Rebelka - recenze

31. 8. 2012 - 9:12 | Recenze | red

Rebelka - recenze zdroj: tisková zpráva

Ach Pixare! Pixare, cos dokázal vždycky přijít s něčím novým, zajímavým a byl jsi dlouhou dobu jediným studiem, jehož animované filmy bavily a lákaly milióny dospělých a dětských diváků. Ty, jehož filmy je snad povinností vlastnit na discích Blu-ray. Potřebuješ točit takové filmy, jako je zbrusu nová pohádka pro děti Rebelka?

Odpovědět si divák může sám. Buď studio patřící do stáje Disneyho ztrácí svoji tvůrčí svobodu a více se přizpůsobuje nekonfliktnímu pohledu na svět a nebo prostě a jednoduše sami tvůrci nemají dobré nápady. Ještě než Rebelka dorazila do kin, působily první trailery jaksi ke jménu Pixar nepatřičně a zvláštně. Než se na plátně objevil název filmu, každý trochu sečtělý divák předpokládal, že se jedná o animovanou verzi slavné knihy Astrid Lindgrenové o Ronje, dcři loupežníka. Konečně, proč by tomu tak být nemohlo.

Ať už se tvůrci tímto slavným příběhem inspirovali, nebo jej vůbec neznali, srovnání se člověk neubrání ani když sleduje v kině celý film. Dívka, která se chce vyrovnat mužům, se nejmenuje Ronja, ale Merida a je dcerou krále Ferguse a královny Elinor. Umí to báječně s lukem a rozhodně jí nelákají dívčí koníčky. To se samozřejmě nelíbí její matce, která by z dcery chtěla mít dívku na vdávání. Jenže konání Meridy na Skotské vysočině nechtěně spustí pro království chaotický sled událostí, v němž proti sobě dívka popudí mocné muže a nezbude jí nic jiného, než nad zlem vyhrát i pomocí kouzel.

Pixar nebo Disney?

Pixar asi natočil svůj neobyčejnější film, který sice postrádá originalitu jako Wall-E a chlapeckou přitažlivost  jakou měla Auta, jenže se mu zase povedla pohádka, která udrží v pozornosti i nejmenší ratolesti. Jasně, příběh není kdovíjak originální, nemá v sobě ono kouzlo pro dospělé, kterou se může chlubit třeba taková Doba ledová, ale když budete pozorovat napnutou i rozesmátou tvář čtyřletého dítěte vedle vás, rázem vás všechny výhrady přejdou. Komu je Rebelka určená? Ano, film opravdu více patří do stáje Disneyho studia, než do pixarovské poetiky, v tomto ohledu jde asi o jejich nejobyčejnější snímek. Má však schopnost bavit, udržet v pozornosti svým svižným tempem a navíc uhranout diváky výraznými a dobře animovanými postavičkami.

I v Rebelce tak nejdeme spoustu pitvoření a zbytečných rádoby vtipných grimas, na které mnohdy dospělí reagují podrážděně, ale rozesmáté kino dětských hlav dává za pravdu tvůrcům, že se opět trefili do vkusu svého publika. I když asi málokdo má rád prvoplánové vtípky, kýčovitý patos a přebarvený svět, Pixaru tahle kombinace funguje a navíc není nijak přehnaná. Jednotlivé postavy jsou do jisté míry šablonovité, ale celkem vtipný příběh tyto neduhy velmi rázně stírá. Navíc, malí diváci nesrovnávají, chtějí se bavit a pokud s nimi vyrazíte do kina na 3D verzi, budete příjemně překvapeni, jak moc dobře film funguje.

Výdělečná pohádka

Rebelka přišla studio na více než 180 miliónů dolarů, což je v současné době u hollywoodských animovaných hitů celkem běžný rozpočet a podle všeho půjde o další úspěch studia, které v době svého vzniku objevil a koupil Steve Jobs. Digitálně kreslený příběh o zrzavé bojovnici totiž jen za srpen utržil více než 220 miliónů dolarů a částka bude asi ještě hodně dlouho růst. Kvalitu filmu však peníze nepotvrzují a je to dobře. Přesto,  pokud na Rebelku vyrazí rodina s malými, alespoň čtyřletými dětmi, chybu rozhodně neudělá.