Recenze: John Wick 3 – nejlepší akční podívaná za hodně dlouhou dobu

20. 5. 2019 13:00 - Recenze | Autor: Matěj Svoboda

Keanu Reeves a režisér Chad Stahelski servírují akční podívanou okořeněnou špetkou Asie. A je na co koukat!

Když se před pěti lety v kinech objevil John Wick, bylo to pro spoustu filmových fanoušků zjevení. Ze všech stran se tou dobou ozývalo, že akční žánr je pravděpodobně mrtvý. Ty největší hvězdy zestárly, náhradníci se neurodili a klasické akčňáky nahradily comicsoví hrdinové. Na druhou stranu právě tahle situace byla ideální pro malý film, který si vysnila zkušená kaskadérská dvojka Chad Stahelski a David Leitch. Ten první navíc už zatraceně dlouho zaskakoval na place za Keanu Reevese a znali se tak dobře, že se Stahelski nestyděl mu zavolat a nabídl mu roli ve svém debutu. John Wick nestál moc peněz, vznikal víceméně pod radarem, ale právě proto uspěl, protože dvojici kaskadérů nikdo nekecal do práce a oni tak na jednoduchý příběh o bývalém zabijákovi, jenž se vrací ke staré profesi poté, co mu chladnokrevní gangsteři zabijí psa a ukradnou auto, mohli natočit tak, jak chtěli. A chtěli se logicky vyblbnout hlavně v těch akčních scénách.

Výsledkem bylo obrovské filmové překvapení, které vrátilo akční žánr na hollywoodskou mapu a Reevese mezi superhvězdy. Následující dvojka pak slavila ještě větší úspěch, tu už Stahelski točil sám a pokusil se v ní nejen přitlačit na akci, ale i trošku lépe popsat, jak svět plný nájemných vrahů funguje. A naznačil, že toho má připraveného mnohem víc. A tohle „víc“ právě vstupuje do našich kin. A já jsem nadšený!

john wick 1

John Wick je dnes už zajetá značka a fandové od jeho třetího dílu neočekávají nic menšího než absolutní akční orgasmus. A dostanou ho. Stahelski začíná prakticky pár minut poté, co skončila dvojka. Z Wicka se stala lovná zvěř a na jeho hlavu vypsali tak velkou odměnu, že mu jde po krku každý, kdo v New Yorku dovede vystřelit z pistole. Wick teď musí vymyslet, jak z toho ven, zjišťuje ovšem, že to nebude jen tak a i když mu pár hodně mocných lidí dluží službu, tentokrát má v zádech doslova armádu zabijáků… Stahelski a Reeves během první dvacetiminutovky, kdy hlavní hrdina zkouší zmizet z Manhattanu, předvedou tolik akce, že spoustě filmů by to vystačilo nejenom na celou stopáž, ale klidně na trilogii. A není jí jen hodně. Je strašně nápaditá. Dostaneme jak přestřelky, tak i bitky tělo na tělo, s noži, honičku na motorkách nebo zabíjení s pomocí koní, a to všechno v první dvacetiminutovce. Stahelski za celou svou kaskadérskou kariéru očividně nashromáždil nepočítaně nápadů a jen čekal na to, aby je mohl dostat na plátno. A máme kliku, že jako režisér je dostatečně schopný na to, aby se v té hromadě kreativity neutopil…

Zároveň se však zvládl poučit i z dvojky. Přiznám se, že jsem patřil k těm divákům, kteří nebyli úplně nadšení z toho, jak se snaží budovat svět. Na to dojde i tady, tentokrát je to ale celé o dost přirozenější, a tak nějak elegantněji dávkované. I tentokrát tedy dostaneme v kině pauzy na vydechnutí mezi střílením a zabíjením, kdy se Wick a ostatní pokouší osvětlit tajemství cechu zabijáků, jeho hierarchii a pravidla, naštěstí tentokrát to nefunguje jako zmatené dupání na brzdu a působí to o dost zajímavěji, ale… ale stejně do toho kina půjdete kvůli akci, ne? A jak už jsem naznačil, té je nejen hodně (zdaleka nejvíc z celé série), ale tentokrát je pojatá i malinko jinak.

john wick 2

Zatímco v minulých dílech se převážně střílelo, teď dostane o poznání víc prostoru bojové umění a bitky s chladnými zbraněmi. Stahelski a Reeves mnohem víc čerpají z asijské akční školy a nejen kvůli tomu, že před kameru dostali ty nejelitnější mlátičky z východu (dorazí i řezníci z Matrixů nebo The Raid), ale především kvůli nápaditosti v samotných soubojích. Jednou protivníci používají jako zbraně bez přehánění všechno, co se jim octne v rukách, jindy na Wicka nastoupí regulérní obr, o chvíli později dorazí na scénu drsňáci spoléhající na čínské bojové umění, ty nahradí ninjové a pak se do hlavního hrdiny pustí dva smrtící mrňaví Asiati. A na všechno dohlíží jako hlavní masakrátor Mark Dacascos, jenž nejspíš nevěřil, že se někdy v kariéře dočká takhle dobré role. A že ji tak dobře zahraje! Jeho záporák Zero je nejen úctyhodný protivník, ale i řekněme dost neobvyklá a chytře vymyšlená postava, která do série přináší i trochu humoru a nadhledu. A funguje to! Mimochodem i Halle Berry stíhá bez větších problémů držet krok s hlavním hrdinou.

John Wick 3 zvládl něco, co vídáme v kinech jen výjimečně. Dovedl si udržet svůj styl, svou osobitost a řemeslné kvality, které byly už tak téměř absolutní. Zároveň ale dokázal přijít s takovým množstvím nápadů, vylepšení a drobných změn v akčních scénách i v celkovém přístupu, že si jen těžko budete myslet, že se tvůrci opakují. Tenhle tým akčních nadšenců, co si plní svoje filmařské sny, toho má na skladě ještě hodně. A vůbec by mě nepřekvapilo, kdyby případná čtyřka nebo spin-offy byly zase trošku jiné. A přinejmenším stejně dobré. John Wick jede jako namazaný stroj a je zatraceně fajn si tuhle jízdu užívat spolu s ním.

Hodnocení: 4/5