Williams si svou roli zreprízoval už potřetí, stejně jako v předešlých dvou filmech v Tajemství hrobky zastane "voskovou" inkarnaci 26. amerického prezidenta Theodora Roosevelta (v úřadu 1901 - 1909). Ironií osudu bylo přitom natáčení patřičně emotivní, ačkoliv sám Williams byl na placu přibližně jediný týden – poslední scéna filmu, v níž je po boku Bena Stillera právě Robin Williams, totiž byla i posledním záběrem při natáčení. Osud tomu tedy chtěl, že po dotočení štáb oslavně několik minut tleskal jeho výkonu.
zdroj: Cinemart
Snímek je dosavadním zakončením tří dílů komediální série Noc v muzeu o příbězích nočního hlídače s tváří Bena Stillera, kterému na jeho noční šichtě ve slavných muzeích ožívají figury představující si, že jsou historickými postavami. První díl přišel v roce 2006, druhý o tři roky později. Ačkoliv nepatří mezi horentní úspěchy u kritiků nebo v popkultuře, oba dosavadní díly si na sebe více než vydělaly a to nejen doma, nýbrž i v zahraničí. Ocenit u nich lze navíc částečný rodinný a vzdělávací apel.
Třetí díl by sérii měl zakončit, i proto vyvolává Williamsova posmrtná role, fungující navíc jako otcovská figura pro hlavní Stillerovu postavu, emotivní odezvu. New York Times například zmiňuje, že loučení s oživlými figurínami, potažmo však nechtěně i s Williamsem, je jedním z hlavních motivů celého filmu. Oním posledním záběrem filmu je ostatně Williamsovo zasalutování divákům/Stillerovi z koňského hřbetu. Krom něho je snímek rovněž věnován herci Mickey Rooneyomu, pro kterého jde rovněž o poslední roli před jeho úmrtím.
Williamsovy poslední návraty
Z posledních Williamsových filmů je Noc v muzeu: Tajemství hrobky tím největším a díky tomu dost možná jediným, který se dostane do české kino distribuce. Zdaleka však nejde o jediný Williamsův film, která na premiéru stále čeká.
Na příští rok je ještě naplánovaná sci-fi komedie Absolutely Anything, v níž krom Williamse hraje ještě Kate Beckinsale (Underworld) a Simon Pegg (Jednotka příliš rychlého nasazení), vedle ní rovněž rozpracovaný i snímek Boulevard. V tom si Williams střihl roli šedesátníka, který má sice navenek perfektní život, ve skutečnosti ale trpí depresemi jako nepřiznaný homosexuál. Jeho sladkobolné stařičké patálie pak tvoří obsah zápletky. A není to jediný z Williamsových posledních filmů, který vzhledem k jeho úmrtí vyvolává nešťastné asociace.
V zahraničí již měly premiéru i jeho zbylé filmy, ani tyto se ale nepodívaly (a zřejmě už ani nepodívají) do našich kinosálů. Patří mezi ně The Angriest Man in Brooklyn, v něm spolu s ním hrála i Mila Kunis (Max Payne) a Peter Dingklage (Hra o trůny), a jehož zpětně nešťastně zvolená story popisuje posledních 90 minut v životě věčně naštvaného cholerika, který se rozhodne napravit své zbylé křivdy. Zmínit lze i nepovedený Merry Friggin' Christmas, i v něm si zahraje životem strhaného morouse.
Poslední jmenovaný je přitom kriticky negativně přijatý film, který se odehrává během vánočních svátků, do amerických kin ovšem šel už na počátku listopadu, což nesvědčí o přílišné důvěře distributorů v obstání během vánočních týdnů. Zdá se tak, že finále vlažně přijaté trilogie Noc v muzeu bude i Williamsovým posledním solidním filmem.