Recenze: komiksová divočina Sebevražedný oddíl

9. 8. 2021 - 10:20 | Recenze | Matěj Svoboda

Recenze: komiksová divočina Sebevražedný oddíl zdroj: Foto: Warner Bros. Pictures

Sebevražedný oddíl z roku 2016 měl být drsná a nekompromisní komiksovka plná záporáků, které okolnosti a bomba v krku donutí, aby kopali za ty hodné.

A plnili mise, o nichž Superman s Batmanem nemají vědět. Kdo přežije, tomu vláda sníží trest. Kdo ne, tak holt ne. Kandidátů do téhle jednotky bude vždycky dost. Jenomže ono se to moc nepovedlo. Film sice komerčně uspěl, avšak fandové komiksů, Hollywoodu i samotní tvůrci moc dobře věděli, že výsledek úplně nesplnil očekávání. A pachuť byla čím dál horší. Nový Sebevražedný oddíl, který do našich kin míří se stejným názvem („jednička“ se v originále jmenuje Suicide Squad, aktuální film pak The Suicide Squad), ale hodlá začít víceméně od začátku a celé to pojmout jinak. Správně.

Pár starých známých z předchozího filmu se vrací, takže se můžete těšit na Harley Quinn, Rica Flagga a další, ale v centru dění jsou spíš nováčci. Zabiják Bloodsport, jenž dokázal poslat na JIPku i Supermana, krysy ovládající Ratcatcher 2, nevypočitatelný Polka Dot Man, jenž zabíjí lidi s pomocí barevných puntíků, militantní likvidátor Peacemaker a humanoidní žralok King Shark, jenž je úplně blbý a občas žere lidi. A těhle bizarních „hrdinů“ bude mnohem víc, protože americká vláda má problém.

Sebevražedný oddíl 2021 zdroj: Foto: Warner Bros. Pictures

V banánové republice Corto Maltese totiž právě proběhl převrat a nový prezident vyhrožuje, že vypustí do světa něco, co srazí Ameriku na kolena. Něco, s čím možná experimentovali už nacisté. Něco, z čeho je šéfová Sebevražedného oddílu notně nervózní. Zvládne ovšem její komando magorů splnit misi na ostrově, kde proti nim stojí celá armáda a taky protivník, na kterého fakt nejsou připravení?

Možná to bude znít trošku výsměšně, ale stejně to napíšu – Warneři by měli být vděční Marvelu. Pro něj režisér James Gunn natočil dva díly Strážců Galaxie, bohužel pak se objevil jeden jeho starší tweet, který nebyl úplně slušný, a on se se studiem rozloučil. Obě strany si všechno vyříkali a Gunn momentálně točí trojku Strážců, ovšem v době, kdy byl „nezaměstnaný“, po něm skočili právě Warneři s tím, že by mu rádi dali Sebevražedný oddíl. A že ho nechají, aby si na place dělal, co chtěl. Pro milovníka brakových béček, legračního hollywoodského násilí, bizarního humoru a podobných věci, šlo o dar z nebes. A jak ukazuje výsledek, pro Warnery taky.

Gunn k Sebevražednému oddílu přistoupil úplně jinak. Nebojí se výrazně odlišné stylizace a jeho snímek je mnohem barevnější, vizuálně výraznější. Lacinou prvoplánovou (a nefungující) temnotu tu nahrazuje něco, co… já bych rád napsal veselejšího a optimističtějšího, ale ono to není tak snadné.

Sebevražedný oddíl je totiž zároveň eRko a Gunn, jenž měl údajně svolení zabít na plátně, kohokoliv bude chtít, toho stoprocentně využívá. Takže se tu sekají hlavy, lidé trhají na kusy, Kingshark požírá záporáky a sprostě se u toho nadává. Hrdinové jsou střelení psychopati, násilí vesele krvavé a všichni na plátně se evidentně baví. Jenomže Gunnovi naštěstí nestačilo natočit film, který by útočil na první signální.

Na všem tom blbnutí na plátně je strašně moc vidět, že ho vymýšlel někdo, kdo doslova přetéká kreativitou, nápady a nebojí se dělat věci jinak. Ze strany Warnerů to bylo možná trochu riziko, na druhou stranu Gunn už ve Strážcích Galaxie ukázal, že zvládne smíchat lehce trhlé hrdiny s příběhem, kde vedle humoru fungují i emoce, vztahy a celé to má obrovské srdíčko.

Tady se mohl urvat ze řetězu ještě víc než u Strážců Galaxie a vrátit se ke svým nezávislým a mnohem krvavějším a slizkým kořenům. Celkově je to zkrátka nečekaný mišmaš krve, černého humoru, lehce úchylných nápadů, ale i hrdinů, kteří nejsou jen karikaturami a jednorozměrnými postavičkami a dovedou fungovat i v rovině seriózních vztahů a v dramatických scénách.

Nový Sebevražedný oddíl je tak až nečekaně komplexní. Gunn dostal volnou ruku a nemusel se držet zpátky, ale zároveň už jako režisér dospěl do bodu, kdy dovede sám sebe hlídat. Takže všechny svoje šílené nápady zvládá krotit tak, aby se z jeho filmu nestala fraška a zmatený bordel krve a vtipů. Umí vytáhnout emoce v momentech, kdy to člověk nečeká, umí rozesmát chytře vypointovaným fórem i naservírovat divákovi násilí připomínající třeba Jacksonovo Braindead.

zdroj: Vertical Entertainment

Sebevražedný oddíl si vás jako diváky dovede povodit, jak jeho tvůrce chce. A je radost sedět a nechávat se unášet jeho fantazií a přístupem „dali mi spoustu peněz a řekli mi, že si můžu dělat, co chci“. Gunn natočil upřímnou komiksovku, která svou nápaditostí a kreativitou vysoce převyšuje většinu konkurence, zároveň však její tvůrce nemá touhu egoisticky se plácat po zádech za to, jak výjimečné dílo vytvořil. Gunn posílá do kina trochu jinou, ale extrémně zábavnou, divokou a originální jízdu, z níž vyloženě čiší radost. A ta radost je zatraceně nakažlivá.