Předtím než si rozebereme fatální neúspěch Operace Red Wings, která stála filmu předlohou, je nejprve třeba zmínit samotnou persónu Petera Berga. Právě na ní totiž zřejmě bude stát váš celkový dojem z filmu.
Berga zřejmě od pohledu poznají i filmoví laici jako jednoho z doktorů devadesátkového seriálu Nemocnice Chicago Hope. Už v jeho průběhu si však vedle herectví rychle osvojoval i režisérské zkušenosti, které kulminovaly jeho prvotním debutem, mírně nadprůměrnou černou akční komedií Šest pohřbů a jedna svatba (neplést si s britskou romanťárnou Čtyři svatby a jeden pohřeb!).
Od té doby Berg ušel kus cesty, přesto stále zůstává rozporuplným tvůrcem Hollywoodu – Berg je totiž co do svého stylu jednou z nejlepších hollywoodských „kopírek“. Zatímco jiní současní nejvýdělečnější američtí režiséři mají svůj nezaměnitelný, byť po čase tak trochu krkem lezoucí styl (otočky Michaela Baye, světelné efekty J.J. Abramse, ...), Berg si nápady a styly bere prakticky odkudkoliv – díky tomu je sice schopný natočit širokou paletu žánrů, zároveň však působí poněkud genericky.
V jeho filmografii tak najdeme akční thriller Království (tak trochu variace na Černý jestřáb sestřelen), polo-parodickou superhrdinskou komedii Hancock (variace na moderní komiksové filmy) i trikový velkofilm Bitevní loď (variace na Transformers). Kdo by tak od jeho nejnovějšího Na život a na smrt čekal něco unikátního, bude pravděpodobně zklamán. Více než cokoliv jiného však Berg platí za dříče, který svou hrubost dohání velkou snahou…
Mise, která nevyšla
Bergův nejnovější film vychází ze stejnojmenné nefikční knihy, v originále Lone Survivor, kterou v roce 2007 sepsal člen jednotky Navy SEALs Marcus Luttrell spolu s ghostwriterem Patrickem Robinsonem. Bez vyzrazování zápletky jen řekněme, že kniha i film popisují nezdařenou Operaci Red Wings z roku 2005, při níž byla čtveřice vojáků jednotky Navy SEALs vysazena na území Tálibánu s cílem zajmout nebo zabít regionálního tálibánského lídra Ahmada Shaha.
Američané však na místě objevili větší než malý počet nepřátelských vojáků, navíc je údajně odhalil i jeden z místních civilistů. Speciální jednotka se tak ocitla v nepříznivé situaci, bez podpory a hluboko v nepřátelském území. Jejich ústup se neobešel bez velkých ztrát, oficiální součet bitvy navíc tvrdí, že značným neúspěchem byla i záchranná operace dalších koaličních vojsk.
Nebudeme se příliš hnípat v konci Luttrellova vypravování o celé nezdařené misi, protože by tím došlo na prokecnutí filmové story, vypíchněme však, že v době vydání byla velmi kladně hodnocena jako spojení „zobrazení americké vojenské kamaráderie“ spolu s pozitivním hodnocením „afgánské lidskosti“, což není úplně typické posudekknihy pojednávající o vojenské operaci. Bergův film Na život a na smrt se má nést ve stejném duchu – Berg sám kvůli věrohodnosti bydlel s Luttrellem, setkal se s rodinami padlých vojáků, dokonce se stal i prvním civilistou přiděleným k Navy SEALs, když spolu s nimi pobyl měsíc přímo v Iráku.
Do role členů utíkajícího komanda pak obsadil mimo jiné Marka Wahlberga (Tři králové, Hříšné noci), Taylora Kitsche (John Carter, Bitevní loď), Emila Hirsche (Útěk do divočiny) či Bena Fostera (třetí díl X-Menů, Pandorum, 30 dní dlouhá noc), ve vedlejší roli jako jeden z členů záchranářského týmu se pak objeví i Eric Bana, který si v obdobnou postavu zahrál už v Černý jestřáb sestřelen.
zdroj: Archiv
Výsledek prý sice oplývá větší než malou porcí armádního patosu, která nemusí oslovit průměrného diváka, zároveň se však může vymluvit na předlohu z pera skutečného veterána. A například Justin Chang v recenzi pro prestižní časopis Variety označil Na život a na smrt za „nejdrsnější a nejvěrohodnější americký válečný film od snímku Černý jestřáb sestřelen“. Je-li tomu tak skutečně, nebo jde o další polo-úspěch, můžete sami zkusit od tohoto čtvrtka. Naši recenzi si můžete přečíst zde.