Steve Jobs - recenze dalšího životopisného filmu o stvořiteli iPhonu

8. 11. 2015 21:30 - Recenze | Autor: František Fuka

Steve Jobs - recenze dalšího životopisného filmu o stvořiteli iPhonu

Nedlouho po filmu Jobs přichází další snímek na toto téma. Tentokrát z pera Aarona Sorkina (The Social Network) a v režii Dannyho Boylea (Sunshine, Milionář z chatrče). S Michaelem Fassbenderem v hlavní roli.

Film má zajímavou strukturu. S výjimkou pár minut flashbacků pozůstává ze tří "jednání", která se všechna odehrávají v zákulisí nějaké zásadní prezentace Stevea Jobse. V roce 1984 jde o uvedení Macintoshe, v roce 1988 o uvedení NeXTu a v roce 1998 o uvedení iMacu. Všechna "jednání" probíhají v reálném čase, končí okamžikem, kdy Jobs vchází na jeviště, a ve všech se objevují tytéž postavy: Jeho asistenka a šéfka marketingu Joanna (Kate Winsletová), jeho dcera, manželka, Steve Wozniak (Seth Rogen) nebo John Sculley z Applu (Jeff Daniels).

Film Steve Jobs se hrozně snaží být něčím, jako byl Fincherův film The Social Network. A rozhodně by mi to tak připadalo i kdybych netušil, že mají stejného scenáristu. V neprospěch Stevea Jobse ale hraje několik faktorů:

1) Zatímco The Social Network byl o atmosféře v jisté době mezi jistou skupinou lidí, Steve Jobs je především show o jednom chlapíkovi, okolo kterého se všechno točí. A Steve Jobs, tak jak je podávaný ve filmu, je egoistický hajzl, který rozumí reklamě, ale jinak ničemu. A nepřestane během oněch 15 let být egoistický hajzl, i když si je plně vědom, že jím je a že ho všichni nesnášejí. Mark Zuckerberg byl také egoistický hajzl, ale Fincherův film nebyl jenom o něm. (Pro jistotu zdůrazňuji, že nyní mluvím o postavách Jobse a Zuckerberga v těchto filmech, a ne nutně o těch skutečných pánech.)

2) Steve Jobs od diváka vyžaduje značné znalosti Jobse a jeho "majstrštyků" a dokonce i nezanedbatelné znalosti počítačů (což je opět ve výrazném kontrastu s The Social Network). Pokud neznáte třeba toto nebo toto nebo toto, tak se místy budete trochu ztrácet, protože film předpokládá, že to znáte, a že kolem toho může rozvíjet břitké vypointované dialogy, nazírající na tyto věci z nových úhlů. Já to znám (Newtona jsem vlastnil a nosil v ledvince na břiše!), ale stejně jsem byl místy přehlcen a měl jsem chuť vrátit film o minutu zpět, abych si znovu přebral, na co přesně dialogy narážely a jaký sofistikovaný humor z toho plyne. Krátké střihové sekvence se snaží to nejzákladnější vysvětlit, ale pokud jste v životě neslyšeli slova "NeXT" nebo "expansion slot", obávám se, že to kulometné vysvětlování příliš nepoberete. (Pokud neumíte anglicky, budete na tom v tomto ohledu samozřejmě ještě mnohem hůř.)

A s tím úzce souvisí bod 3): Sorkinův scénář mi v případě tohoto filmu připadá až příliš onanistický. Záměrně zvolil netradiční formát (který by se skvěle hodil na divadelní jeviště, což opravdu nepíšu často) a záměrně používá sofistikované reference, které ve mně ze všeho nejvíce vzbuzovaly dojem, že se chtěl vytáhnout, jak dobře má nastudované vše kolem Jobsova života a co kolem toho dokáže vymyslet. Když jsem viděl, jak Boyle podruhé "nenápadně ale významně" zabírá velký kazetový walkman u pasu Jobsovy dcery, skoro jsem obrátil oči v sloup v tušení toho, k jaké pointě to povede. A vedlo...

Steve jobs

Rozhodně mi nevadí, že spousta skutečných událostí a lidí je pozměněna tak, aby Sorkinovi seděly do jeho představy Jobse. Nevyčítám filmu, že není realistickým životopisem. Vyčítám mu, že spousta scenáristických nápadů je ve filmu jen proto, aby divák viděl, jak neotřelé scenáristické nápady dokáže Sorkin mít, jak je dokáže kombinovat, a z žádného jiného důvodu. (Což neznamená, že ve filmu není také mnoho dobře fungujících a/nebo dojemných scenáristických nápadů.)

A co se týče Boyleovy režie, nepřipadá mi, že by se nějak ideálně hodila k tomuto scénáři. Dialogy jsou strašlivě husté a když jim Boyle ještě pomáhá tepající hudbou, sekundovými flashbacky a jinými svými audiovizuálními fórky, výsledek je místy prostě už příliš zkompresovaný na to, aby se dal vstřebat na jedno zhlédnutí.

