Irský herec, kráčející ve šlépějích Liama Neesona či svého vrstevníka Cilliana Murphyho, patří k talentům, jakými ani Britské ostrovy příliš neoplývají. Na rozdíl od svých předchůdců po Hollywoodu příliš nepokukuje a spíše zůstává věrný britské a nezávislé kinematografii. Pohledný mladík vešel do povědomí filmového publika díky hudebnímu dramatu Sametová extáze (1998), hvězdou se však stal až v roce 2002 díky sportovní romanci Blafuj jako Beckham.
Jonathan Rhys-Meyers se narodil jako Jonathan Michael Francis O'Keeffe 27. července 1977 v irské metropoli Dublinu. Od patnácti let, kdy byl vyhozen ze školy, se živil jak se jen dalo, drobné krádeže a podvůdky nevyjímaje. Jednoho dne si jej v kulečníkové herně všiml vyhledavač hereckých talentů a nabídl mu příležitost, která se mohla opakovat jen stěží. Irský mladík, který žil na ulici, si tak provokativně zvolil za pseudonym jméno naznačující příslušnost k anglické šlechtě, a stal se ze dne na den hercem. Snad právě tady, na ulici, získal Rhys-Meyers živočišnost přecházející až v krutost, která okouzluje filmové diváky po celém světě a kterou tolik připomíná mladého Malcolma McDowella v jeho nejlepších rolích (Mechanický pomeranč, Šťastný to muž). V konkurzu na hlavní úlohu v adaptaci slavné Knoflíkové války, kterou v roce 1994 natočil režisér John Roberts, ještě Rhys-Meyers neuspěl. Debutovou úlohu tak získal ve zcela jiném útvaru – v reklamě na polévky Knorr. ještě v roce 1994 se však Dočkal i své první filmové role, když se mihl retrodramatem Bezvýznamný muž.
Vzestup Johathana Rhys-Meyerse začal s jeho účinkováním v historickém dramatu Neila Jordana Michael Collins (1996), v němž ztělesnil drobnou roličku vraha slavného revolucionáře. Hned vzápětí přišla titulní úloha v sociálním dramatu The Disappearance of Finbar (1996) či role mladého Samsona v televizním snímku Samson and Delilah (1996). V následujícím roce už Rhyse-Meyerse objevila Amerika. Tamní filmaři mu nabídli role dvou problémových mladíků, v televizním dramatu The Maker (1997) byl za středoškoláka Joshe, který se zaplétá do zlodějin svého po letech se objevivšího bratra, nezávislé drama Telling Lies in America (1997) mu umožnilo vyniknout v roli surového mučitele hlavního hrdiny, mladíka z maďarské emigrantské rodiny (Brad Renfro), který se pokouší sžít s novým prostředím. Byli to pak právě zaoceánští nezávislí filmaři, jimž se podařilo zviditelnit Rhys-Meyerse celosvětově…
Dominuje jim Todd Haynes, který v Rhys-Meyersovi našel představitele glam rockové hvězdy Briana Sladea v hudebním dramatu Sametová extáze (1998). Využil tak nejen Rhys-Meyersových androgynních rysů a jeho pěveckých kvalit, ale také jeho schopnosti vynikat v úlohách sobeckých mužů vědomých si a plně využívajících svou nadřazenost. A takovým hrdina Sametové extáze bezpochyby byl. Michael Radford obsadil Rhys-Meyerse jako mladičkého zloděje v krimidramatu B. Monkey (1998). Proslulý experimentátor Mike Figgis jej následně představil v podobenství Ztráta sexuální nevinnosti (1999) jako šestnáctiletého Nika, prožívajícího první vášnivé vzplanutí se starší ženou. Julie Taymorová, po Figgisovi další z tvůrců sázejících na výrazné výtvarné pojetí svých filmů, našla pro Rhys-Meyerse roli po boku Anthonyho Hopkinse a Jessiky Langeové ve stylizované shakespearovské adaptaci Titus (1999). A ve westernovém dramatu z období americké občanské války Jízda s ďáblem (1999) od Anga Leeho se vryl pod kůži většině diváků v roli prchlivého a sadistického jižanského vojáka Mackesona.
Také na Britských ostrovech se Jonathan Rhys-Meyers dokázal výrazněji prosadit už na konci minulého tisíciletí. Pomohla mu k tomu zejména historická kostýmní romance Guvernantka (1998) s Minnie Driverovou jako židovskou dívkou, do níž se zamiluje hlava bohaté anglické rodiny Lord Cavendish (Tom Wilkinson) i jeho syn mladý Henry (Rhys-Meyers). Velký ohlas sklidil však také televizní snímek Kmen (1998) z prostředí komunity ukrývající se před civilizací.
V posledních letech jako by se Jonathan Rhys Meyers ocital na křižovatce. Zdá se totiž, že lavíruje mezi průměrnými komerčními tituly a prestižními filmovými a televizními projekty. Snímky z první kategorie končívají spíše v propadlišti dějin, vždyť kdo kdy slyšel o thrilleru Nebezpečný sex (2001) či o romantické fantasy The Emperor's Wife (2003)? Mnohem větší úspěchy slavil v televizních produkcích. Jednoho ze svých krutých antihrdinů, ambiciózního dvořana Steerpikea, ztělesnil ve fantastické minisérii Gormenghast (2000). Jeho problematičtí mladíci pak nalezli své vyvrcholení jak v postavě zkaženého zbohatlíka George Ambersona v adaptaci románu Bootha Tarkingtona The Magnificent Ambersons (2002), ale i v roli přeslavného zpěváka Elvise Presleyho v životopisu Elvis (2005). Jako mladý francouzský král Filip se Rhys-Meyers představil v adaptaci historického dramatu Jamese Goldmana Lev v zimě (2003).
Proslulý představitel sobeckých zhýčkanců slavil – poněkud paradoxně – největší úspěchy v úlohách romantických hrdinů. Polohu, jakou si vyzkoušel už v Guvernantce, výrazně uplatnil také jako pohledný irský fotbalista Joe, který se stane trenérem dívčího družstva. Zazářil totiž ve svěží sportovní komedii s Keirou Knightleyovou Blafuj jako Beckham (2002). Neméně sympatickým dojmem působil i v historickém romantickém dramatu Jarmark marnosti (2004) jako britský důstojník George Osborne. Přesto mu svědčí spíše nejednoznačné charaktery, jak dokazuje třeba i v nezávislém dramatu Prozac Nation (2001), které je příběhem depresivní vysokoškolačky Elizabeth (Christina Ricciová), či úlohou drogového dealera Daveyho, který na své znásilnění zareaguje sebevraždou, v krimidramatu I'll Sleep When I'm Dead (2003). Neméně komplikovanou úlohu nabídl Rhys-Meyersovi také Woody Allen v thrilleru Match Point – Hra osudu (2005). V jedné ze svých mála hlavních rolí se představuje jako tenisový instruktor Chris, který se nebezpečně zaplete ve vyšších společenských kruzích. Koketování s velkými hollywoodskými produkcemi pak Rhys-Meyersovi zatím dopomohlo ke dvěma vedlejším úlohám: představil se v životopisu Alexander Veliký (2004) a objevuje se i ve špiónském dobrodružství Mission: Impossible III (2006).