Válečné drama podle skutečné události: Na život a na smrt od Petera Berga

9. 1. 2014 19:30 - Téma | Autor: Ladislav Loukota

Válečné drama podle skutečné události: Na život a na smrt od Petera Berga

Mise speciální jednotky s cílem eliminovat uprostřed afgánských hor vůdce povstalců se fatálně nezdaří a čtveřice vojáků musí utíkat doslova jako o život – podobná zápletka je v moderních akčních a válečných filmech k vidění asi jenom „dvanáctkrát do tuctu“, ve snímku Na život a na smrt od režiséra Petera Berga (Království, Hancock, Bitevní loď) však kopíruje skutečnou událost z Afgánské války.

Předtím než si rozebereme fatální neúspěch Operace Red Wings, která stála filmu předlohou, je nejprve třeba zmínit samotnou persónu Petera Berga. Právě na ní totiž zřejmě bude stát váš celkový dojem z filmu.

 Berga zřejmě od pohledu poznají i filmoví laici jako jednoho z doktorů devadesátkového seriálu Nemocnice Chicago Hope. Už v jeho průběhu si však vedle herectví rychle osvojoval i režisérské zkušenosti, které kulminovaly jeho prvotním debutem, mírně nadprůměrnou černou akční komedií Šest pohřbů a jedna svatba (neplést si s britskou romanťárnou Čtyři svatby a jeden pohřeb!).

Peter Berg

Od té doby Berg ušel kus cesty, přesto stále zůstává rozporuplným tvůrcem Hollywoodu – Berg je totiž co do svého stylu jednou z nejlepších hollywoodských „kopírek“. Zatímco jiní současní nejvýdělečnější američtí režiséři mají svůj nezaměnitelný, byť po čase tak trochu krkem lezoucí styl (otočky Michaela Baye, světelné efekty J.J. Abramse, ...), Berg si nápady a styly bere prakticky odkudkoliv – díky tomu je sice schopný natočit širokou paletu žánrů, zároveň však působí poněkud genericky.

V jeho filmografii tak najdeme akční thriller Království (tak trochu variace na Černý jestřáb sestřelen), polo-parodickou superhrdinskou komedii Hancock (variace na moderní komiksové filmy) i trikový velkofilm Bitevní loď (variace na Transformers). Kdo by tak od jeho nejnovějšího Na život a na smrt čekal něco unikátního, bude pravděpodobně zklamán. Více než cokoliv jiného však Berg platí za dříče, který svou hrubost dohání velkou snahou…

Mise, která nevyšla

Bergův nejnovější film vychází ze stejnojmenné nefikční knihy, v originále Lone Survivor, kterou v roce 2007 sepsal člen jednotky Navy SEALs Marcus Luttrell spolu s ghostwriterem Patrickem Robinsonem. Bez vyzrazování zápletky jen řekněme, že kniha i film popisují nezdařenou Operaci Red Wings z roku 2005, při níž byla čtveřice vojáků jednotky Navy SEALs vysazena na území Tálibánu s cílem zajmout nebo zabít regionálního tálibánského lídra Ahmada Shaha.

lone-survivor-still

Američané však na místě objevili větší než malý počet nepřátelských vojáků, navíc je údajně odhalil i jeden z místních civilistů. Speciální jednotka se tak ocitla v nepříznivé situaci, bez podpory a hluboko v nepřátelském území. Jejich ústup se neobešel bez velkých ztrát, oficiální součet bitvy navíc tvrdí, že značným neúspěchem byla i záchranná operace dalších koaličních vojsk.

Nebudeme se příliš hnípat v konci Luttrellova vypravování o celé nezdařené misi, protože by tím došlo na prokecnutí filmové story, vypíchněme však, že v době vydání byla velmi kladně hodnocena jako spojení „zobrazení americké vojenské kamaráderie“ spolu s pozitivním hodnocením „afgánské lidskosti“, což není úplně typické posudekknihy pojednávající o vojenské operaci. Bergův film Na život a na smrt se má nést ve stejném duchu – Berg sám kvůli věrohodnosti bydlel s Luttrellem, setkal se s rodinami padlých vojáků, dokonce se stal i prvním civilistou přiděleným k Navy SEALs, když spolu s nimi pobyl měsíc přímo v Iráku.

Do role členů utíkajícího komanda pak obsadil mimo jiné Marka Wahlberga (Tři králové, Hříšné noci), Taylora Kitsche (John Carter, Bitevní loď), Emila Hirsche (Útěk do divočiny) či Bena Fostera (třetí díl X-Menů, Pandorum, 30 dní dlouhá noc), ve vedlejší roli jako jeden z členů záchranářského týmu se pak objeví i Eric Bana, který si v obdobnou postavu zahrál už v Černý jestřáb sestřelen.

Výsledek prý sice oplývá větší než malou porcí armádního patosu, která nemusí oslovit průměrného diváka, zároveň se však může vymluvit na předlohu z pera skutečného veterána. A například Justin Chang v recenzi pro prestižní časopis Variety označil Na život a na smrt za „nejdrsnější a nejvěrohodnější americký válečný film od snímku Černý jestřáb sestřelen“. Je-li tomu tak skutečně, nebo jde o další polo-úspěch, můžete sami zkusit od tohoto čtvrtka. Naši recenzi si můžete přečíst zde.

NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

Finální ukázka na novou bayovinu 6 Underground je tady

Finální ukázka na novou bayovinu 6 Underground je tady

10. 12. 2019 | Trailery | Adam Homola

Netflix má hodně zajímavý konec roku. Na jedné straně bojuje s cenově levnou a obsahově bohatou nabídkou konkurenčního Disney+ (u nás snad příští rok), zatímco na druhé straně tahá z rukávu jednu pecku za druhou.
Krotitelé duchů se vrací znovu a lépe

Krotitelé duchů se vrací znovu a lépe

9. 12. 2019 | Trailery | Adam Homola

V první ukázce na nové Krotitele duchů těch duchů moc není, ale zatím to ke škodě věci není.
Špindl 2 v kinech - Fanoušci mají kritiku na háku a baví se

Špindl 2 v kinech - Fanoušci mají kritiku na háku a baví se

9. 12. 2019 | Komerční sdělení / PR | Inzerce

Téměř 30 tisíc diváků za první víkend i pochvalné komentáře na sociálních sítí, tak si aktuálně stojí pokračování zimní komedie Špindl 2. Fanoušci českých komedií tak vyslali jasnou zprávu kritikům, kteří pohodovou podívanou berou možná až zbytečně vážně. 
Wonder Woman 1984 nedokáže v prvním traileru moc zaujmout

Wonder Woman 1984 nedokáže v prvním traileru moc zaujmout

9. 12. 2019 | Trailery | Adam Homola

Jeden z potenciálně největších filmů příštího roku, Wonder Woman 1984, vykopává prvním trailerem. Bohužel nepříliš zajímavým a vcelku průměrným prvním trailerem.