Kam zmizela ručně kreslená animace - baví to vůbec ještě někoho?

7. 10. 2014 - 20:30 | Téma | Ladislav Loukota

Kam zmizela ručně kreslená animace - baví to vůbec ještě někoho? zdroj: tisková zpráva

Do kin se řítí další z nekonečné série rodinných animáků, tentokrát se jedná o rodinný snímek Dům kouzel, který příjemně překvapil již v loňském roce a teprve nyní doráží do tuzemských kin. Ačkoliv film pochází z Belgie, svou digitální animací i stylem se náramně podobá americké produkci studií jako Pixar či Dreamworks. I nejzarytějším odpůrcům při pohledu na dnešní animované filmy musí dojít, že kreslená animace se v mnoha příštích letech nevrátí. Co však přimělo studia k takovému obratu, a jde vážně jenom o módní trend? 

První celosvětově úspěšný animovaný film Toy Story: Příběh hraček přišel do kin už před devatenácti lety. Jenom na módní počítačové zobrazování tedy skoro totální absenci kreslené animace nelze svádět. Odklon od kreslení byl ostatně i po Toy Story velmi pozvolný - například ještě v roce 1998 vydalo studio Disney jeden ze svých nejlepších filmů vůbec, ručně kresleného Herkula, který přitom svého času při rozpočtu 85 milionů dolarů stále utržil skoro milionů 300.

Pixar zdroj: tisková zpráva

Ve skutečnosti studio Disney své studio ruční 2D animace zavřelo teprve loni v březnu. Největší gigant na poli globálních animáků nemá žádné plány tvořit cokoliv mimo počítačově rozpohybovaných filmů. Neznamená to, že by kreslíři automaticky šli do předčasného důchodu nebo skončili jako bezdomovci. Původní kreslené animáky dnes stále můžeme najít, namísto kin však pouze v televizi. Jména jako Simpsonovi, Griffinovi nebo South Park navíc ukazují možnosti zabrouzdat i do jiných než rodinných příběhů - televizní animáky nejvyšší kvality dnes paradoxně fungují spíše jako společenská satira než nezávazná látka k pobavení. I zde jsou ale kreslené animáky vydatně podporovány počítačovou animací.

Podle lidí z branže jsou však důvody pro konec klasické animace mnohem prosaičtější než jen jednodušší práce animátorů nebo snaha o prestiž. John Lasseter, jedeno z nejvýznamnějších lidí studia Pixar a nyní i Disney, konec 2D studia Disney a úpadek ručního kreslení odůvodnil pověstí. Klasické ručně kreslené animované filmy byly to totiž v závěru jejich éry asociované s mizernými vyprávěcími kvalitami. Byly vnímány čistě jako nenáročná látka určená pro nejmenší děti, kouzlo zábavy pro celou rodinu a schopnost všeobecnými tématy i vizuálem zaujmout dospěláky, byla už ta tam.

The Simpsons, Simpsonovi zdroj: tisková zpráva

Evoluce, nikoliv revoluce

Lasseterův názor může znít pouze jako reklamní tvrzení šéfa studia digitální animace, faktem ale je, že období od pozdních padesátých let se skutečně přezdívá temný věk animace. Velká studia Ameriky tehdy v návaznosti na předešlé zlaté časy předešlých dekád usnula na vavřínech Walta Disneyho, což se projevilo na triviální ších příbězích ty úspornější, tzv. limitované animaci.

Ačkoliv byla tato původně uměleckým vynálezem, kvůli škrtům se z ní v šedesátých letech se stal nový standart . V důsledku byly animované filmy dlouhodobě vytlačeny z kin jako opulentní atrakce a v televizi se dostaly pouze do letního dětského vysílání. V osmdesátých letech se sice podařilo úroveň opětovně povýšit, bylo však už příliš pozdě na to oslovit kohokoliv kromě nejmenších. Aby se animáky znovu vyšvihly, bylo skutečně potřeba jim dodat punc novoty, který přišel se na počítačovou animaci.

walt-disney-stiforp zdroj: tisková zpráva

Nutno ovšem zmínit že přerod klasického animované filmu do počítačového věku neznamenal nutně zpřetrhání kontinuity se studiem Disney. Klíčové osobnosti odpovědné za úspěch Pixaru, totiž původně přišly právě totiž přišli právě buď z Disneyho nebo studia Lucasarts tvůrce Hvězdných Válek George Lucase, kde pracuje se podobnými vyprávěcími styly jako animované pohádky.

Příkladem je všechny je právě třebas John Lasseter - ten začínal právě jako animátor u Disneyho, byl ovšem vyhozen koncem 70. let právě pro navrhování přechodu na počítačovou animaci. Následně přišel do studia Lucasarts, kde byl členem The Graphic Group, jakéhosi "Protopixaru". Když tak před několika lety došlo na spojení Disneyho a Pixaru, nešlo vůbec o žádné predátorské požírání slabého silnějším, nýbrž o dlouho očekávané sjednocení rodiny.

Zdroje: Vlastní

NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

Soudní bitva Aleca Baldwina nekončí. Herec opět odmítl vinu za zabití při natáčení westernu

Soudní bitva Aleca Baldwina nekončí. Herec opět odmítl vinu za zabití při natáčení westernu

6. 2. 2024 | Novinky | Tiscali.cz

Americký herec Alec Baldwin před soudem odmítl vinu za neúmyslné zabití, z něhož je obviněn v souvislosti se smrtelným výstřelem při natáčení westernu Rust v roce 2021. Informují o tom tiskové agentury.
Výstava Bond in Motion: auta agenta 007 v Praze

Výstava Bond in Motion: auta agenta 007 v Praze

30. 11. 2023 | Komerční sdělení / PR | Inzerce

Do Česka míří výstava Bond in Motion věnovaná vozidlům a technice z filmů o Jamesi Bondovi. Evropskou pouť zahájila v prosinci 2022 v Bruselu, vidělo ji přes 100 000 lidí. Pražské zahájení se koná 7. 12. 2023 v Křižíkových pavilonech na Výstavišti. document.write(""); document.write("");
Pedro Pascal prý krouží kolem hlavní role v nové Fantastické čtyřce

Pedro Pascal prý krouží kolem hlavní role v nové Fantastické čtyřce

16. 11. 2023 | Novinky | Adam Homola

Studio Marvel se údajně blíží k rozhodnutí o klíčové roli v nadcházejícím filmu Fantastická čtyřka, kde Pedro Pascal jedná o ztvárnění Reeda Richardse, známého také jako pan Fantastic.
Problémy Marvelu pokračují, nový díl Avengers teď přišel o režiséra

Problémy Marvelu pokračují, nový díl Avengers teď přišel o režiséra

16. 11. 2023 | Novinky | Adam Homola

Významnou změnou v nadcházejícím filmu Avengers: The Kang Dynasty je novinka, že Destin Daniel Cretton odstoupil z role režiséra.