Babovřesky 2 - recenze asi komedie od Zdeňka Trošky

28. 2. 2014 15:00 - Recenze | Autor: Vojtěch Karlík

Babovřesky 2 - recenze asi komedie od Zdeňka Trošky Zdroj: Archiv

Do kin dorazil druhý díl komedie Zdeňka Troška Babovřesky. Bizarní podívaná, při níž se duše diváka může i strašlivě stydět, nabízí poněkud divnou zápletku o vesnických babkách, hokejistech a problému na obecním úřadě. Tak nějak jsem to pochopil, ale jistý si nejsem.

Je vtipné pozorovat, jak se každý Troškův film promění ve svátou válku českých filmových kritiků za lítý boj proti nevkusu. Točit blbé filmy a ještě k tomu úspěšné se neodpouští a kritik trpí urputnou snahou napravovat svět. Přiznání, že na filmy mají chodit lidi, je pro domácího novináře přiznání prohry. A to je špatné.

Troška kdysi vypustil, že ho snad k točení takových filmů někdo nutí. Vlastně ne, že okolnosti jej nutí točit škváry, protože na umění by už nikdo nechodil. Což je pravda samozřejmě jen na půl. Na umění tady zrovna davy nechodí, ale prachy na něj vždycky seženete. Úplně nejhorší je napsat, že Babovřesky 2 jsou obyčejným filmem, který si na nic nehraje. Já tuhle frázi fakt nenávidím. Že si na nic nehraje? To rozhodně není pravda. Troška si hraje pořád na sérii Slunce, seno. V ní se zamotal a od té doby chce točit podobně zaměřené a humorem orientované filmy. Prý je to lidový humor. Tak pokud si my Češi mezi sebou vyprávíme nesmysly bez pointy, pak asi ano. Nemohu porovnávat první a druhé Babovřesky. Splývají mi v jednu bizarní hmotu. Oproti Kameňákům se film snaží přijít s nějakým příběhem, nejsou to tedy jen divné slepence scének. Na druhou stranu, já děj fakt nechápal. Celý příběh se točí kolem toho, že nějaká bába chce dostat do postele svoji vnučku s hokejisty. Nebo vlastně chce, aby si jako našla partnera mezi hokejisty, kteří přijeli do vesnice odpočívat. Což je strašně vtipné.

2Den-070 1 Zdroj: Archiv

Bude ještě trojka

Do vísky současně přijíždí nějaká kontrola obecního úřadu a všichni si jako dělají naschvály a způsobují tím žertovné situace. V ději jsem se ztrácel, neustále někdo někam pobíhal, docela dost se i mluvilo. Právě dialogy jsem nechápal ze všeho nejvíc. Vždycky mi trklo, že tady se jako máme smát a většina v sále se také chechtala. Tím prosím nechci říkat, že smějící jsou blbci a já tím pádem ne. Jen jsem se nenaladil na stejnou vlnu a ladit se prosím nechci. Babovřesky 2 jsou divnou komedií, v níž hraje strašlivá spoustu herců, z nichž mi utkvěl v hlavě jeden, co se jmenuje Kikinčuk a hrál v prvním díle Slunce seno a jahody. Ten byl docela zábavný. Troška zjevně vnímá Babovřesky jako návrat této zmiňované staré série. Chce, aby to byla lidová řachanda a bavil se u toho celý národ. Takže snímek přetéká neuvěřitelným množstvím blbých vtípků, gagů a skečů, v nichž se běžně žertovně naladěný divák ztrácí a dělá se mu z nich posléze i zle. Druhé Babovřesky nejsou tak blbé, jako byl kdysi Kameňák, ale jsou tím pádem i lepší? Já fakt nevím. Je mi fuk, co točí Troška za filmy, nemám důvod se vyvyšovat a říkat, že je to pokleslá kultura. Ale myslím, že by Troška měl zase jednou natočit opravdový film, aby ukázal, že je režisérem a ne jen vypravěčem žertovných historek. Zjevně něco takového nehrozí, protože Babovřesky mají být trilogie.