Recenze: Muži v černém: Globální hrozba – nebezpečí hlavně pro diváky

14. 6. 2019 16:06 - Recenze | Autor: Matěj Svoboda

Recenze: Muži v černém: Globální hrozba – nebezpečí hlavně pro diváky Zdroj: Archiv

Agenti, kteří bojují se šmejdy z vesmíru, se vrací na scénu. A klidně si to mohli odpustit, protože nemají co nabídnout.

Muže v černém jsem viděl před pár dny. Psát na ně recenzi teď není vůbec žádná sranda. Čtvrtý díl komediální sci-fi série je totiž bezpochyby tím nejméně zajímavým blockbusterem letošního roku. Do jeho konce ještě pár měsíců zbývá, ale obávám se, že nic tak bezkrevného a nevýrazného už v kinech neuvidíme.

Tentokrát se všechno točí okolo Molly, která jako malá viděla muže v černém v akci, a dokonce před nimi zachránila roztomilého mimozemšťana. A od té doby pro ně chce pracovat. Pálí jí to, má odhodlání a rádi by ji vzali k FBI i CIA, jakmile ale začne blábolit o mimozemšťanech, rozloučí se s ní. Ona má však jasno a je připravená udělat všechno pro to, aby se k MIB dostala. Nakonec se jí to povede a přesvědčí nadřízené, že by mohla být užitečná. Hned první úkol zavede Molly – teď si říká Agent M – do Londýna, kde musí spojit síly s tamním esem Agentem H. Vypadá to totiž, že anglickou pobočku ohrožuje zrádce, a navíc se objevila dvojice vraždících mimozemšťanů, kteří dovedou krást lidem jejich podobu a brousí si zuby na jeden hodně mocný artefakt, který by mohl ohrozit celou planetu. Bude veselo… nebo ne?

mib 1 Zdroj: Archiv

No moc ne. Ale postupně. Nemám vůbec nic proti tomu, aby se v hlavních rolích představili noví hrdinové. Will Smith a Tommy Lee Jones se po třech dílech loučí a Chris Hemsworth s Tessou Thompson jsou fajn herci, a navíc ve třetím Thorovi a Avengers: Endgame ukázali, že je mezi nimi i dostatečná herecká chemie. Stačilo by teoreticky vzít tyhle dva, promíchat to s hromadou mimozemšťanů, super triky, velkolepou akcí a vtipy a mělo by to fungovat. Teoreticky ano. Prakticky vůbec.

Muži v černém nejsou vyloženě zoufalý film. Je na nich vidět solidní rozpočet a trikově vypadají velmi k světu. I když ne zase tak úchvatně, abychom mluvili o revoluci. U blockbusteru člověk tak nějak automaticky očekává, že bude vypadat k světu. A tím bohužel s pochvalami končíme. A ano, jsem si vědom toho, že tohle vlastně žádná zásadní pochvala nebyla. Ale u Globální hrozby je potřeba chytit se čehokoliv, co se alespoň malinko povedlo. Takže teď k těm záporům.

mib 4 Zdroj: Archiv

Jak už jsem psal výše, Thompson a Hemsworth jsou dobří herci, kterým nedělá problém komika, a navíc jim to na plátně vždycky společně šlapalo. Tady však ne, i když ti dva jsou v tom víceméně nevinně. Problém tkví v tom, že ani jeden z nich nehraje zajímavou postavu a Thompson je jen ambiciózní a talentovaná a Hemsworth sexy a ukecaný. Za chvilku je člověku jedno, o čem si ti dva povídají a co řeší, protože jako postavy jsou oba jednoduše nezajímaví. A bohužel se pohybují i v podobně nezajímavém prostředí. Muži v černém vždycky dokázali pobavit hromadou fakt divných, ale sympatických potvor a mimozemšťanů. Prostě barvitým a zajímavým světem, kde nebyl problém najít něco absurdního nebo legračního. Vypadá to, že všechny nápady si studio vypotřebovalo v předchozích filmech.

Design mimozemšťanů je nenápaditý a když nepočítám dvě camea mimozemských potvor s předchozích filmů, tak tu není nikdo nový, kdo by stál za pozornost. Ať už tím, jak vypadá, nebo tím, co provádí. Mrňavý emzák, který se přidá k hrdinům někdy v půlce, si říká o to, aby ho někdo zašlápl a zbytek prostě není ničím výrazný. Stejně jako všechno ostatní. Režisér F. Gary Gray svojí práci rozumí a ukázal to jak na posledním Rychle a zběsile, tak třeba i na hudební biografii Straight Outta Compton. Tady ale nepředvádí nic, co by stálo za pozornost. Akce je nudná a unylá a většinu času v ní jde jen o to, že hrdinové jezdí mezi pěti exotickými lokacemi a tam jsou.

mib 3 Zdroj: Archiv

To, co se na plátně děje, nedovede překvapit, rozesmát, vzbudit nadšení nebo napětí. Muži v černém prostě existují a mají pocit, že jim to stačí k úspěchu u diváků. Že lidi přijdou prostě proto, že ta značka teď byla pár let u ledu a že ji měli rádi. Ale nic jiného než „hele, to jsou Muži v černém a ti se nám kdysi líbili“ tu není. Globální hrozba je znuděně vymyšlená a natočená věc, u níž člověk v kině akorát doufá, že brzy skončí, aby mohl jít domů a věnovat se něčemu zajímavějšímu. Třeba přesazování karafiátů, utírání prachu nebo přemýšlení o tom, čím že to vlastně v kině ztratil dvě hodiny života. Dokonale nevýrazný film.

Hodnocení: 2/5