S návraty klasik je to složité. Zkuste si schválně spočítat, kolik se jich povedlo. Někteří hrdinové se bojí odejít do důchodu, další se nechají v pokročilejším věku ukecat nebo uplatit k návratu ke své ikonické roli, aniž by jim došlo, že na to už vážně nemají věk, a navíc v každém případě bojují s obvykle přespříliš vysokým očekáváním fanoušků. A nedopadá to moc dobře. Jenže u legend jako Indiana Jones je člověk prostě i přes všechny tyhle nejistoty a několik příkladů z minulosti, kdy to nevyšlo (poslední Terminátor) zvědavý, jak to dopadne. A doufá, že dobře. Jenže tady se doufalo marně.
zdroj: Lucasfilm
Je konec šedesátých let, Američané přistáli na Měsíci a Henry Jones odchází do důchodu. Nijak zvlášť netouží vrátit se do akce, spíš hodlá přemítat o tom, jak prožil svůj život a kde v něm udělal chyby, ale dobrodružství si ho nakonec stejně najde. Podobně jako jeden starý známý, s nímž se potkal během druhé světové války ve vlaku plném nacistů. Voller teď pracuje pro Američany, pořád však sní o době, kdy Německo mohlo vládnout světu, alespoň on je o tom tedy přesvědčený. A dostal se na stopu artefaktu, s jehož pomocí by to možná šlo zařídit. Nepátrá po něm ale sám, hledá ho i Helena Shaw, Indyho kmotřenka, která při honu za bájným zařízením potřebuje pomoc jednoho důchodce, jemuž pořád ještě sluší klobouk i bič. Honička může začít.
A o honičkách je to především. Právě ony totiž podtrhují jeden z nejzásadnějších problémů Nástroje osudu a to ten, že Harrison Ford už opravdu vypadá na svůj věk. Osmdesátiny oslavil vloni a rozhodně má právo na to, aby vypadal jako dědek (a taky tak vypadá a nestydí se za to). Jenže to logicky vede k tomu, že akce se nemůže točit úplně kolem něj, protože by působilo trošku nepatřičně, kdyby vyváděl stejné vylomeniny jako v předchozích dílech. Takže dostáváme spoustu honiček, ve kterých může sedět a uhýbat kulkám a když dojde na fyzickou akci, často nenápadně přenechá prostor své mladší kolegyni.
Pravda, je tu úvod z druhé světové války, ale upřímně sledovat digitálně omlazeného Forda (s hlasem starého Forda) není zrovna pěkná podívaná. Hollywood si s technologií omlazování hereckých legend hraje už pár let, bohužel k dokonalosti jí ještě hodně chybí. Celkově jsou triky dost nehezké a Indy má díky tomu občas look laciné umělohmotné podívané. Ve filmu za skoro tři sta milionů dolarů to docela překvapí.
Sám Ford naštěstí – i když se tu do akce úplně nežene – neztratil ani ve svém pokročilém věku šarm a charisma a Indy je prostě stejný sympaťák jako dřív. Navíc jeho vztah s parťačkou tu nefunguje jako laciná snaha o předávání pochodně. Respektive o něco takového se tvůrci nejspíš snaží, samotná Helena je ale vcelku zajímavý charakter a její vztah s Indym rozhodně není ideální. Vlastně se většinu filmu regulérně nemají rádi a ona se chová jako pěkná mrcha. Pokud jste sledovali její seriál Potvora, tak asi máte představu.
Zdaleka největší potíž nového Indyho je ovšem to, že James Mangold nezvládl zreplikovat to, co fungovalo v prvních třech a částečně i čtvrtém filmu. Při sledování Nástroje osudu jsem měl většinu času pocit, že koukám na neurážející dobrodružný film, rozhodně ale ne na snímek, který chce navazovat na jednu z nejslavnějších filmových trilogií všech dob, protože mu chybí zásadní prvky, díky nimž to tehdy tak skvěle šlapalo. I když si odmyslíme starého Forda, naprosto tu absentuje šarm původní trilogie a její radost a hravost.
Takové to klukovské blbnutí, které divákovi vykouzlí úsměv na rtech. Souboj pistole a biče v Dobyvatelích ztracené archy, honička na důlních vozících, překonávání pastí v Poslední křížové výpravě… nic takového tu není. Filmaři se spíš pokoušejí nového Indyho zaplnit prvky, jaké k němu patří, ale jeho příběh i jednotlivé scény jsou odvyprávěné nudně, bez zájmu a s jistou otravnou hollywoodskou rutinou. Jako by se všichni spokojili s tím, že mají Forda, mají slavnou značku, nějak tuší, co fungovalo minule a to stačí. Fanoušci stejně přijdou.
Jenže fanoušci nejsou blbí. Nový Indiana Jones rozhodně není špatný film, ale je odfláklý. Kouzlo starých příběhů se mu nedaří zopakovat prakticky nikdy a do průměru (nebo lehounkého nadprůměru, chcete-li) ho tlačí jen charisma hlavního hrdiny, obstojná akce a především nostalgie, díky níž má člověk v kině tendenci tomu všemu hodně odpustit. Když to však celé skončí a člověk má prostor a čas zamyslet se nad návratem a pravděpodobně i loučením filmové ikony, ukáže se, že to je dost obyčejný a průměrný film. Indy i jeho fandové si zasloužili víc.