Annie Hallová (Annie Hall)

22. 12. 2003 - 10:06 | Téma | red

Annie Hallová (Annie Hall) zdroj: tisková zpráva

Po sérii parodických pojednání známých témat a žánrů (např. Láska a smrt, Spáč), poznamenávající jeho ranou tvorbu, Allen rázně vykročil k umělecky vyzrálým titulům

Po sérii parodických pojednání známých témat a žánrů (např. Láska a smrt, Spáč), poznamenávající jeho ranou tvorbu, Allen rázně vykročil k umělecky vyzrálým titulům. Patří k nim zejména filmy Manhattan a Annie Hallová. Ač obě komedie vznikly v druhé půli 70. let, na jejich televizní uvedení jsme museli čekat bezmála dvě desetiletí - a Annii Hallovou teprve nyní spatříme na plátnech kin.

Woody Allen, činný opět jako scenárista, režisér i herec v jedné osobě, opustil svůj dosavadní styl a rázem uspěl s psychologicky precizní drobnokresbou svého neurotizovaného hrdiny Alvyho. (Tentýž typ vytvářel i dříve, avšak v jednorozměrně zveličené karikatuře.) Avšak od minulosti se ještě zcela neodpojil: můžeme si povšimnout narážek v podobě nečekaných absurdit, které znenadání vpadnou do všedních událostí. Rozkošně inscenovaná je například epizoda s pavoukem v koupelně, opentlená atributy bezmála akční podívané. Allen s potěšením zapojuje zcizující efekty, kdy jakoby vystupuje ze své role a jme se přímo do kamery něco komentovat (zpravidla Alvyho minulost a především předešlé milostné vztahy). Nechybějí ani bizarně materializované představy - viz třeba kratičký záběr, kdy se protagonista na návštěvě u rodičů své vyvolené znenadání promění ve vousatého žida. (Motiv proměny Allena odjakživa fasacinoval: v budoucnu mu věnuje jeden ze svých špičkových filmů, Zeliga.) A s oblibou navozuje katastrofální důsledky hrdinovy nešikovnosti: podaří mu se třeba kýchnutím zlikvidovat kokainový prášek, na který se všichni, s výjimkou jeho, těšili. Jinou jedinečně vypointovanou scénou je (snad improvizované) zápolení s langustami.

Důraz na vodopády slov vždy poznamenával Allenovy filmy, avšak stavidla mluvení naplno otevřel až tady. Allen věnuje velkou péči slovnímu humoru, který dokáže kaskádovitě rozvíjet a navíc mu vtisknout výraznou charakterizační funkci. Ještě nepostihuje vyprázdněnou výmluvnost, bezobsažnou slovní vatu, tak kouzelně provázející sebezpytné úvahy zejména v Manhattanu, ještě se přidržuje konkrétních významů, které ovšem převrací k nepoznání, vynalézavě zkoumá, jak tenká hranice se vine mezi vážností a směšností. Allen půvabně načrtává jalové rozvahy o umění, řeční se o Bergmanovi a Fellinim, o dokumentu Lítost a soucit s tématem kolaborace za nacismu, o úloze médií. Když Alvy v jeden okamžik již nedokáže poslouchat samolibé žvanění jednoho takového pseudoznalce, přivede si na pomoc samotného teoretika Marshalla McLuhana. Zatímco těmto řečem Allenův hrdina spíše jen přihlíží, sám je bohatě naplňuje v jiné oblasti. Alvy je totiž doslova posledlý poochybnostmi o své sexuální výkonnosti, za každé situace nutkán potřebou ji znovu a znovu glosovat, ověřovat, radit se, jak nelépe osvětlují zejména sezení u psychoanalytika (další ze stabilních prvků Allenových příběhů).

Allen Alvyho vykresluje jako docela úspěšného televizního komika, mužíčka středního věku, jenž o všem věčně pochybuje, jemuž zalichotí obdiv mladičké, začínající zpěvačky Annie (Diane Keatonová). Alvy ji zasvěcuje do poměrů ve světě pop-kultury, dodává jí sebevědomí, pomáhá v sebeprosazování - dokud si s hrůzou neuvědomí, že milenčina samostatnost a společenské uplatnění náhle přesáhly rámec, který mu kdysi vyhovoval. Obavy ze změn i závazků zaviní, že Alvy není schopen přesáhnout své osudové předurčení. I to se stává jakýmsi prokletím řady Allenových hrdinů.

Annie Hallová patří mezi Allenovy přelomové filmy: tvůrce byl konečně pasován mezi vážené umělce - ostatně Annie získala hned několik nejprestižnějších Oscarů: jako nejlepší film, za nejlepší scénář, režii i herectví...

P.S. V mnohých svých filmech Allen jakýmsi šestým smyslem vyhmátl herce, které čekala hvězdná kariéra, a obsadil je do téměř anonymních epizodek. Zde si můžeme třeba povšimnout Sigourney Weverové: mihne se jako Alvyho přítelkyně ve frontě před kinem.

NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

Zahradní add-ons: Jak si vybrat ty nejlepší doplňky pro vaši zahradu

Zahradní add-ons: Jak si vybrat ty nejlepší doplňky pro vaši zahradu

9. 1. 2025 | Komerční sdělení / PR | Inzerce

Zahrada je místem, kde můžeme nerušeně odpočívat a nabírat síly. Aby však tento prostor působil co nejpříjemněji, vyplatí se věnovat pozornost i zdánlivým maličkostem. Právě různé zahradní doplňky dokážou proměnit obyčejný koutek v místo, které nejen krásně vypadá, ale rovněž usnadňuje péči o rostliny a zve k odpočinku. V následujícím článku se podíváme na to, proč jsou kvalitní add-ons pro zahradu tak důležité, a představíme tipy, jak je efektivně využít.
Smysluplné využití volného času: strukturovaný přístup k odpočinku

Smysluplné využití volného času: strukturovaný přístup k odpočinku

11. 6. 2024 | Komerční sdělení / PR | Inzerce

Už za pár dní vstupuje do kin romantická komedie LÁSKA NA ZAKÁZKU

Už za pár dní vstupuje do kin romantická komedie LÁSKA NA ZAKÁZKU

4. 6. 2024 | Komerční sdělení / PR | Inzerce

Romantický film režisérky Evy Toulové v komediálních upoutávkách demonstruje, jak to může vypadat, když otec nepozná vlastní dítě, nebo jak se dá skutečně odnaučit kouřit. Snímek plný známých tváří, vstupuje do kin 6. června 2024.
Banky v akci: Jak funguje srdce moderní ekonomiky

Banky v akci: Jak funguje srdce moderní ekonomiky

26. 5. 2024 | Komerční sdělení / PR | Inzerce