Divoké včely

30. 9. 2008 - 8:26 | Recenze | red

Divoké včely zdroj: tisková zpráva

Zdá se, že mnoho pozitivních názorů na Divoké včely se vztahuje k tomu, že divák je přesvědčen, že lidé, které vidí na plátně, fyzicky existují. Chci se pokusit dokázat, že fyzická existence hrdiny vůbec nic neznamená. Zdá se, že mnoho pozitivních názorů na Divoké včely se vztahuje k tomu, že divák je přesvědčen, že lidé, které vidí na plátně, fyzicky existují

Zdá se, že mnoho pozitivních názorů na Divoké včely se vztahuje k tomu, že divák je přesvědčen, že lidé, které vidí na plátně, fyzicky existují. Mým úkolem není vést tu žádnou osobní válku, ať už s kýmkoli, mým úkolem je pokusit se dokázat, že fyzická existence hrdiny vůbec nic neznamená.

na střeše Základním kamenem jakéhokoli uměleckého díla je pro mne konflikt. Konflikt znamená příběh, cestu, dobrodružství- výlet, změnu, nebo třeba jenom nový obal. Je to vyhrazené místo, jeviště imaginace. Nejefektivnější je, když se konflikt odehrává přímo na plátně, na scéně, mezi figurami příběhu. Pokud jsou důvěryhodné postavy smysluplně motivovány ke svým činům, obvykle se drama přenese i do divákova vnímání. Přesto lze drama na scéně obejít, anebo lépe řečeno zdánlivě obejít a soustředit se právě přímo na konflikt mezi scénou a divákem. Říkám zdánlivě obejít, protože ačkoli se v prvním dojmu může zdát, že na scéně se nic neodehrává, při bližším zkoumání zjistíte, že autor jenom využívá jemnější nástroje, případně neobvyklé formy.

Do jeviště je nutné postavit charaktery vybavené rozdílnými motivacemi, které se v jednom místě střetnou, protože právě to (stejně jako v atomové elektrárně) je strůjcem reakce. Právě proto, že motivace je tělo, pak všechno ostatní (výraz, charakterové detaily) jsou jenom hadry. Důležité a nepodcenitelné, ale hadry.

Jaxon jede Pro ilustraci přikládám ukázku ze scénosledu ke Shakespeareovu Romeu a Julii: Romeo byl právě zasnouben s Julií, následně na veronském náměstí...: ...je Benvolio s Merkuciem (Montekové). Benvolio chce zmizet, Merkucio ho uklidňuje. Potkají Tybalta (Kapulet). S Merkuciem se provokují. Přijde Romeo. Tybalt se s ním chce bít, Romeo k němu je ale plný lásky (díky lásce k Julii). Merkuciovi se to nelíbí, tasí na Tybalta. Tybalt tasí v odpověď. Romeo Merkucia strhne, aby boje nechal. Tybalt toho využije a Merkucia propíchne a uteče. Merkucio zemře. Tybalt se vrátí. Romeo ho vyzve k souboji. A zvítězí. ..(A bue muset opustit město).

Daleko důležitější, než reálná existence tváře tedy je, aby se postava v konkrétních situacích chovala důvěryhodně, tedy jednoduše- aby jí divák byl ochotný věřit (lépe však aby vůbec nepřemýšlel nad tím má-li jí věřit).

NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

Prequel Šíleného Maxe se odkládá, Furiosy se dočkáme až v roce 2024

Prequel Šíleného Maxe se odkládá, Furiosy se dočkáme až v roce 2024

16. 9. 2021 | Novinky | Adam Homola

Mad Max: Zběsilá cesta patří k tomu nejlepšímu, co na poli akčních filmů vzniklo, a to nejen za posledních deset let.
Padla poslední klapka disneyovského Predátora

Padla poslední klapka disneyovského Predátora

15. 9. 2021 | Novinky | Adam Homola

Ani jsme se nenadáli a další Predátor je hotový, respektive míří z placu do postprodukce.
Bondovka Není čas zemřít představuje nové agentky

Bondovka Není čas zemřít představuje nové agentky

14. 9. 2021 | Trailery | Adam Homola

James Bond na to nebude v novém filmu sám, to už víme nějakou dobu. A teď se můžete na nové agentky podívat hezky zblízka.
Tom Cruise si může oddechnout. Konečně dotočil další Mission Impossible

Tom Cruise si může oddechnout. Konečně dotočil další Mission Impossible

13. 9. 2021 | Novinky | Adam Homola

Sedmá Mission Impossible je hotová, ale osmička Cruise ještě pořád čeká.