Začínal jako samouk, během necelých dvou desetiletí se ale vypracoval mezi nejvýraznější filmaře dneška. V počátku kariéry zaujal brutálními hororovými komediemi (Bad Taste – Vesmírní kanibalové, Braindead – Živí mrtví), celosvětovou proslulost mu ale přinesla až adaptace fantasy trilogie J. R. R. Tolkiena Pán prstenů. Ne nadarmo bývá přirovnáván k jednomu z hrdinů dalšího svého snímku King Kong, filmařskému snílkovi Carlu Denhamovi – stejně jako on se i pověstně pracovitý Jackson dovede nadchnout pro vytoužený projekt a odhodlaně kráčet za jeho naplněním. Ve valné většině svých filmů ztvárňuje Peter Jackson také drobnou, obvykle komickou, úložku.
Peter Jackson, rodák z malého městečka Pukerua Bay na novozélandském Severním ostrově (nar. 31. října 1961), se do filmu zamiloval už v dětství, kdy natáčel své první autorské snímky. Peter častokrát „namočil“ do svých velkorysých projektů široké a daleké okolí; například jeho válečné drama World War Two disponovalo mnoha náročnými efekty. Řada pokusů, především těch s animovaných (nechyběl mezi nimi ani první Jacksonův King Kong), však pro svou náročnost musela zůstat nedokončena. Záliba ve filmování neopustila Jacksona ani v pubertě a po ní. Ve dvaadvaceti roztočil společně se skupinkou přátel komediální sci-fi horor Bad Taste – Vesmírní kanibalové, ujal se režisérské taktovky, byl také autorem scénáře, producentem, kameramanem, střihačem i maskérem a ztvárnil v něm hned několik rolí. Od obdobných amatérských pokusů se ale Jacksonův film odlišoval hned v několika bodech. Příběh mimozemšťanů, kteří přistanou na Zemi, aby zde otevřeli rychloobčerstvení s homoburgery, je přeplněn těmi nejabsurdnějšími a nejkrvavějšími fórky. A že se Vesmírní kanibalové (1987) vymykají všem měřítkům, svědčí například zákaz promítání v německých kinech.
Svým debutem si Peter Jackson vysloužil pověst jedinečného filmaře. A této pověsti se rozhodně nechtěl zbavit. V roce 1989 připravil loutkovou satiru na showbyznys Meet the Feebles, natočenou ve stylu slavných Muppets. Ani v animovaném filmu však nešetřil nechutnostmi kombinovanými s humorem. Právě naopak. Série zvráceností, které provádějí rozmanitá plyšová zvířátka, završují krvavá jatka, kdy je polovina postav rozstřílena na cucky. „Krvavou trilogii“ pak Jackson završil zombie-hororem Braindead – Živí mrtví (1992), jímž naplnil potěšil fanoušky očekávající hektolitry tělních tekutin i třeskutě vtipnou likvidaci zombíků. To vše Jackson zaobalil do příběhu o nesmělém mladíkovi, jemuž k úniku před panovačnou matkou pomůže až její proměna v živou mrtvolu, kterou musí hlavní hrdina zlikvidovat.
