Kořeny (Roots, 1977)
Silné téma, kterým bezesporu otroctví je, dokázali tvůrci dnes již legendárního televizního seriálu zpracovat velmi citlivě, ale také monumentálně. Seriál není ničím jiným, než precizně odvyprávěným osudem černošské rodiny od okamžiku, kdy její předek Kunta Kinte byl odvlečen z rodné Afriky do otroctví. Příběh tak začíná v Africe, kde spokojeně žije mladý muž Kunta, jehož život končí v řetězech. Sledujeme osudy jeho potomků a jejich potomků a postupně se prodíráme dějinami první demokracie na světě, která jaksi pozapomněla na černošské obyvatelstvo, které svá práva získávalo jen velmi pomalu. V seriálu Kořeny se objevila celá řada začínajících afroamerických herců, z nichž se později stali hollywoodské hvězdy. Narazíme zde na O. J. Simpsona, Louise Gossetta, ale také Iana McShanea, který před několika lety zářil v seriálu Deadwood.
Jih proti Severu (Gone With the Wind, 1939)
I když nejde o typický snímek zaměřený na otroctví rasistického Jihu, je to nejslavnější americký film všech dob, který je mnohem více romantickým dílem o vztahu krásné Scarlett a namyšleného krasavce Rhetta. Jejich vztah se však odehrává v době občanské války, kdy proti sobě síly USA a Konfederace. Film natolik překročil svůj stín, že svým příběhem stále dokáže oslovit velké množství diváků. Otroctví zde není tématem číslo jedna, je však něčím velmi silným, co vystupuje do příběhu na pozadí a funguje stále jako varovný prst. Pokud chcete vidět krásný příběh a něco málo se dozvědět o této době především z pohledu otrokářů, pak jen do toho.
Nespoutaný Django (Django Unchained, 2012)
Už slyšíme, jak nás někteří z vás obviňují, že téma otroctví zesměšňujeme, když do našeho žebříčku zařazujeme nedávný hit od Quentina Tarantina. Jenže opak je pravdou. Nespoutaný Django v hlavních rolích s Jamie Foxxem a Christophem Waltzem se oprávněně patří. Je to film vtipný, násilný, hodně nadsazený, ale také nic neskrývající. Tarantino svými hrdiny baví a ústřední dvojici si zamilujete. Stejně tak však budete nenávidět každého otrokáře, který se filmem jen mihne. Jsou to směšní, zákeřní a vypočítaví lumpové, kteří nezaslouží nic jiného, než Djangovu kulku mezi oči.
Chaloupka strýčka Toma (Uncle Tom´s Cabine, 1965)
Naprostá klasika, která patří snad k povinné školní četbě ve většině zemí světa. Dílo napsala Harriet Beecher Stoweová, americká spisovatelka a především abolicionistka. Právě ti byli v 19. století známi svým razantním odporem k otroctví. Kniha už v době svého vzniku vzbudila světový ohlas a kupodivu proti ní velmi tvrdě bojovali i samotní otrokáři. Není divu, že dílo samotné výrazně přispělo ke změně veřejného mínění a zrušení otroctví. Kniha byla zfilmována hned několikrát, poprvé ještě v éře němého filmu. Lze se dopočítat více než deseti adaptací a volit tu nejlepší je nemožný úkol. Pokud chcete nějaký tip, zkuste třeba německý snímek z roku 1965.
Lincoln (Lincoln, 2012)
Životopisný snímek Stevena Spielberga v titulní roli s Danielem Day-Lewisem není typickým filmem o otroctvíá v USA, ale bytostně se tématiky dotýká. Film popisuje poslední okamžiky života amerického prezidenta Abrahama Lincolna, který se skrze velmi složitou politickou hru snaží prosadit zrušení otroctví. Film je především konverzačním dramatem, ale velmi napínavým. Je však také nutné říci, že bez základních znalostí dějin USA se může český divák v některých dialozích ztracen. Přesto právě tento film stojí za vidění a rozhodně jej nevynechejte na své cestě poznáním otrokářských filmů.
Amistad (Amistad, 1997)
Opět Steven Spielberg a tentokrát velké dilema, zda snímek do našeho žebříčku patří. V roce 1839 přistála u břehů Long Islandu loď Amistad, která do Ameriky přivezla více než 50 černých otroků. Ti se na lodi vzbouřili a skončí v cele, kde čekají na soud. Tehdejší prezident Van Buren je chce obětovat, protože usiluje i ohlasy otrokářů. Naopak na jejich stranu postaví bývalý prezident John Quincy Adams a bojovník proti otroctví Theodore Joadson. V hlavních rolích zde excelují Morgan Freeman, Nigel Hawthorne, Anthony Hopkins a Djimon Hounsou. Téma silné, obsazení úžasné, ale Amistadu chybí rychlejší tempo. Spielberg ve snaze natočit film s lidským rozměrem totiž zapomněl na diváka.