Pařba na třetí - recenze

1. 6. 2013 - 15:00 | Téma | Karel Drda

Pařba na třetí - recenze zdroj: Warner Bros

Hollywoodská studia fungují jako promazaná soukolí, která mají za úkol generovat zisky svým vlastníkům. Veškeré další úvahy o smyslu a významu některých filmů, debaty o scénářích, kultuře a umění, jsou prostě zbytečná. Takže když někdo před časem napsal, že TheHangover Part 2 byl zbytečný film a totéž bude psát o třetím díle TheHangover Part 3, nepochopil vůbec nic.

Trojka je úplně zbytečná, hloupá, předvídatelná a nudná, ale z pohledu producenta jde vlastně o dokonalý počin. Lokální distributor zvolil název Pařba na třetí, čímž definitivně potvrdil, že manažeři vymýšlející názvy pro českou distribuci prošli lobotomií mozku. Vy si tu svojí můžete odžít alespoň v intelektuální rovině tím, že zajdete do kina na třetí díl filmu, v němž oblíbená skupinka pánů ve středních letech ztropí nějakou fekálně-alkoholovou taškařici. Komedie Pařba v Las Vegas nebyla ničím objevným v žánrové kategorii, mnohem zábavnější bývají i filmy s Willem Ferrellem, ale první díl se trefil asi do momentálního rozpoložení publika, navíc dokázal pobavit i zástupce filmových kritiků. Diváci chtějí nevázanou legraci, kde není nouze o fekální humor a drsné vtípky, ale kde současně hrdinové dozrají a učiní na konci správné rozhodnutí.

Pařba na třetí zdroj: Warner Bros

Už žádná rozlučka

Parta blbů na rozlučce se svobodou se zpije v jedničce tak, že neví, co se dělo. Úspěch to byl nečekaný a bylo jasné, že Todd Phillips učiní pokus číslo dvě. Na chlup stejný snímek s omletými vtípky opět zabodoval. Jen už nenadchnul novinářskou obec, ale čert je vezmi, žurnalisty intelektuálský! A třetí a snad již závěrečná epizoda? Phil (Bradley Cooper), Doug (Justin Bartha) a Stu (Ed Helms) žijí spořádaně a vše vypadá, že jejich hříchy staré nějaký ten pátek, jsou již zapomenuty. Bouřlivé kalby jsou zapomenuty a jediným vředem na poklidné americké nudě je Alan (Zach Galifianakis), který v obou starších dílech hrál „toho víc ujetého“. Jeho čas má zjevně přijít. Má pocit, že život se neubírá tím správným směrem, je nudný a šedivý a potřebuje nějaké vzrušení. Právě postava Alana je i přes svoji bizarnost vlastně nejvěrohodnějším členem skupinky hrdinů. Vousatý týpek vysadí léky a rozhodne se dát na pocity, což je, jak se ukáže, velký problém. Phillips tentokrát nezvolil již otřepané téma svatby a rozlučky se svobodou, jako nosné téma je právě záchrana Alana. Tak proč ne, že? A aby to fungovalo a pořád bylo kde navazovat, tvůrci vymyslí obezličku, jak nerozlučnou skupinku vyslat do Las Vegas. Jenže to celé vypadá, že tvůrci měli tvůrčí krizi a rozhodli se natočit snímek, který bude bavit trochu jinak, ale vlastně stejně.

Pařba na třetí zdroj: Warner Bros

Vousáč Alan film neutáhne

Šalamounský pokus a sázka na Galifianakise však nevyšla. Ono totiž držet celou osu příběhu v rovině neuchopitelného dementa a přihrávače na trapnost – Asiata Chowa (Ken Jeong) prostě nemůže fungovat dobře. Nad některými vtípky se dívák zasměje, ostřílenější publikum takových momentů možná najde mnohem více, ale oběma skupinám musí být naprosto jedno, že sledují omšelou zábavu, která má možná střihově dobré tempo, ale jinak neuvěřitelně nudí. Zákonitě nemůže vyjít to zvláštní pokrytectví, kdy chci natočit stejně úspěšný komerční škvár, ale zároveň jej potřebuji udělat trochu jinak, abych jako filmař nevypadal tak amatérsky. Hangover Part 3 není vyloženě příšerným filmem, v rámci trojice snímků však působí šedivě a zoufale nudně. Ale zase, dám-li prostor divákům, většina z nich kvituje, že to není takový škvár jako dvojka. A tak to prostě je. Zavděčit se všem nejde a být originální v takovém žánru také ne. Chcete-li komedii v takovém duchu, pak určitě sáhněte po zmiňovaném Ferrellovi, umí v tom mnohem lépe chodit.