Steve jobs

Herecký výkon Fassbendera je velmi slušný v tom ohledu, že si po pár desítkách minut začnete připadat, jako kdybyste se skutečně dívali na Jobse, i když mu Fassbender není příliš podobný. Ale z čistě hereckého hlediska mi připadaly zajímavější vedlejší postavy (Winsletová, Daniels, Rogen), které bohužel mají spíše funkci "nahrávačů na Fassbenderovy smeče".

Steve Jobs je podstatně lepší film, než byl Jobs s Kutcherem, ale pořád mi nepřinesl odpověď na otázku "Proč bych se měl dívat na dvě hodiny dramatizovaných událostí ze života tohohle chlápka?" A to píšu jako divák, pro kterého je tento film svým námětem o dost stravitelnější, než pro průměrného návštěvníka kina.

Hodnocení: 70 %

Zdroje: FFFILM

ČLÁNKY O FILMU

9 filmů, které budou (možná) soutěžit o příštího Oscara

9 filmů, které budou (možná) soutěžit o příštího Oscara

6. 11. 2015 | Téma | Ladislav Loukota

Do vyhlášení oscarových nominací za rok 2015 zbývají necelé tři měsíce, již nyní lze však uzavírat sázky, které filmy se procpou mezi několikero vyvolený – a který z nich si sáhne na cenu nejvyšší. Část snímků, které budou tvořit filmový odkaz roku 2015, již došlo české premiéry, jiné k nám dorazí až po přelomu roku. I tento rok nás čeká přemíra životopisných trháků, které však paradoxně zvyšují šanci, že vyhraje někdo docela odlišný.
Spoluzakladatel firmy Apple Steve Wozniak okomentoval film Steve Jobs

Spoluzakladatel firmy Apple Steve Wozniak okomentoval film Steve Jobs

13. 10. 2015 | Novinky | Vojtěch Karlík

Steve Wozniak už viděl očekávaný životopisný film o Stevu Jobsovi a samozřejmě jej okomentoval. Budete překvapeni, ale vlastně to pro režiséra Dannyho Boyla a herce Michaela Fassbendera nedopadlo špatně.
Steve Jobs - nový trailer na film Dannyho Boyla je venku

Steve Jobs - nový trailer na film Dannyho Boyla je venku

18. 9. 2015 | Novinky | Vojtěch Karlík

Režisér Danny Boyle uvede v říjnu do kin životopisný snímek o Stevu Jobsovi. Pro všechny, kdo mají rádi Apple, to bude zcela jistě velká událost. Těm ostatním stejně nevysvětlíte, že snímek, kde titulní postavu hraje  Michael Fassbender a režíruje jej tvůrce hitů jako Trainspotting, či Milionář z chatrče, bude prostě velkou událostí. Podívejte se na nový trailer.
Fassbender se v teaseru představil jako Steve Jobs

Fassbender se v teaseru představil jako Steve Jobs

18. 5. 2015 | Trailery | Adam Homola

Po sérii fotek z placu, na kterých Michael Fassbender jako Steve Jobs opravdu moc nevypadal, tu máme první teaser. A v něm filmaři přesvědčí snad i ty největší nevěřící Tomáše. Fassbender se tady Jobsovi podobá skoro stejně dobře jako Ashton Kutcher (foto), jen z jiné éry jeho života. Připravovaný film Steve Jobs bude ale s největší pravděpodobností na trochu jiné kvalitativní úrovni, než Kutcherův jOBS z roku 2013.

NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

Le Mans včera, dnes a zítra

Le Mans včera, dnes a zítra

15. 11. 2019 | Téma | Václav Rybář

Nemilosrdná čtyřiadvacetihodinovka se po dlouhé odmlce vrací na stříbrná plátna.
Recenze: Le Mans '66 – Nejrychlejší kandidát na film roku?

Recenze: Le Mans '66 – Nejrychlejší kandidát na film roku?

15. 11. 2019 | Recenze | Matěj Svoboda

Filmy o závodění mají něco do sebe i pro diváky, kteří při cestování tráví většinu času v přecpané tramvaji. Řev motorů, spálené gumy, dokonalé soustředění závodníků a absolutní adrenalin zkrátka dokážou strhnout. 
K Tomu Hollandovi se v Uncharted připojí Mark Wahlberg

K Tomu Hollandovi se v Uncharted připojí Mark Wahlberg

14. 11. 2019 | Novinky | Adam Homola

Uncharted začíná nabírat hvězdy a vlastně i docela konkrétní obrysy. Inu není divu, natáčet by se mělo začít už na začátku příštího roku.
Sci-fi koncert Filmharmonie: Rudolfinem zněl Star Trek, Predátor i Hvězdné války

Sci-fi koncert Filmharmonie: Rudolfinem zněl Star Trek, Predátor i Hvězdné války

13. 11. 2019 | Recenze | Matěj Svoboda

Fandové filmové hudby mají v posledních letech docela žně. Vzniklo tu několik orchestrů věnujících se právě soundtrackům, pár festivalů a čas od času si k nám najdou cestu i ty největší skladatelské hvězdy.