Thor: Temný svět - recenze

11. 11. 2013 - 15:32 | Recenze | Karel Drda

Thor: Temný svět - recenze zdroj: tisková zpráva

Už první Thor byl oproti celé marvelovské sérii trochu jiný. Působil umělohmotně a strojeně, překvapoval však hereckými výkony hlavních protagonistů a solidní režií Kenetha Branagha. Právě talent tohoto britského režiséra a herce druhému dílu chybí ze všeho nejvíc.

Nový Thor: Temný svět je vlastně solidním pokračováním série, ale padá do tuctového zpracování. Ničím se nevymyká. Už tím, že jde hlavně „o Thora“ však stojí za vidění, nabízí totiž oproti ostatním filmům marvelovské řady vizuálně odlišné pojetí. Není toho mnoho, co by se dalo označit jako originální záměr, ale na druhou stranu Thor stále funguje. Příběh je v pohodě. Tady tvůrci jasně pochopili, jaká témata se řeší v komiksech a hodlají nám je předkládat i nadále se zarputilou vervou. To je v pořádku. Thor tedy musí zachránit celé lidstvo a ti ostatní mu dělají celkem sympatickou stafáž. V první části filmu se tedy odhodláváme a dozvídáme. Hodně se mluví, přechází sem a tam a občas pohlédneme na digitální (nebo polystyrenové) exteriéry hrdinova světa.

Tajemná látka

Thor dává do kupy chyby, které způsobil jeho proradný bratr Loki (Tom Hiddleston) a zatím jeho pozemská kráska Jane Fosterová (Natalie Portman) vymýšlí, jak se za svými milým dostat. Protože je krásnou astrofyzičkou, přijde na to, ale současně objeví nějakou utajenou látku, které říkají bohové od Thora Aether. Tu samozřejmě kdysi dávno chtěli také elfové. Ti se probudí a budou chtít uvrhnout vesmír, nebo alespoň svět do nového období temna. Je to logické, protože to jsou samozřejmě temní elfové. Thor zjistí, že to sám nedá a rozhodne se vypustit z cely svého dříve proradného bratra Lokiho. Všichni pak společně začnou zachraňovat svět. Uznávám, že zápletka mne během filmu rozchechtávala a ironicky jsem komentoval hlasitě každý další posun v příběhu. Říkal jsem si, že něco tak jalového snad nezkousnou ani velcí fanoušci komiksů. No zjevně ano, protože všichni se tvářili nadmíru spokojeně.  Ale aby jen nezesměšňoval legendu.

Solidní průměr

Nový Thor opravdu trpí vyjmenovanými neduhy. Jeho titulní představitel opravdu neumí moc hrát a k dokonalého výkonu mu pravděpodobně pomáhá především jeho maska. Jenže je tu také Loki, kterého tvůrci uchopili za správný konec. Polepšený nezdárný bratr funguje jako sympatický mix charismatického sourozence a lehce komického prvku. Dokáže bavit a každá scéna s ním je vzhledem k tomu, co předvádí na plátně ostatní, za odměnu. Jinak je Thor vlastně dobrým filmem. Je však obyčejným komiksovým eposem, ale už ne hrdinským eposem, který z látky dokázal vykřesat Branagh. V životě by mne nenapadlo, jak moc se v průběhu sledování dvojky toto srovnání objeví na talíři. Režisér Alan Taylor je dobrým režisérem, k němuž asi ze všeho nejvíce sedne ono ne vždy hanlivé označení rutinér. Jeho pojetí Thora je více hollywoodské, sází na efekty a na dialogy, které však negradují a nepřinášejí žádné velké okamžiky. Thor: Temný svět je solidním průměrem, který marvelovské řadě filmů nedělá ostudu. Bude vás bavit, možná budete i napnuti tím, jak to celé dopadne a určitě si budete užívat každý okamžik s Lokim na scéně. A to není málo, nemyslíte?

LOTR ve vesmíru

Ještě jedna věc mne napadla, když jsem sledoval nového Thora. Kdyby Hemswothovi sebrali z rukou to jeho ohromné kladivo, dali mu dlouhý meč a oholili vousy, pak by tu byl klon deset let staré trilogie. Ale to už by bylo hodně přitažené za vlasy, aby Pán prstenů zamířil do vesmíru, že?