Následné projekty ale Petera Jacksona nasměrovaly jiným směrem, fantazijním světům sice zůstává stále věrný, přesto se posunul k pohádkovosti a mytologickým postavám. Ve fantastické komedii Jack Brown Genius (1994) o bláznivém mnichovi, nespravedlivě odsouzeném k věčnému zatracení, kterou Jackson napsal pro režiséra Tonyho Hilese, se k těmto jeho hrdinům přiřadil samotný Bůh. Drama podle skutečné události Nebeská stvoření (1994) o dvou nerozlučných kamarádkách Juliet (Kate Winsletová) a Pauline (Melanie Lynskeyová) které se odhodlaly k vraždě, aby zabránily svému odloučení, sice na první pohled fantastický motiv postrádá. Při tom druhém však před námi Jackson rozprostírá úžasný svět plný rytířů a plastelínových operních pěvců, který si obě dívky vybájily. Celosvětově úspěšný snímek přinesl Jacksonovi a jeho manželce Fran Walshové (jež se podílí na většině Jacksonových filmů) scenáristickou nominaci na Oscara. Svému režiséru pak otevřel dveře do Hollywoodu. Ještě před americkým obdobím však Jackson musel vyrovnat jeden dluh – zrežírovat středometrážní dokument Zapomenuté stříbro (1995) věnovaný svému rodáku Colinu McKenziemu, filmařskému průkopníkovi, který již v roce 1908 natočil první barevný snímek na světě a připsal si i mnoho dalších objevů. Až na to, že tento novozélandský Jára Cimrman nikdy neexistoval. Vydařenou mystifikací tak Jackson dokázal zmást mnohé ze svých krajanů, hrdých na nového národního génia.
Za Pacifik Peter Jackson (symbolicky) odešel v roce 1996. Od té doby totiž své snímky točí v americké peníze, avšak na novozélandské půdě, ve vlastní produkční společnosti WingNut Films. V Hollywoodu se uvedl duchařským snímkem Přízraky (1996), kterým se vrátil k oblíbenému mixu hororu a komedie. Film postrádal krvavé orgie i třeskutý humor známý z jeho prvních titulů, ani tomuto nejméně výraznému z Jacksonových titulů ale nápaditost upřít nelze. Po tomto drobném snímku pak měl následovat film mnohem ambicióznější: King Kong. Jacksonův vysněný projekt však byl zastaven po uvedení konkurenčního velkofilmu Rolanda Emmericha Godzilla (1998). K podobnému osudu se schylovalo i v případě jiného Jacksonova snu, filmové trilogie Pán prstenů na motivy románů J. R. R. Tolkiena. Projekt, na němž si vylámala zuby už řada mnohem slavnějších tvůrců, si Jackson rozplánoval hned do tří filmů, které byly natočeny souběžně. Mimořádně šťastnou volbou se ukázalo natočení snímků v malebném prostředí Nového Zélandu, který tak báječně zastoupil Tolkienovu mytickou Středozemi. Tvůrcům se navíc vyplatila snaha o co největší věrnost předloze. Mnohasetmilionový projekt, rozdělený do snímků Pán prstenů: Společenstvo Prstenu (2001), Pán prstenů: Dvě věže (2002) a Pán prstenů: Návrat krále (2003) si získal ohromné množství stoupenců i tomu odpovídající příjmy ze vstupného. Jacksonovi navíc závěrečný díl Návrat krále přinesl i trojici Oscarů, za nejlepší adaptovaný scénář, režii i film.
Netrvalo dlouho a Jackson se dočkal i natáčení vlastní verze milovaného King Konga (2005). Po všech stránkách ohromný projekt, za který Jackson získal rekordní honorář ve výši dvaceti milionů dolarů plus dvaceti procent hrubého zisku, plně těží z děje slavného originálu z roku 1933. A přestože se Jackson nevyhnul některým prohřeškům, mezi nimiž nechybí zdlouhavost, díky spektakulárním trikům jistě oslní nejednoho diváka. A dál? Od tisícihlavých štábů by si chtěl Jackson odpočinout při natáčení dramatu The Lovely Bones, plánovaného na rok 2007. A po něm možná přijde na řadu očekávaná adaptace Tolkienova Hobita…
Peter Jackson každým dalším krokem prokazuje, že něj není takřka nic nemožné. Dokázal vystoupat na hollywoodský Olymp. Ze svého podniku, filmových a postprodukčních studií Weta, jež začínala na projektech, jako byl vysmívaný fantasy seriál Herkules (1994-1999), pak učinil světovou jedničku, která sbírá jednoho Oscara za druhým. Přijde jednoho dne pád, který čekal i Jacksonovo alter ego Carla Denhama ve filmu King Kong? Anebo bude nad Jacksonem svítit šťastná hvězda i nadále?