Příběh inspirovaný skutečnou událostí se odehrává v Afghánistánu, kde se uskuteční jeden z utajovaných výsadků, během něhož má být zlikvidován jeden ze šéfů Talibánu. Akce se zhostí členové amerických zvláštních jednotek Navy SEALs, kteří patří k nejlepším vojákům na světě. Pomalejší rozjezd filmu, v němž se seznamujeme se všemi členy úderné jednotky a současně poznáváme zázemí základny v Bagramu, není vůbec na škodu. Berg na to jde chytře a v průběhu úvodních titulků nám ukazuje vlastní výcvik speciálních jednotek a to i včetně pověstného zvonu, na který zvoní ten, kdo výcvik nezvládá. Na co potřeboval Ridley Scott s Demi Moore v G.I. Jane téměř dvě hodiny, zvládne s mnohem lepšími emocemi režisér během dvou minut.
zdroj: Archiv
Z Bagramu do týla nepřítele
Ihned poté, co je jednotka v čele s Marcusem Lutrellem (Wahlberg) vyslána do afghánských hor, musí řešit nepříjemné dilema. V lesích jsou objeveni starým pastevcem a jeho dvěma mladými pomocníky. Vojáci však u nich naleznou satelitní telefon, což logicky vyústí v podezření, zda se nejedná o nohsledy Talibánu. Následné dilema, zda trojici mužů zabít, nebo je propustit, spustí nevyhnutelný přesun z pozic na nedaleký kopec, kde dojde ke krvavé přestřelce. Peter Berg natočil velmi napínavé válečné drama, které se opírá o současný vojenský konflikt a především se nesnaží upoutat pozornost vyššími cíli. Je zde jen malá jednotka speciálně vycvičených vojáků a převaha afghánských bojovníků kdesi ve vnitrozemí. Kulisou jejich krvavé bitvy jsou stromy a kameny kopcovitého terénu. Počáteční převahu vycvičeného týmu navíc začne stírat ta početní Talibánců. Na život a na smrt je snímek opírající se sice o skutečnou událost, ale současně také o největší filmové klišé válečných filmů. Malá skupinka uprostřed nepřátel se snaží přežít, současně má velké problémy se spojením s mateřskou základnou. Mezitím v Bagramu velící důstojník moc dobře tuší, že je něco v nepořádku a chystá se pomoc. Ač je příběh filmu vlastně velmi jednoduchý a občas v některých akčních scénách pomáhá režisér Berg jednotce vylepšeným střihem, samotnou bitvu i interakci mezi členy týmu sledujete se zatajeným dechem. Někdo naopak může být zklamán z toho, že ve filmu se vlastně jen skáče mezi balvany, vojáci na sebe něco pokřikují a střílí na nepřátele schované a postupující mezi stromy. Jenže v tom je skryté kouzlo tohoto filmu, který je tak mnohem realističtější.
Solidní akční jízda
U Království si Peter Berg až nechutným způsobem vypomáhal roztěkanou (tehdy) moderní kamerou, která však snímku brutálně ublížila a učinila z něj téměř nesledovatelnou záležitost. U svého nejnovějšího filmu však Berg nechal kameramana výrazně uklidnit a více se spolehnul na emoce a skutečnost pramenící z urputné snahy jednotky přežít a dostat se do bezpečí. V některých situacích je však jeho snaha nabírá poněkud opačný směr. Například v okamžiku, kdy nám předvádí téměř volný pád z prudkého kopce, je tak přehnaně dlouhý, že se celý dramatický okamžik po chvíli změní až v trapnou parodickou scénku. Na druhou stranu takových scén není ve filmu mnoho a většina diváků je v té dramatické a akční jízdě přehlédne. Na život a na smrt je solidní válečný snímek sázející na současnost a dobrého Marka Wahlberga. A určitě stojí za vidění!
Hodnocení: 70 %