Desátý společný projekt Hřebejka a Jarchovského se vydává za diváky takřka na poslední chvíli. Aby totiž mohl být zařazen do klání o České lvy za letošní rok, musí podle stanov naplnit pravidlo minimálně sedmidenního promítání po premiéře ve třech kinech. A tak ho zájemci uvidí kromě Lucerny zatím jen v multikině Slovanský dům a také v Brně. Od 7. ledna však půjde do kin po celé České republice jeho sedmadvacet kopií.
Dnešního prvního promítání se v herecké delegaci zúčas tnili světoznámý fotograf Martin Kratochvíl, Daniela Kolářová, Lenka Vlasáková a Petra Hřebíčková. Ladislav Chudík a Martin Huba na premiéru nedorazili.
V rámci premiéry Kratochvíl už odpoledne v nové pražské Galerii jedné věci v Náprstkově ulici otevřel výstavu svých fotografií. Výstava s názvem Antonín Kratochvíl - From the Persona nabízí portréty světových hvězd včetně Georga Clooneyho, Jeana Rena, Liv Tylerové, Davida Bowie, Harveyho Keitela. Samozřejmě jsou také k vidění snímky, které pořídil při natáčení Hřebejkova filmu. "Zájemci si je tam mohou prohlédnout do konce ledna," řekl ČTK producent Rudolf Biermann.
Jarchovský před premiérou uvedl, že jubilejní společný projekt pro něj i Hřebejka znamenal vykročení novým směrem. Prý je bavilo vyprávět o minulosti a použít k tomu tak trochu metodu dokumentárního snímku. "Poprvé jsem se pokusil napsat dramatický text, který nemíchá žánry, vyprávět o minulosti bez retrospektiv. Téma spojené s udavačstvím je stále aktuální," poznamenal.
Film byl točen digitálně na dvě kamery a poněkud kratší dobu než obvykle, prozradil Hřebejk. I když domácí kritika jeho snímek přijala rozporuplně, vcelku všem se líbila dramatická scéna mezi Kolářovou a Vlasákovou.
"Neimprovizovalo se tam, jejich dialog je slovo od slova tak napsaný. Jen z domácího prostředí jsme vyšli do lesa," upozornil Hřebejk na změnu a vyzval publikum, aby tento předvánoční večer nepovažovalo za ztracený.
Na začátku příběhu padne závažné obvinění: zeť, který žárlí na svého tchána, ho nařkne z udavačství. Diváci nevědí, zda je obvinění oprávněné a také zda-li se vše odehrálo, tak jak je to popisováno. Informace, která se na počátku jeví jako pomluva a hřích, postupně mění životy lidí a vytváří paradoxní situace.
Jarchovský z konkrétních případů z archivů StB nevycházel, i když detaily pospojoval z různých svědectví. "Například Vlasta Třešňák pálení cigaretou zažil," uvedl. K výpovědi důstojníka StB, kterého hraje pětaosmdesátiletý Ladislav Chudík, ho inspirovala autentická výpověď z dokumentu Uvnitř vnitra Josefa Císařovského. Šlo o Kamila Pixu, bývalého vězně nacistického koncentračního tábora, následně v 50. letech člena komunistické rozvědky a nakonec dlouholetého ředitele Krátkého filmu.
Film byl pojmenován podle složité japonské skládačky z papíru. Producenty filmu byli Rudolf Biermann a Tomáš Hoffman ze společností Infilm a Infinity. Hudbu složil Aleš Březina. Projekt podpořil fond kinematografie, koproducenty byly TV Nova a distribuční společnost Bontonfilm.