Lorraine Broughton, Atomic Blonde: Bez lítosti
Je jen málo žen, které vypadají uvěřitelně v akční roli. Charlize Theron mezi ně ovšem patří. Tahle bývalá modelka a dnes majitelka Oscara rozhodně nemá tělo jako Schwarzenegger ani se neumí rvát jako Jet Li, dovede se však do role pořádně položit. A přesně to udělala u Atomic Blonde.
Špionážní thriller se odehrává na konci studené války v Berlíně stále rozděleném slavnou zdí a točí se okolo války tajných služeb a hodinek, v nichž jsou schované informace, které by mohly mít hodně velkou cenu pro hodně mocné lidi. Do Německa je přijíždí získat britská špiónka Lorraine Broughton a než se k nim dostane, bude muset pozabíjet pár lidí. A bude to bolet i ji samotnou.
Režie se ujal David Leitch, spolurežisér prvního Johna Wicka a autor dvojky Deadpoola a Hobbse a Shawa. A hlavně bývalý kaskadér a odborník na akční scény. Charlize Theron zavřel na několik měsíců do tělocvičny, kde získala nejen fyzičku, ale také se věnovala přípravě akčních scén. A podstatně déle, než bývá u podobných filmů obvyklé. A vyplatilo se to, protože Theron i akce jsou v Atomic Blonde skvělé.
Mimochodem ve stejné tělocvičně se na dvojku Johna Wicka chystal i Keanu Reeves, takže ti dva trénovali společně. A prý se nešetřili.
zdroj: Vertical Entertainment
Samantha Caine, Dlouhý polibek na dobrou noc
Měl to být film, který by udělal akční superstar z Geeny Davis. Vlastně už druhý film, protože rok před Dlouhým polibkem na dobrou noc natočila pirátské dobrodružství Ostrov hrdlořezů. To dnes patří k největším propadákům všech dob, a i když její druhý akční pokus nedopadl komerčně tak zle, i tak šlo o průšvih.
Její kariéra skončila a vlastně i manželství s Rennym Harlinem, jenž ji měl akční slávě pomoci. Režisér Cliffhangera nebo dvojky Smrtonosné zbraně ovšem u Dlouhého polibku na dobrou noc odvedl skvělou práci, a navíc měl k dispozici i hláškujícího Samuela L. Jacksona a scénář Shanea Blacka, který napsal Smrtonosnou zbraň či Posledního skauta. Ale nevyšlo to.
A je to škoda, protože i více než dvacet let od premiéry je to fakt dobrá akční jízda a Geena Davis tu likviduje padouchy po desítkách, vypadá u toho cool a ty bitky i přestřelky jí člověk celkem věří. A finále u Niagarských vodopádů je i po letech pecka.
Nevěsta, Kill Bill
OK, tohle není tajná agentka a vlastně to dává smysl. Tahle dáma zabijí s takovým nasazením, že slovo „tajná“ v jejím případě fakt nepřipadá v úvahu. Obyčejně by totiž po její misi musela do akce celá armáda lidí s rejžáky a pytli na mrtvoly.
Na druhou stranu, kdyby někdo potřeboval důkladně vyčistit dejme tomu japonskou restauraci, stačí jí dát žlutou kombinézu (nebo si ji půjčit od Bruce Lee), dobře naostřený meč a říct jí, že se v ní zrovna láduje žena, která se ji před pár lety pokusila zabít. Quentin Tarantino narval prvního Kill Billa spoustou akce, což asi musel, protože v něm skládal poctu kung-fu filmům z Asie ze sedmdesátých let.
Sám ale později několikrát přiznal, že natáčení akčních scén ho vůbec nebaví. Naštěstí měl na place i pravděpodobně nejlepšího choreografa bojových scén všech dob Yuen Woo-Pinga (dělal i Matrix nebo Tygra a draka) a sám se pak mnohem víc vyblbnul u dvojky, která zase vycházela víc z westernů. A i když v ní Uma Thurman pozabíjí mnohem méně lidí, je u toho pořád stejně drsná.
zdroj: Archiv
Evelyn Salt, Salt
Angelina Jolie se o akční kariéru pokoušela docela dlouho a docela úspěšně. Objevila se ve dvou Tomb Raiderech, kradla auta v 60 sekundách a v pecce Pan a paní Smithovi si šli s Bradem Pittem po krku tak vehementně, až se z nich nakonec stal na dlouhé roky pár. A v Salt je s ní taky docela legrace.
Zahrála si tu agentku CIA Evelyn Salt, která má perfektně rozjetou kariéru. Respektují ji její kolegové, šéf si jí váží a vypadá to, že ji čeká hodně zářivá budoucnost. Pak ovšem do výslechové místnosti přivedou tajemného Rusa, jenž tvrdí, že se chystá atentát na prezidenta Spojených států.
A že zabít ho má právě Evelyn Salt. To je samozřejmě naprosto absurdní, ale vysvětlujte to prezidentově ochrance i bývalým kolegům, kteří vám jdou teď po krku.
zdroj: Falcon
Nikita, Brutální Nikita
Režisér Anny Luc Besson se ani moc nepokoušel zakrývat fakt, že jeho novinka je hodně inspirovaná jeho vlastním starším filmem. Brutální Nikita má na první pohled podobnou hrdinku. Nikita při nepovedené vloupačce zastřelila policistu a teď před ní sedí muž, jenž jí ukazuje fotky z jejího vlastního pohřbu a dává ji na výběr.
Buď začne pracovat pro vládu, nebo skutečně skončí v rakvi. Nikita dlouho neváhá. Sice chvíli trvá, než se povede zkrotit její divoký charakter, ale po pár letech se bývalá feťačka a vražedkyně promění v elegantní krásku, která může vyrazit do světa a žít zcela obyčejný život. Když však zazvoní telefon, musí se okamžitě proměnit ve vražedkyni a zabít určený cíl.
A neptat se, kdo je oběť a proč musí zemřít. Brutální Nikita je na rozdíl od Anny mnohem realističtější a víc než na akci (té tu taky není málo) se zaměřuje na psychologii a snahu nepřijít ve světě, kde má lidský život skoro nulovou cenu, o rozum.