Delft, dnešní Holandsko, 1665. Griet odchází do služby, vybavená pouze skromným ranečkem, v němž se krčí naivisticky malovaný kachel. Sloužit bude v domě portrétisty Johannese Vermeera (Colin Firth); dům se tváří honosněji než na kolik ve skutečnosti má, protože malíři se chronicky nedostává peněz a je de facto vydán na milost a nemilost mecenáši van Ruijvenovi (Tom Wilkinson). Dům dále obývá jeho věčně těhotná manželka Catharina, její pragmatická matka a kupa dětí a služebnictva. Griet se nachází na samém dně domovní hierarchie a dře jako mezek - dokud nedostane za úkol uklízet malířův ateliér, kam jinak skoro nikdo nesmí nebo nechce. A zatímco Griet prokazuje malířské vidění a sbližuje se s řeznickým pomocníkem Pieterem (Cillian Murphy), zakouká se do ní starý proutník van Ruijven a objedná si od Vermeera její portrét.


Jestli Serra za Dívku s perlou nedostane Oscara, vezmu akademiky za ručičku a odvedu je do muzea. Nejde o to, že se Serrovi na několika místech daří vytvořit přesné kopie Vermeerových obrazů; jde o to, že dokáže vidět jako on. Všechno je to ve světle: buď záběry vypadají jako vykoupané v bledém ranním oparu, nebo tonou v hřejivém šerosvitu voskovic. A Bůh ví a my vidíme, že Serra chápe, že práce se světlem je i prací s tmou.

A mluvíme-li o kráse, zazní ozvěnou jméno Scarlett Johansson - jedné z mála mladých hereček, kterým se dá ještě věřit, že mají duši. Johansson hraje minimalisticky, stačí jí pohled, pohnutí rtem na pozadí věčně zasmušilého/vyplašeného/zpruzeného výrazu. Víc nemusí a ani nechce: její Griet má tvář, pro niž se zabíjí. A pak jsou tu scény, v nichž jako by Serra její krásu vybalil z papíru a zatavil ji do rámu už tak spektakulárního prostředí. Otevírání okenic v ateliéru... rozpouštění vlasů... procházka u řeky.
A ještě jednu věc je třeba tomu filmu přičíst k dobru; tentokrát je to zásluha režiséra a scenáristky Olivie Hetreed. Dívce s perlou se daří vyslovit pravdu, že skutečné umění vyrůstá z nutnosti a z bolesti.