V roce 2009 byla MV Maersk Alabama dánskou lodí plovoucí pod americkou vlajkou. Jejím úkolem bylo převést 17 tisíc tun nákladu do keňské Mombasy. Na 8. dubna 2009 se k lodi přiblížilo několik somálských pirátů a zahájili naloďování. Posádka Maersk Alabama však byla trénována k obraně - aktivně se ukázal především lodní vrchní inženýr Mike Perry, jenž pomocí kormidla zacloumal s Maersk Alabama a způsobil potopení pirátské bárky.
Maersk Alabama však byla přesto naloděna - několero ozbrojenců následně zajalo kapitána Phillipse spolu s třemi dalšími členy posádky. Perry se spolu se zbylými 14 členy posádky mezitím zabarikádoval uvnitř lodi a vypnul lodní systémy včetně elektřiny. Několikeru pirátů se díky tomu nechtělo pouštět se do hloubi neznámého plavidla. Při ojedinělých výletech byl navíc jeden z nich, přímo vůdce pirátského party, zajat, údajně samotným Perrym třímajícím jenom nůž. Pirátům se rychle ztrácela půda pod nohama, navíc se k Maersk Alabama blížil americký torpédoborec USS Bainbridge. Perry se poté pokusil vyměnit kapitána Phillipse za zajatého piráta, filmově působící výměna se však zvrtla poté, co piráti po získání svého zajatce odmítli Phillipse pustit. Namísto toho z Maersk Alabama unikli pomocí záchranného člunu i s Phillipsem samotným.
Maersk Alabama byl zachráněn, Phillips byl však stále zajat. Pronásledovat se ho jal USS Bainbridge spolu s fregatou USS Halyburton. Hrozilo, že se Phillips přidá k dalším, dobře střeženým rukojmím na pirátských mateřských lodích. Během několika dnů vyjednávání vedeného specialisty z FBI se Phillips jednou snažil uniknout, byl však znovu zajat. Nakonec situaci vyřešili ostřelovači z elitní jednotky SEAL Team Six, kteří za dálku zastřelil tři z pirátů. Poslední zbylý se Američanům vzdal a byl nedávno odsouzen za 33 let vězení. Phillips byl svobodný.
zdroj:
tisková zpráva
Skutečný záběr Bainbridge a člunu s Phillipsem
Vykreslení skutečnosti ve filmu se přesto neobešlo bez kritiků, mezi něž patří i Mike Perry. Někteří námořníci také tvrdí, že kapitán Phillips v reálu neplatil za podobného hrdinu, a ignoroval varování před zvýšenou pirátskou aktivitou. Režisér Greengrass, pro něhož je akurátnost realitě vysoko na seznamu priorit, se sám vyjádřil v tom smyslu, že výzkum incidentu před natáčením trval po několik měsíců a obsahoval zpovědi členů posádky i členů americké armády. "Jsem na 100% spokojen s obrazem událostí, včetně role kapitána Phillipse, které film předvádí," uzavřel Greengrass rozpory.
Podle skutečných událostí...
Greengrassův film má rozhodně z čeho čerpat - napínavý by byl už jen dokument, natož dramatizace z produkce režiséra, který se proslavil mrazivě naturalistickými tituly jako Bourneovo ultimátum a Bourneův mýtus, ale i jinými řemeslně dokonalými dramatizacemi skutečných události - především snímky Krvavá neděle (2002) a Let číslo 93 (2006).
Krvavá neděle zůstává dodnes mrazivou výpovědí o střelbě britské armády do davu severoirských protestujících na "Bloody Sunday" 30. ledna 1972. Naopak Let číslo 93 si bere na paškál vzpouru na palubě United 93, čtvrtého letadla uneseného na 11. září 2001, a jediné, které nenarazilo do civilního cíle. V obou se Greengrass vyznačuje postupem, kdy dlouho buduje atmosféru, zároveň však nezapomíná ani na to ukázat "tu horší" stranu v lidském světle. Jeho vykreslení radikálních teroristů i britské armády ukazuje, že za tragédií často stojí lidé jako každí jiní - nervózní, chybující, s osobními problémy.
zdroj: Archiv
Aktuální Kapitán Phillips vychází z knihy A Captain's Duty přímo od Richarda Phillipse, čerpá tedy "přímo od zdroje". Chce se dodat, že ke svému prospěchu: jenom dle diváků na webu ČSFD je nyní Kapitán Phillips 140. nejlepší film všech dob, podobně mluví i kritici, kteří dle webu Rotten Tomatoes film v 94% případů hodnotili kladně. Máte-li v oblibě skutečné látky, v českých kinech bude snímek uveden od tohoto čtvrtku.