila do světa filmu. Nabízíme vám proto přehled těch nejzajímavějších snímků, z nichž některé určitě znáte, u jiných se naopak zarazíte. Budete asi překvapeni, ale není jich mnoho.
Co napověděly Zlaté glóby o favoritech letošních Oscarů?

13. 1. 2014 | Téma | Karel Drda

Zlaté glóby jsou rozdány a novináři mohou začít spekulovat nad tím, jak moc se rozhodování amerických kritiků odrazí na březnových Oscarech. Překvapení se letos žádné nekonalo. Snad jen zamrzí, že Martin Scorsese neproměnil ve více kategoriích s Vlkem z Wall Streetu a výhra 12 let v řetězech pak jen naznačuje, co točit, když chcete zaujmout alespoň porotce.
Lednové herečky: Keira Knightley i česká vysokoškolačka

9. 1. 2014 | Téma | Ladislav Loukota

První měsíc nového roku značí návrat palby filmů, mnohdy i s oscarovými ambicemi. V bohatém přehledu nej hereček na leden si tak připomeneme jak několik známých ksichtíků, tak i množinu čerstvé krve (a mlíka). Pro změnu však začneme jednou nedoceněno dámou…