Dívka s perlou (Girl With A Pearl Earring)

12. 7. 2004 - 3:02 | Téma | red

Dívka s perlou (Girl With A Pearl Earring) zdroj: tisková zpráva

Fiktivní story o pozadí vzniku slavného obrazu Johannese Vermeera. Režie: debutant Peter Webber, kamera: Eduardo Serra, Scarlett Johansson (Ztraceno v překladu) v hlavní roli - zapomeňte na děj a soustřeďte se na krásu... na krásu... na krásu. Napsal: VOJTĚCH RYNDA.

Proč by nemohly být některé filmy prostě krásné? Respektive - proč by se po nich mělo chtít něco jiného než krása? Protože krása je někdy všechno a cokoliv navíc ji zkazí; jako když vidíte nádhernou dívku a za živého boha nechcete, aby promluvila, neboť pak by jí bylo už jen půl. Dívka s perlou je jednoduše krásný film a je to o to lepší, že má krásno tak nějak v popisu práce: pokouší se rekonstruovat, jak asi mohlo vzniknout jedno z nejslavnějších děl vlámského malíře Vermeera.

Delft, dnešní Holandsko, 1665. Griet odchází do služby, vybavená pouze skromným ranečkem, v němž se krčí naivisticky malovaný kachel. Sloužit bude v domě portrétisty Johannese Vermeera (Colin Firth); dům se tváří honosněji než na kolik ve skutečnosti má, protože malíři se chronicky nedostává peněz a je de facto vydán na milost a nemilost mecenáši van Ruijvenovi (Tom Wilkinson). Dům dále obývá jeho věčně těhotná manželka Catharina, její pragmatická matka a kupa dětí a služebnictva. Griet se nachází na samém dně domovní hierarchie a dře jako mezek - dokud nedostane za úkol uklízet malířův ateliér, kam jinak skoro nikdo nesmí nebo nechce. A zatímco Griet prokazuje malířské vidění a sbližuje se s řeznickým pomocníkem Pieterem (Cillian Murphy), zakouká se do ní starý proutník van Ruijven a objedná si od Vermeera její portrét.

Dívka s perlou Tenhle děj je čirá fabulace. Vychází z románu Tracy Chevalier a je víceméně nutným zlem, protože něco se na plátně dít musí. Odvíjí se přesně tak, jak by jeden čekal, že se bude odvíjet vymyšlená story o zrodu slavného díla: mechanicky, vykonstruovaně, skrze umělé konflikty (protože konflikt přece musí být v jádru každé story). Ten základní tu spočívá v tom, že žárlivá Catharina by Griet nejradši vyhodila na ulici, ale protože si její portrét objednal člověk, na jehož penězích je rodina závislá, musí služka i přes nechuť všech kromě Vermeera zůstat v domě. Vedlejší střety poctivě pokrývají zbytek pole: vysoké versus nízké (Grietin kachel vedle vrcholného malířství), staré versus mladé (Catharina, na níž je vidět, že kdysi byla stejně krásná jako Griet - a Griet; chlípný van Ruijven a slaďoučký Pieter), krása nepřeveditelná na peníze versus její tržní hodnota (Vermeer versus tchyně), atd. Je sympatické, že se tu nesetkáte s žádnou jednoznačnou postavou (všichni mají své důvody, jak říkával Jean Renoir), ale i tak charaktery postrádají třetí rozměr, jsou jako vyjeté z generátoru scénářů. (Zrovna tak ten náznak pouta mezi Griet a Vermeerem.)

Dívka s perlou Jenže na tom nezáleží. Stejně jako si neuvědomujeme plátno, bez nějž by obrazy, které obdivujeme, nemohly existovat, je třeba při sledování Dívky s perlou odsunout do pozadí děj a soustředit se na to, co je vidět. A naštěstí to jde snadno: tohle totiž není ani tak film debutujícího režiséra Petera Webbera jako kameramana Eduarda Serry (Vyvolený).

Jestli Serra za Dívku s perlou nedostane Oscara, vezmu akademiky za ručičku a odvedu je do muzea. Nejde o to, že se Serrovi na několika místech daří vytvořit přesné kopie Vermeerových obrazů; jde o to, že dokáže vidět jako on. Všechno je to ve světle: buď záběry vypadají jako vykoupané v bledém ranním oparu, nebo tonou v hřejivém šerosvitu voskovic. A Bůh ví a my vidíme, že Serra chápe, že práce se světlem je i prací s tmou.

Dívka s perlou Vizuální dokonalost, kterou Dívka s perlou rozhazuje plnými hrstmi, by samozřejmě nefungovala bez ultrapečlivé přípravy prostředí a dekorací. Zablácené uličky Delftu, trh s masem, interiér měšťanského domu, ateliér - máte pocit, že to muselo vypadat přesně takhle, od textury fasády až po nejposlednější odraz světla ve sklenici. A jen díky tak detailní přípravě se může Serra kochat a my s ním: mosaz... cibule... dřevo... cokoliv, na co zaměří objektiv, je krása, v níž jsou uřezané prasečí hlavy stejně nádherné jako dívčí profil.

A mluvíme-li o kráse, zazní ozvěnou jméno Scarlett Johansson - jedné z mála mladých hereček, kterým se dá ještě věřit, že mají duši. Johansson hraje minimalisticky, stačí jí pohled, pohnutí rtem na pozadí věčně zasmušilého/vyplašeného/zpruzeného výrazu. Víc nemusí a ani nechce: její Griet má tvář, pro niž se zabíjí. A pak jsou tu scény, v nichž jako by Serra její krásu vybalil z papíru a zatavil ji do rámu už tak spektakulárního prostředí. Otevírání okenic v ateliéru... rozpouštění vlasů... procházka u řeky.

A ještě jednu věc je třeba tomu filmu přičíst k dobru; tentokrát je to zásluha režiséra a scenáristky Olivie Hetreed. Dívce s perlou se daří vyslovit pravdu, že skutečné umění vyrůstá z nutnosti a z bolesti.


NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

Plinko Česko: Proč by si čeští hráči měli zahrát tuto populární hru

Plinko Česko: Proč by si čeští hráči měli zahrát tuto populární hru

21. 6. 2024 | Dokina.cz | Inzerce

Plinko je hra, která si postupně získala srdce mnoha hráčů nejen po celém světě, ale také v České republice. Čeští hráči mají nyní možnost vyzkoušet si tuto jedinečnou hru na stránkách Plinko česko, která kombinuje jednoduchost, zábavu a potenciál velkých výher. Plinko je hrou náhody, která se vyznačuje svou snadnou ovladatelností a rychlým tempem, což z ní činí ideální volbu jak pro začátečníky, tak i pro zkušené hráče.
Už za pár dní vstupuje do kin romantická komedie LÁSKA NA ZAKÁZKU

Už za pár dní vstupuje do kin romantická komedie LÁSKA NA ZAKÁZKU

4. 6. 2024 | Komerční sdělení / PR | Inzerce

Romantický film režisérky Evy Toulové v komediálních upoutávkách demonstruje, jak to může vypadat, když otec nepozná vlastní dítě, nebo jak se dá skutečně odnaučit kouřit. Snímek plný známých tváří, vstupuje do kin 6. června 2024.
10 nejlepších kasinových filmů, které by měl vidět každý

10 nejlepších kasinových filmů, které by měl vidět každý

1. 5. 2024 | Komerční sdělení / PR | Inzerce

Filmy podle skutečných událostí: Jak kinematografie odráží historii

Filmy podle skutečných událostí: Jak kinematografie odráží historii

1. 5. 2024 | Komerční sdělení / PR | Inzerce