Po zániku země - recenze

20. 6. 2013 16:00 - Recenze | Autor: Karel Drda

Po zániku země - recenze Jaden Smith ve filmu Po zániku Země | zdroj: Falcon

Světla zhasínají, zavíří buben a pompézní hlas oznámí: „A v kategorii Všichni jsme se pletli, on talentovaný není, vítězí indický režisér M. Night Shyamalan.“ Pokud by se taková cena někde udílela, tak tvůrce dvou filmových hitů Šestý smysl a Vyvolený se ve všech ostatních případech opravdu šeredně spletl a nezvládl svoji roli režiséra. Stejně tak dokázal natočit blábol i v letošním roce, když nabídl průhledné postapokalyptické sci-fi Po zániku Země.

Vzhledem k tomu, že Shymalanovy filmy neustále prodělávají a filmová studia mu z nějakého naprosto nepochopitelného důvodu věří, pak je tu jediné možné vysvětlení. Jde o největší tunel hollywoodských studií a odposlechy tímto směrem by mohl zaměřit například takový kriminalista Šlachta. Obecné fráze zde však nikoho nezajímají, všichni chtějí nějaký resultát. Vždyť v tom filmu hraje sakra Will Smith s nějakým dítětem, které je podle všeho jeho synem. A námět také nemusí být špatný.

Laciné a průhledné

Podobně laděných snímků už se v kinech objevila celá řada, tak proč by sci-fi průhledné jako facka nemohl zvládnout filmař, který bezesporu talentovaný je. Ptal se mi známý, zda má na film jít? Řekl jsem, že rozhodně ano, protože masová populace jest evidentně úplně hloupá. Bude se moci v kině řehtat na celé kolo, smát se těm pitomostem na plátně, ale i divákům hltajícím každé hrdinovo slovo a pohyb a netušící, že jsou neuvěřitelně obelháváni. Po pravdě řečeno, poloprázdný sál jsem podceňoval zcela zbytečně, po třiceti minutách tušili všichni, že právě probíhající vizuální orgasmus není ničím jiným, než psychologickým pohledem do vztahu otce a syna, který by Alice Nellis dokázala natočit za průměrnou výplatu v České republice.Cypher (Will Smith) a jeho synek Raige (Jaden Smith) se stanou trosečníky na planetě, která se k nim vůbec nechová přívětivě. Velmi záhy se dozvíme, že onou planetou je naše Země, což je smutná informace. Mohlo to být pravděpodobně jediné tajemství, kterým chorý režisérův mozek mohl v závěru filmu překvapit.

Po zániku Země Will Smith a Jaden Smith ve filmu Po zániku Země. | zdroj: Falcon

Vizuálně hezké, ale co dnes není

V efektní podívané chlapec poskakuje, kolem něj se rojí digitálně vylepšená zvířena, která momentálně planetu ovládá – lidstvo totiž zmizelo. Když se Will Smith rozhodl pomocí své pozice v současném Hollywoodu nastartovat kariéru svého syna, pak měl zůstat u přeslazených tutovek, jako byl Karate Kid a nevstupovat do hájemství akčních sci-fi filmů držených navíc v rukou pomatence, který dobrých deset let nenatočil jediný dobrý film. M. Night Shymalan má možná prostě jen smůlu. Každý jeho snímek má zajímavý námět. Řekněte ještě, že tomu tak není. Čtete si těch pár řádek, které se o filmu objeví půl roku před uvedením do kin: „Sakra, tohle už prostě musí vyjít. Šeptající vítr nevyšel, ženská válející se v bazénu také ne. Tohle je přeci jasný hit.“ Stálo to 130 miliónů dolarů a po chvíli tušíte, že to bude zase průšvih. Snímek není žádným sofistikovaným dílem, které může sloužit Hubbardově církvi, jak se v zahraničním tisku objevuje. Po zániku země je jen dalším příšerným filmem, který spoléhá na to, že vizuální efekty zalepí zoufale hloupé dialogy. Průhledný scénář směle konkurující žánrově podobných filmům na TV Barrandov po jedenácté večer, neuspokojí blba, natož pak inteligentního diváka s dokončeným středoškolským učebním oborem, který podruhé v životě vyrazil do kina.

Po zániku Země Po zániku Země | zdroj: Falcon

Will Smith zabiják kariéry

Will Smith se rozhodl vymanit z rolí chlápka, co má situaci pod kontrolou, co sarkasticky glosuje každý nanicovatý pšouk a co nakonec zachrání lidstvo. Zřejmě na něj tlačila doma i manželka, takže si vzal na pomoc svého syna. Definitivně svým herectví prokázal medvědí službu původem indickému režisérovi, kterému už nikdo nesvěří větší balík peněz, než je cena letenky z Los Angeles do Bombaje. Možná je všechno jinak a naše většinová společnost nechápe svět fantazie, v němž se už několik let potácí. Čert ví.