Apokalypsa - režisérská verze (Apocalypse Now Redux)

9. 9. 2005 19:10 - Téma | Autor: red

Apokalypsa - režisérská verze  (Apocalypse Now Redux)

Kultovní film pojednávající výpověď o skutečné válce ve Vietnamu. Málokterý film věnovaný vietnamskému syndromu získal takový věhlas jako Apokalypsa. Jeho látka, inspirovaná románem Josepha Conrada Srdce temnoty, krystalizovala plných dvanáct let

Málokterý film věnovaný vietnamskému syndromu získal takový věhlas jako Apokalypsa. Jeho látka, inspirovaná románem Josepha Conrada Srdce temnoty, krystalizovala plných dvanáct let. Z toho čtyři roky zabrala výroba. Režisér Francis Ford Coppola si vybral exteriéry na Filipínách (usadit se na autentických místech tehdy - v druhé půli 70. let - nebylo ještě možné, teprve v posledních letech se otevírá pro zahraniční filmaře i Vietnam, například Tichý Američan). Od počátku se musel potýkat s mnohými obtížemi. Herci mu v náročném prostředí kolabovali. Pracně postavené dekorace vesnic dokonce odnesl hurikán.

Expresivně vystavěný příběh si podnes uchovává svou působivost. Zamýšlené podobenství o válce, která ztratila svůj smysl a změnila v bizarní vražednické orgie, je stále děsivé. Američtí vojáci vystavení ustavičnému stresu si zvykli na všudypřítomné zabíjení. Stačí nepatrný podnět, aby začali střílet. Problémem však není zabíjení, ale porušení vojenské discipliny. Jeden z velitelů se usadí v džungli, kde kolem sebe vytvoří svérázné království. Americké velení se rozhodne pro krajní řešení: zřejmě pomateného plukovníka Kurtze (Marlon Brando) chce za každou cenu odstranit. Úkolem je pověřen kapitán Willard (Martin Sheen), s čtyřčlennou posádkou odplouvá do nitra zeleného pekla.

Tuto vcelku jednoduchou linii obohacují další motivy, které se někdy významově osamostatňují. Vyprávění získává mimořádnou plasticitu. Coppola si všímá nejen masakrů, které americké jednotky rozpoutávají, ale také leckdy bizardního chování. Například zvrhlost leteckých útoků je zvýrazněna postavou Kilgora, velitele letecké "kavalerie" vrtulníků, který za zvuků Wagnerovy hudby s gustem podniká nálet na pobřežní vesnici jen proto, aby si tam mohl zasurfovat. A když ani to nepomůže, bombardéry zapálí napalmem celou přilehlou džungli.

Kameraman Vittorio Storaro zachycuje věrohodně vizi novodobé apokalypsy. Její výtvarnou sugestivitu režisér propojuje s překvapivými reakcemi jednotlivých hrdinů. Výše zmíněný letecký důstojník Kilgore, skvěle zahraný Robertem Duvallem, si třeba slastně pochvaluje vůni napalmu. Dynamicky natočený i sestříhaný nálet na vietnamskou vesnici, který považuji za ústřední bod celého příběhu (skutečný audiovizuální koncert, jemuž snad lze na roveň postavit jedině Kubrickův Mechanický pomeranč) i další vynikající sekvence však nedokáží vyvážit zdlouhavá až hluchá místa. Tato skutečnost se týká jak začátku, kdy se hlavní hrdina Willard opíjí, tak závěru, kdy se ocitá na území vzbouřeného plukovníka Kurtze, kterého má zavraždit. Přes veškeré výhrady se jedná o mimořádné dílo, zajímavé nejen zvukovou složkou, ale i vizuální.

Když byl snímek roku 1979 uveden na festivalu v Cannes (kde zaslouženě zvítězil), nebylo ještě vyřešeno rozuzlení. 70 mm kopie uzavíral pokojný odjezd obou hrdinů, 35 mm kopie naopak vyvrcholily zkázonosným bombardováním. Coppola si žádnou z verzí zřejmě nebyl jistý. Nový sestřih, rozšířený bezmála o další hodinu, původní podobu výrazněn pozměňuje. Některé scény jsou přestříhány (zvláště v souvislosti se surfujícím Kilgorem), ale především režisér doplnil původně vynechané sekvence, dlouhou návštěvu rodinné plantáže původních francouzských kolonizátorů či bloudění zpustlou polní nemocnicí.

Nejsem si však jist, zda všechny tyto změny jsou bez výhrad prospěšné, avšak dokazují, že Coppola si uvědomuje, že stvořil ojedinělé, vpravdě geniální dílo (film získal dva Oscary – kamera a zvuk, v dalších šesti kategoriích byl nominován), které jej stále nutí ke zlepšovacím zásahům.

NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

Pokračování, na která se vyplatilo počkat

Pokračování, na která se vyplatilo počkat

6. 12. 2019 | Téma | Matěj Svoboda

Obvykle platí, že když vznikne hit, s pokračováním se dlouho neváhá. Není to však pravidlem.
Recenze: Jumanji: Další level – dobrodružství nekončí

Recenze: Jumanji: Další level – dobrodružství nekončí

5. 12. 2019 | Recenze | Matěj Svoboda

Současnému Hollywoodu vládnou comicsy, toho si už nejspíš stihl všimnout i ten nejméně pozorný návštěvník kin. Stejně výhodná je ale v poslední době i sázka na nostalgii.
Podívejte se na první trailer na poslední bondovku s Danielem Craigem

Podívejte se na první trailer na poslední bondovku s Danielem Craigem

4. 12. 2019 | Trailery | Adam Homola

Takhle má vypadat pořádný první trailer. Žádné naznačování, ale spousta záběrů, nástřel příběhu, pohled na nové postavy a samozřejmě na hlavního borce, který se stylově loučí.
Mena Massoud nemůže ani po miliardovém Aladinovi sehnat žádnou novou roli

Mena Massoud nemůže ani po miliardovém Aladinovi sehnat žádnou novou roli

4. 12. 2019 | Novinky | Adam Homola

Mena Massoud toho za sebou ještě moc nemá. Pár seriálů, několik kraťasů a jeden masivní blockbuster. Přesto je bez práce.