Dveře dokořán

26. 1. 2007 - 14:07 | Téma | red

Dveře dokořán zdroj: tisková zpráva

V blízkosti londýnské chudinské čtvrti King's Cross, frustrované vlastní bezvýchodností, vznikne prosklená kancelář vybavená špičkovou počítačovou technikou

V blízkosti londýnské chudinské čtvrti King's Cross, frustrované vlastní bezvýchodností, vznikne prosklená kancelář vybavená špičkovou počítačovou technikou. V tomto prostředí lze záhy očekávat konfliktní střety; zlodějský gang nachystá několikeré vyloupení. Tak začíná americký snímek Dveře dokořán. Jeho režisér (a scenárista) Anthony Minghella však přidal další přísady: úmysl architektů toto prostředí od základů přestavět (jde ovšem o bydlení pro majetné), vykořeněné přistěhovalce z bývalé Jugoslávie, i nezbytné milostné zápletky. Od zajímavě rozehrané úvahy o odvrácených stránkách civilizačního pokroku se tak elegantně přenesl ke konvenčním melodramatickým zápletkám.

Wlila, jednoho z majitelů projekční firmy, (hraje ho se svým typickým charisma Jude Law) už štvou časté vloupačky a rozhodne se hlídkovat. Málem chytne mladíka, jenž „oťukával“ terén. Vystopuje jej až k bydlišti a chce zjistit něco bližšího o jeho rodině. Tak se seznámí s jeho matkou Amirou (Juliette Binocheová), ovdovělou bosenskou muslimkou. Zahledí se do ní a náhle vzplanulý cit jej rozpolcuje; doma jej totiž očekává manželka (Robin Wright Pennová) a přecitlivělá dcerka.

Minghella zdůrazňuje jakýsi zrcadlově pojednaný motiv obtížného dospívání s krajně rozdílnými vyhlídkami do budoucna: Will má potíže s nevlastní dcerou, Amira živící se jako švadlena zase marně čelí záškoláctví a kriminálním choutkám svého syna. A opět znějí tklivé tóny milostného okouzlení, vystaveného protivenstvím okolí i tíze vlastního svědomí – to je časté téma Minghellových filmů, počínaje jeho nejslavnějším počinem Anglický pacient. Nechybí ani tak otřepané klišé, jakým je nefunkční klaviatura, na níž si Amira „přehrává“ své oblíbené skladby.

Ač jsou jednotlivé námětové okruhy splétány obratně, snadno si povšimneme jejich jisté mondénnosti, snahy využít právě módních prvků. Sociálně patologické vrstvy společnosti, tíživá minulost, znovuobrození citově vyhasínajícího hrdiny, to vše se stává působivou kulisou. Kameraman Benoit Delhomme obratně postihl jak omšelé uličky a skromné příbytky lidí v nich žijících, tak životní styl profesně úspěšných příchozích zvenčí. Avšak navzdory této vizuální věrohodnosti nezbývá než uznat, že výsledek je zjevně vyumělkovaný, podřízený předem daným stereotypům žánrovým i výstavbovým.

Amiřina traumatizující minulost promžikává jedině ve střípcích vzpomínek; žena rezignovala, je smířena s pasivním přežíváním a péčí o syna, vymykajícího se zpod kontroly. Binocheová dosti jednostrunně buduje u své hrdinky auru trpitelství, které nevymizelo, toliko bylo skryto do krusty dočasné rezignace, možná i otupění. Nechybí ani náhle vyhřeznuvší mateřská láska, ochotna hledat bezpečí za jakoukoli cenu. Když se Willovi přiznává, že již dlouho neměla chlapa, ba na něho ani nepomyslila, když se odhodlá zvěčnit své milostné hrátky jako případně vydírací materiál, prozradí o sobě více než sebedelší charakteristiky.

Dveře dokořán Sporným se mi jeví nebetyčná Willova ušlechtilost. Když zjistí, že zloděj není navždy ztraceným zločincem, nýbrž tápajícím klukem, jenž teprve hledá svou životní orientaci, je svolný poskytnout falešné alibi. A to i za cenu přiznání se k mimomanželským stykům nejen před manželkou i před soudem. Jednotvárný Jude Law stěží přesvědčuje o životnosti takto modelované figury, nejčastěji poskytuje „názorné“ stavy různých rozpoložení mysli.

Zmrtvělé manželství, udržované především ohleduplností a snad i pocitem spoluzodpovědnosti, je pouhou statickou, nevzrušivou ilustrací, komplementárně doplněné jiným výjevem, Willovou zdrženlivostí při setkání s vlezlou prostitutkou, která se mu nasouká do auta. Minghella jasně naznačuje: Will není schopen náhodné nevěry, nýbrž jen plnohodnotného, byť zajisté sebeobětavého vztahu. V této souvislosti jsou všechny vedlejší postavy (Willova váhající manželka, Willův obchodní partner i se svou nepříliš reprezentativní známostí, policisté, zlodějský gang a koneckonců i počítačový model přestavěných prostranství) načrtnuty velice ploše. Svou jednorozměrností se dostávají na okraj dění, zbaveny i případně naznačené závažnosti.

Dveře dokořán jistě dojmou, avšak po odeznění tohoto pocitu se může rozhostit prázdnota.

NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

Když se sny plní, může to být i pořádná pohroma…

Když se sny plní, může to být i pořádná pohroma…

24. 4. 2024 | Komerční sdělení / PR | Inzerce

Romantická komedie Láska na zakázku představuje první záběry
Soudní bitva Aleca Baldwina nekončí. Herec opět odmítl vinu za zabití při natáčení westernu

Soudní bitva Aleca Baldwina nekončí. Herec opět odmítl vinu za zabití při natáčení westernu

6. 2. 2024 | Novinky | Tiscali.cz

Americký herec Alec Baldwin před soudem odmítl vinu za neúmyslné zabití, z něhož je obviněn v souvislosti se smrtelným výstřelem při natáčení westernu Rust v roce 2021. Informují o tom tiskové agentury.
Výstava Bond in Motion: auta agenta 007 v Praze

Výstava Bond in Motion: auta agenta 007 v Praze

30. 11. 2023 | Komerční sdělení / PR | Inzerce

Do Česka míří výstava Bond in Motion věnovaná vozidlům a technice z filmů o Jamesi Bondovi. Evropskou pouť zahájila v prosinci 2022 v Bruselu, vidělo ji přes 100 000 lidí. Pražské zahájení se koná 7. 12. 2023 v Křižíkových pavilonech na Výstavišti. document.write(""); document.write("");
Pedro Pascal prý krouží kolem hlavní role v nové Fantastické čtyřce

Pedro Pascal prý krouží kolem hlavní role v nové Fantastické čtyřce

16. 11. 2023 | Novinky | Adam Homola

Studio Marvel se údajně blíží k rozhodnutí o klíčové roli v nadcházejícím filmu Fantastická čtyřka, kde Pedro Pascal jedná o ztvárnění Reeda Richardse, známého také jako pan Fantastic.