Annie Hallová (Annie Hall)

22. 12. 2003 - 10:06 | Téma | red

Annie Hallová (Annie Hall) zdroj: tisková zpráva

Po sérii parodických pojednání známých témat a žánrů (např. Láska a smrt, Spáč), poznamenávající jeho ranou tvorbu, Allen rázně vykročil k umělecky vyzrálým titulům

Po sérii parodických pojednání známých témat a žánrů (např. Láska a smrt, Spáč), poznamenávající jeho ranou tvorbu, Allen rázně vykročil k umělecky vyzrálým titulům. Patří k nim zejména filmy Manhattan a Annie Hallová. Ač obě komedie vznikly v druhé půli 70. let, na jejich televizní uvedení jsme museli čekat bezmála dvě desetiletí - a Annii Hallovou teprve nyní spatříme na plátnech kin.

Woody Allen, činný opět jako scenárista, režisér i herec v jedné osobě, opustil svůj dosavadní styl a rázem uspěl s psychologicky precizní drobnokresbou svého neurotizovaného hrdiny Alvyho. (Tentýž typ vytvářel i dříve, avšak v jednorozměrně zveličené karikatuře.) Avšak od minulosti se ještě zcela neodpojil: můžeme si povšimnout narážek v podobě nečekaných absurdit, které znenadání vpadnou do všedních událostí. Rozkošně inscenovaná je například epizoda s pavoukem v koupelně, opentlená atributy bezmála akční podívané. Allen s potěšením zapojuje zcizující efekty, kdy jakoby vystupuje ze své role a jme se přímo do kamery něco komentovat (zpravidla Alvyho minulost a především předešlé milostné vztahy). Nechybějí ani bizarně materializované představy - viz třeba kratičký záběr, kdy se protagonista na návštěvě u rodičů své vyvolené znenadání promění ve vousatého žida. (Motiv proměny Allena odjakživa fasacinoval: v budoucnu mu věnuje jeden ze svých špičkových filmů, Zeliga.) A s oblibou navozuje katastrofální důsledky hrdinovy nešikovnosti: podaří mu se třeba kýchnutím zlikvidovat kokainový prášek, na který se všichni, s výjimkou jeho, těšili. Jinou jedinečně vypointovanou scénou je (snad improvizované) zápolení s langustami.

Důraz na vodopády slov vždy poznamenával Allenovy filmy, avšak stavidla mluvení naplno otevřel až tady. Allen věnuje velkou péči slovnímu humoru, který dokáže kaskádovitě rozvíjet a navíc mu vtisknout výraznou charakterizační funkci. Ještě nepostihuje vyprázdněnou výmluvnost, bezobsažnou slovní vatu, tak kouzelně provázející sebezpytné úvahy zejména v Manhattanu, ještě se přidržuje konkrétních významů, které ovšem převrací k nepoznání, vynalézavě zkoumá, jak tenká hranice se vine mezi vážností a směšností. Allen půvabně načrtává jalové rozvahy o umění, řeční se o Bergmanovi a Fellinim, o dokumentu Lítost a soucit s tématem kolaborace za nacismu, o úloze médií. Když Alvy v jeden okamžik již nedokáže poslouchat samolibé žvanění jednoho takového pseudoznalce, přivede si na pomoc samotného teoretika Marshalla McLuhana. Zatímco těmto řečem Allenův hrdina spíše jen přihlíží, sám je bohatě naplňuje v jiné oblasti. Alvy je totiž doslova posledlý poochybnostmi o své sexuální výkonnosti, za každé situace nutkán potřebou ji znovu a znovu glosovat, ověřovat, radit se, jak nelépe osvětlují zejména sezení u psychoanalytika (další ze stabilních prvků Allenových příběhů).

Allen Alvyho vykresluje jako docela úspěšného televizního komika, mužíčka středního věku, jenž o všem věčně pochybuje, jemuž zalichotí obdiv mladičké, začínající zpěvačky Annie (Diane Keatonová). Alvy ji zasvěcuje do poměrů ve světě pop-kultury, dodává jí sebevědomí, pomáhá v sebeprosazování - dokud si s hrůzou neuvědomí, že milenčina samostatnost a společenské uplatnění náhle přesáhly rámec, který mu kdysi vyhovoval. Obavy ze změn i závazků zaviní, že Alvy není schopen přesáhnout své osudové předurčení. I to se stává jakýmsi prokletím řady Allenových hrdinů.

Annie Hallová patří mezi Allenovy přelomové filmy: tvůrce byl konečně pasován mezi vážené umělce - ostatně Annie získala hned několik nejprestižnějších Oscarů: jako nejlepší film, za nejlepší scénář, režii i herectví...

P.S. V mnohých svých filmech Allen jakýmsi šestým smyslem vyhmátl herce, které čekala hvězdná kariéra, a obsadil je do téměř anonymních epizodek. Zde si můžeme třeba povšimnout Sigourney Weverové: mihne se jako Alvyho přítelkyně ve frontě před kinem.

NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

Prequel Šíleného Maxe se odkládá, Furiosy se dočkáme až v roce 2024

Prequel Šíleného Maxe se odkládá, Furiosy se dočkáme až v roce 2024

16. 9. 2021 | Novinky | Adam Homola

Mad Max: Zběsilá cesta patří k tomu nejlepšímu, co na poli akčních filmů vzniklo, a to nejen za posledních deset let.
Padla poslední klapka disneyovského Predátora

Padla poslední klapka disneyovského Predátora

15. 9. 2021 | Novinky | Adam Homola

Ani jsme se nenadáli a další Predátor je hotový, respektive míří z placu do postprodukce.
Bondovka Není čas zemřít představuje nové agentky

Bondovka Není čas zemřít představuje nové agentky

14. 9. 2021 | Trailery | Adam Homola

James Bond na to nebude v novém filmu sám, to už víme nějakou dobu. A teď se můžete na nové agentky podívat hezky zblízka.
Tom Cruise si může oddechnout. Konečně dotočil další Mission Impossible

Tom Cruise si může oddechnout. Konečně dotočil další Mission Impossible

13. 9. 2021 | Novinky | Adam Homola

Sedmá Mission Impossible je hotová, ale osmička Cruise ještě pořád čeká.