WALT DISNEY
Kdo by neznal legendární kreslený film Sněhurka a sedm trpaslíků, který se pravidelně vrací do kin v obnovených premiérách. Jen u nás byl uveden celkem třikrát (poprvé na podzim 1938, pak o Vánocích roku 1970 a naposledy před deseti lety). Těžko bychom hledali podobný titul, který by oslovil nejen dětské publikum, ale i všechny dospělé.
Sněhurka a sedm trpaslíků byla prvním celovečerním kresleným filmem na světě. Obklopilo ji spousta různých „nej“: vyžádala si desetitisíce kreseb, spolupráci dvou tisíc kreslířů a techniků, práce na filmu trvala tři léta a občas se zdálo, že výrobce Walt Disney (tento film "jen" produkoval, nerežíroval) už nesežene další půjčku, aby svůj životní sen dokončil. Sněhurka se stala diváckým hitem, okamžitě byla přijata jako dokonalé dílo, kde přesně vymezené dávky humoru, dojetí i strachu přesně plní svou fukci.
Úspěch Sněhurky jako by symbolizoval osudy samého Walta Disneye - zosobňuje (nejen) americkou zkazku o tom, jak chudý chlapec svou pílí a přičinlivostí ke štěstí přišel. Malý Walt se narodil v Chicagu na úsvitu nového století, 5. prosince 1901. Jeho silně šetrný, ba skrblický otec, pocházející z Kanady a po předcích z Irska, se živil jako tesař. Rodinu sice nesužovala bída, ale despotický otec ji ovládal tvrdou rukou.
Walt tehdy přivykl nejen usilovnému pracovnímu vypětí, ale také cílevědomosti. Zprvu spolupracoval s novinami, ale roku 1920 objevil novou sféru uplatnění při přihlížení výrobě animované reklamy, která se mu stala osudnou. Upozornil na sebe trikovým seriálem Alenka v zemi kreseb, v němž se pokoušel sloučit, jakkoli ještě neuměle, živého herce s animovaným prostředím. Walt si tehdy psal příběhy, režíroval i točil klikou u kamery. Pak začínaly přibývat proslulé zvířecí postavičky. Na začátku stál králík Oswald, přidal se myšák Mickey, kačer Donald a další zvířecí hrdinové v mnoha kreslených groteskách. Následují další celovečerní projekty: Fantazie, Bambi, Šípková Růženka, Kniha džunglí...
Zdokonalovala se technika; multiplanová kamera (byla vysoká čtyři metry!) dovolila vrstvit na sebe několik kreseb na průhledných fóliích a vytvářet tak iluzi prostorovosti či proměnlivě zaostřovat na jednotlivé detaily. Animace se dosáhla továrního charakteru, dávno minuly doby, kdy se vše dělalo tak říkajíc na koleně. Disney, který již rezignoval na vlastní tvůrčí činnost, dohlížel jen na klidný chod firmy.
Učinil vše, aby popularitu zpeněžil. Již ve 30. letech vydává gramofonové desky s filmovými melodiemi a nabízí předměty s motivy oblíbených postaviček. Roku 1955 otevírá Disneyland, zábavní park, kde každý dosud obdařený hravostí může prolézt strašidelným zámkem, sjíždět dravou řekou, uvidět prostředí i postavičky proslavené na filmovém plátně.
Jméno Walta Disneye se pojí především s animovanou tvorbou. Méně je však známo, že se Disney věnoval i výrobě hraných filmů. Z televize i kin známe například muzikál Mary Poppins o kouzelné vychovatelce dětí i dospělých (málokdo tuší, že jej vyrobilo právě Disneyovo studio). Rovněž jsme mohli vidět přírodní dokumenty, které dosáhly velkého uznání i ohlasu. Tvůrci dokumentárních filmů doslova procestovali celý svět, aby ulovili pro svou dobu (a často i pro dnešek) unikátní záběry.
Když Disney v roce 1966 zemřel, zanechal dobře fungující impérium, jehož aktivity se dále rozšiřovaly. V průběhu 80. a 90. se firma postupně transformovala. Výrobní kapacity se přemístily do zahraničí. Vznikají filmy natáčené nejen klasickou metodou plošné animace jako znovu uváděný Lví král, ale po navázání spolupráce s firmou Pixar se množí výlety do trojrozměrné počítačové animace. Na počátku stály Toy Story - Příběh hraček, následoval Život brouka či nejnověji uvedený film Hledá se Nemo.