Jack Ryan: V utajení - recenze akčního hitu

31. 1. 2014 9:05 - Recenze | Autor: Vojtěch Karlík

Clancyho Jack Ryan stárne, má svůj život a my s ním v knihách jsme od počátku kariéry až k jejímu vrcholu. Pro filmové studio je však stárnutí něčím tak marketingově neuchopitelným, že producenti raději sáhli po dalším scénáristickém restartu, který se pokusili vykoupit dobrým obsazením a kvalitním režisérem. Jack Ryan: V utajení s původní řadou nemá nic společného. Zůstalo jen jméno a naivní akční snímek. A Chris Pine jako titulní hrdina? Haha!

Vůbec tady nejde o tom, že by snad tvůrci neměli právo natáčet filmy podle slavných knih v modernějších verzích. Klidně ať se odehrává Jack Ryan ve 25. století někde ve vesmíru, ale pak to už prostě nebude Jack Ryan. Nakládání se značkou tak kvalitní špionážní literatury je podle mne trestuhodné. Sakra, vždyť Ryan je analytik, je vědcem, kterého okolnosti vždy přivedou do napjatých situací. Je vlastencem, ale vlastencem bez přehnaného patosu a naivity. Ví moc dobře, že v zákulisí se tahá za provázky mnohdy s úplně jiným cílem. Jack Ryan stárne a v kariéře jde nahoru. I jako „kmet“ však řeší velmi napínavé případy. Tak se tedy ptám, proč mu stejného nedovolili dosáhnout i ve filmu. Proč další restart? Odpověď nehledám, je mi ukradená.

Restart ani modernější kabát není ničím trestuhodným Luhrmanův Romeo a Julie v ulicích velkoměsta, pil hodně lidem krev, ale byl to pořád Romeo a Julie. Branaghův Ryan však není Clancyho tajným agentem. Nectí nic z toho, co vymyslel a napsal stvořitel, je to jen křečovitá snaha přetavit slavnou knižní postavu a střípky z jejího života do postavy ryze filmové, aby si s ní studio mohlo konečně dělat to, co si zamane.

Jack vypadá hezky

Jack Ryan vstoupí do armády, protože jím pohnou události z 11. září. Jeho kariéra vojáka však nemá dlouhého trvání, v Afghánistánu se zraní ve vrtulníku. Stihne ještě se zlomenými obratli vytáhnout své kolegy a šup zpátky do USA, kde tahá jako analytik pro CIA. Profesi tají před manželkou Cathy (Keira Knightley), která ve filmu znázorňuje ono zázemí, kterého se Ryanovi přestane dostávat. Problém nastane ve chvíli, kdy je Ryan vyslán svým nadřízeným (Harperem) do akce v Rusku. Tady prosím dramatickou pauzu, nadechnutí a další větu přečíst tlumeným hlasem. Něco se tam totiž děje. Nastává klasická hra na kočku s myší, nejprve se Ryana pokusí zlikvidovat jeho průvodce, pak dorazí manželka a Jack Ryan bude skákat, střílet a zachraňovat svět a milovanou Cathy. Kenneth Branagh si zahrál ve filmu ruského oligarchu Čerevina, což byla velká chyba. Nesoustředil se na režii, v níž jsou cítit velké rezervy. Herci nehrají, jsou deklamujícími stroji a jejich postavy jim nevěříte. Paradoxně největší slabinou je titulní postava. Chris Pine je fajn chlápek, ale ta úporná stylizace do Bourna prostě nevychází.

Hezcí lidé film (ne)spasí

Branagh není režisérem akčních filmů a nemá v oku posloupnost jednotlivých střihů. Ty jsou naivně jednoduché, předvídatelné. Není zde náznak nějakého překvapení. Pak je tu samozřejmě průzračně klišovitý scénář a s tím už nenadělá nic ani režisér. Pořád si říkáte, kdy se to celé srovná do latě? Filmu totiž nechybí jen Ryanovské kouzlo osobnosti a lepší akční scény. Když už má Jack něco vyřešit, dokáže to, ale vždy je to tak naivní a hloupé, že si budete říkat, nebýt tohle ve filmu… Nový Jack Ryan je promarněná šance. Je to jen další tuctový film, který možná bude bavit tím, že je obsazen hezkými lidmi. Když se oprostíte od předlohy, že tady byl nějaký Tom Clancy, možná to dáte a odejde z kina jako správně vymytý divák, co se těší na televizní premiéru.

ČLÁNKY O FILMU

Top 10 + 1 filmů, které bavily v prvním čtvrtletí v USA

24. 3. 2014 | Téma | Vojtěch Karlík

První kvartál letošního roku máme za sebou. Pokud se podíváme na přehled nejúspěšnějších filmů, pak se ukazuje, že se vlastně neukazuje vůbec nic nového. K žádném překvapení nedošlo a filmové trháky, o nichž jsme dopředu tušili, že jimi mají být, se vydrápaly do čela žebříčků. Naopak je asi dost filmů, od nichž producenti rozhodně čekali mnohem víc.
11. září i rusko-gruzínská válka: Čtyři přesné předpovědi Toma Clancyho

31. 1. 2014 | Téma | Ladislav Loukota

Americký autor Tom Clancy platil za zřejmě nejlepšího spisovatele válečně-spekulativní tvorby. Jeho knihy se zabývaly uzavřenými scénáři, i dlouhotrvajícími sériemi – například tou o operativci Jacku Ryanovi.
Jmenuji se Ryan, Jack Ryan

Jmenuji se Ryan, Jack Ryan

29. 1. 2014 | Téma | Vojtěch Karlík

Podobně jako agent Jejího veličenstva stál Jack Ryan neohroženě proti komunistickému nebezpečí. Srdnatě sloužil vládě Spojených států pod CIA nejen proti padouchům z východu, ale neváhal bojovat i proti vnitřnímu nepříteli. Oproti Jamesi Bondovi byl navíc vzdělaným a inteligentním mužem, který mnohem více sázel na analytiku, než na akci. A v knihách Toma Clancyho se stal dokonce prezidentem USA. Do kin v lednu dorazí zbrusu nový příběh nejslavnějšího amerického agenta pod názvem Jack Ryan: V utajení.
Lednové herečky: Keira Knightley i česká vysokoškolačka

9. 1. 2014 | Téma | Ladislav Loukota

První měsíc nového roku značí návrat palby filmů, mnohdy i s oscarovými ambicemi. V bohatém přehledu nej hereček na leden si tak připomeneme jak několik známých ksichtíků, tak i množinu čerstvé krve (a mlíka). Pro změnu však začneme jednou nedoceněno dámou…