Tři zbrusu nové filmy popisující jednu věc ze tří úhlů jsou něčím novým a pro mnoho filmových diváků docela neuchopitelným oříškem. Jak na to? My vám přinášíme poněkud netypickou odpověď. Poradíme vám, jak na trilogii Neda Bensona vyzrát.
Otázka první - Proč?
zdroj: Cinemart
Základní premisou filmu je mapování (a rozpadu) vztahu mladého newyorského manželství Connora Ludlowa (James McAvoy) a Eleanor Rigby (Jessica Chastain). Ve snaze dodat milionkrát viděné (a mnohdy i prožité) zkušenosti punc jinakosti, sáhl Benson po tradiční oživovací technice – vyprávění téže příběhu očima více postav.
Nejslavněji s tímto stylem vyprávění přišel film Rašómon (1950) režiséra Akira Kurosawy, když nechal jedinou vraždu odvyprávět třemi různými postavami. V konečném důsledku subjektivní vnímání jediné události přineslo tři diametrálně se lišící svědectví. Někdo ze svědků tak zřejmě musel lhát. Film však nikdy nevyšil, kdo a proč. Benson nápad mnohokrát recyklovaný pro filmy i seriály vyšrouboval do nových otáček, když se rozhodl jednotlivé odlišné segmenty vydat jako separátní filmy.
Otázka druhá - Jak to sledovat?
zdroj: Cinemart
Vznikla tak “trilogie” Zmizení Eleanor Rigby s podtituly On, Ona a Oni (třetí podtitul česká distribuce vypouští). Nejprve na filmových festivalech došlo na vyprávění celé zápletky z pohledu McAvoyovy postavy ve filmu On, pak na niternější pohled na problémy páru v dílu Ona, a nyní přichází oba filmy slepené do nejkonzervativnějšího Oni, které zápletku obou spojuje do jediného díla.
Jak však se sledováním vlastně začít? Web Vulture reportuje, že nejjednodušší je zajít na spojující třetí díl Oni (který jde nyní do kin pod souhrnným jménem Zmizení Eleanor Rigby). Až dle něj se lze rozhodnout, zda se v budoucnu poohlédnout po dalších dílech a pokračování chronologicky dle data vydání nejprve dílem On a poté Ona. Jejich zařazení do kin se totiž neplánuje, respektive se očekává, že budou k dispozici pouze na festivalech a DVD/BluRay.
Otázka třetí - Který díl je nejlepší?
Ohlasy na první dva snímky mluví o tom, že první díl On je mnohem přímočařejší vyprávění, které se vyžívá v chladných emocích a sobeckosti. Snímek záměrně ponechává některé otázky nezodpovězené, aby lákal na "pokračování".
Naopak navazující díl Ona je mnohem zasněnější a emotivnější, více se rochnící v retrospektivě na šťastnější dny filmového páru. Jessica Chastain se v rozhovoru pro Daily News nechala slyšet, že odlišná perspektiva obou filmů mimo jiné znamenala, že ve finále musela hrát dvě odlišné postavy – Eleanor tak, jak ji viděl Connoer, a Eleanor tak, jak se vnímala sama.
Nezbývá než doufat, že celkové hrátky s vyprávěním budou ku prospěchu samotného zážitku i mimo odlišné pojetí herectví. Dosavadní ohlasy sledování On/Ona z festivalů sice filmům nepřikládají oscarové kvality, zároveň však nejsou ani přehršle negativní. Jisté tak nakonec je jenom to, že by se libovolnému filmu trilogie měly vyhnout zamilované páry.