Hollywoodský historický velkofilm prochází v poslední době proměnou. Epické příběhy z časů antiky (Trója, Alexander Veliký) nebo středověku (Království nebeské) neuspěly a obdobné projekty mají nyní červenou. A filmaři se obracejí k hustým hvozdům, aby zde sledovali národy bezmála přírodní. Tak třeba barbarští Vikingové slaví návrat na plátna díky obnovenému zájmu o severské legendy (Beowulf, 2007). Prvotní obyvatele amerického kontinentu zase ve svých snímcích zachycují Terrence Malick (Nový svět, 2005) nebo Mel Gibson (Apocalypto, 2006). Cesta bojovníka je dobrodružstvím, jež nabízí setkání Indiánů s prvními Evropany, kteří objevili Ameriku.
SYNOPSE:
Vikingové byli lidem barbarským, krutým a dobyvačným. Drancování je jejich životem. A Cesta bojovníka nám má tyto jejich vlastnosti odhalit ve vší nahotě. Na počátku jedenáctého století dosáhli severoevropští mořeplavci pevniny, která jednou ponese název Amerika. Jedné z nordických tlup se ale „podařilo“ odputovat do Valhaly ještě dřív, než si tady na Zemi mohli vydobýt nějaké ty válečnické ostruhy. Jejich loď ztroskotala a jediným přeživším je malý chlapec. Zcela v souladu s indiánskou tradicí se nalezence, od této chvíle přezdívaného Duch, ujímá kmen rudokožců. Potrvá to jen několik málo let, kdy bude moci Duch (Karl Urban) splatit svůj dluh. Další z vikingských lodí přistávají u amerických břehů a Duch, nejsilnější z indiánských bojovníků, stane v čele odporu vůči brutálním násilníkům…
INSPIRACE:
Cesta bojovníka sama sebe vydává za remake norského filmu Stopař (1987), avšak s originálem asi nebude mít mnoho společného. Posuďte sami: dvacet let starý snímek režiséra Nilse Gaupa byl příběhem laponského mladíka Aigina, jemuž tlupa nájezdníků vyvraždí celou rodinu. A on sám byl po strastiplné honičce zotročen. Zatím Aigin sklopí zrak a bude sloužit novým pánům jako stopař, plánů na pomstu se ale nevzdává. Přijde den, kdy jeho věznitelé budou litovat, že Aigina nenechali zemřít spolu s jeho blízkými. Namísto skromného, v podstatě psychologického dramatu se před námi nyní otevírají vize epické akční podívané, jež by mohla mít hodně společného s Vikingy (1999) anebo s výše zmíněným Apocalyptem (2006).
Ještě před konečnou podobou scénáře, již má na svědomí Laeta Kalogridisová (Noční hlídka, Alexander Veliký), se úprav norského originálu ujali tři jiní scenáristé: Todd Komarnicki (thriller Neznámý svůdce, 2007) a švédský autorský pár Johannes Runeborg, Johan Brännström (horor Sleepwalker, 2000).
UPOUTÁVKA:
Podmračený trailer, vyladěný výhradně do temně zelené a šedé, se ve své první polovině pokouší těžit ze zlověstných nájezdů na nordické válečníky. Druhá, slabší polovina se pak sestává takřka výhradně z bojových scén muže proti muži. Dekorace a především stylizované kostýmy vypadají vskutku velkolepě. Tak jako mnohé z nedávných historických, fantastických a dobrodružných snímků se i Cesta bojovníka snaží co nejvíce přiblížit Pánu prstenů – některé ze záběrů jako by byly dokonce zcela identické.
OBSAZENÍ:
Po pravdě řečeno: jestliže sám námět snímku neslibuje žádné velké herectví, pak při pohledu na herecké obsazení musíme mít jasno. Strnulé tváře mužných bojovníků budou dominovat. Ústřední hrdina snímku získal tvář Karla Urbana, na něhož rádi vzpomínáme jako na hrdinného Éomera z Pána prstenů. A neradi upozorňujeme, že hrál taky ve sci-fi akčňárně DOOM (2005). Zlé nordické protivníky ztělesní dva osvalení hromotluci – ten herecky lepší se jmenuje Clancy Brown (192cm) a jeho nejslavnější rolí je vraždící mašina Kurgan z Highlandera (1986). Jistého věhlasu ale dosáhl i Ralf Möller (198cm), mimo jiné Conan ze stejnojmenného televizního seriálu (1997-98). Některé zdroje pak slibují rovněž hereckou účast Japonce Kena Watabeho. Jisté je naopak angažmá několika známějších herců indiánského původu, třeba Russella Meanse (Poslední Mohykán, 1992).
TVŮRCI:
Původně klipový specialista, režisér Marcus Nispel, přechází k historickému dobrodružství od hororového žánru. My jsme měli příležitost vidět jeho vyvražďovačku Texaský masakr motorovou pilou (2003), televizní Frankenstein (2004) nám zůstal utajen. Kameraman Daniel Pearl je v posledních letech Nispelovým pravidelným spolupracovníkem, dříve se ale podílel třeba na originálu Texaského masakru (1974) – pro snímání násilných scén je přímo odborníkem.
Rozpaky vyvolává pohled na tvůrčí profese, jež se na Cestě bojovníka angažují – s historickým žánrem neměl dosud nic společného ani jeden z výtvarníků, ať už Nispelův oblíbenec Greg Blair, anebo Geoff Wallace (Catwoman, Elektra). Kostýmní návrhářka Renée Aprilová se k prestižnějším filmovým projektům probila teprve nedávno (Den poté, Fontána, Noc v muzeu). Střihačský tým tvoří akční specialista Glen Scantlebury (Armageddon, Texaský masakr motorovou pilou) a Jay Friedkin, od něhož známe pouze oba filmy o prasátku Babe. Hudbu zase skládá příkladný béčkař Jonathan Elias (Kukuřičné děti, Leprechaun 2).