Životní šance – recenze filmu o prvním vítězi Británie má talent

11. 2. 2014 - 7:00 | Recenze | Petr Kubec

Životní šance – recenze filmu o prvním vítězi Británie má talent zdroj: tisková zpráva

Příběh smolaře, který ke štěstí skrze talentovou televizní soutěž přišel, je látkou, jež se přímo nabízí k filmovému zpracování. Ne jinak je tomu v případě Paula Pottse, operního zpěváka z Walesu, který se z prodavače mobilních telefonů stal prakticky přes noc hvězdou světového formátu. Že se ovšem z předpokládaného životopisného dramatu vyklube srdceryvná komedie s názvem Životní šance, tušil asi málokdo. Opravdu si příběh člověka, který v roce 2007 vyhrál Britain's Got Talent, zasloužil takové zpracování?

Problémem filmu je nepřiměřená hollywoodská idealizace. Paul Potts (James Corden) je vyobrazen jako typický outsider, který není bůhvíjak krásný či sebevědomý, a proto nemůže najít lásku. Odmalička se chce stát operním pěvcem a vrstevníci i otec mu kvůli tomu dávají co proto. On se přesto nevzdává, seznamuje se přes internet s dívkou a odjíždí do Benátek studovat operní zpěv. Navzdory mnoha překážkám nakonec oslní i samotného Simona Cowella a stane se operní hvězdou. Toto je ukázková pohádka s nálepkou „podle skutečné události“, ale věřit jí lze jen stěží.

zdroj: Archiv

Natočit odlehčenou variaci na filmy Billy Elliot a Walk the Line není marný nápad, ale vyprávět s vážnou tváří příběh vítěze Britain's Got Talent coby hrdiny stíhaného útrapami osudu také není příliš košer. Oprostíme-li se od tvrzení, že je film inspirován skutečností, dostává se nám neškodné britsko-americké komedie, která sice není kdovíjak objevná, ale rozhodně neurazí.

V jednoduchosti je síla

Patrně nejlepší dějovou linkou filmu je vztah mezi Paulem a jeho ženou Julie-Ann (Alexandra Roach). Kupříkladu scéna, kdy jde Paul na první schůzku se svou Julie-Ann, v květinářství už mají zavřeno a místo pugetu jí koupí oranžovou svítilnu. Laciné? Nesmírně. Film se v těchto chvílích zvrtává v prachobyčejnou komedii na nedělní odpoledne, nicméně režiséru Davidu Frankelovi (Marley a já, Ďábel nosí Pradu) je tento žánr nejbližší, což je také ve finále znát. Například postavy hyperaktivní matky (Julia Walters) či přiožralého vedoucího obchodu s mobilními telefony, byť jsou šablonovité sebevíc, pronáší fórky a divák se jim bez problémů a upřímně zasměje - zčásti díky dobře vybraným hercům, zčásti díky oné jednoduchosti.

Herci samotní jsou ostatně asi největším plusem filmu. James Corden se skutečnému Paulovi podobá nejen vzhledem, ale ve své roli působí i stejně plaše, skromně a sympaticky. Bezkonkurenčně nejlepší je však Alexandra Roach, které role britské puťky Julie-Ann, jež je zároveň křehkou dívkou a zároveň ženou od rány, byla psána snad přímo na tělo.

zivotni_sance zdroj: tisková zpráva

Komedie a nic víc

Kapitolou samou pro sebe je hudba. Zpěv Paula Pottse je rozhodně jedním z významných lákadel filmu, ale nikoli jeho základním kamenem. Kvalita hudebního projevu je nepopiratelná, krásu italských árií podtrhují i mírně kýčovité (ale nikoli nevhodné) záběry z italských Benátek skoro jak z reklamy cestovní kanceláře. Avšak výběr hudby samotné je striktně omezen na ty naprosto nejznámější melodie, aby se chytil i divák opery absolutně neznalý. Je to trochu škoda, protože tím film už dopředu ztrácí přidanou hodnotu.

Životní šance funguje ve výsledku skvěle v komediální rovině (byť s nulovou invencí), ale jeho výpovědní hodnota coby životopisného snímku je už horší. - kostra příběhu sice stojí na reálných základech, detaily jsou však čistým produktem fantazie scénáristy. Výsledná komedie je nenáročná a úsměvná a po čase určitě zapomenutelná.

Hodnocení: 60 %

Zdroje: Vlastní

NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

Ewan McGregor si pochvaluje natáčení seriálu Obi-Wan Kenobi

Ewan McGregor si pochvaluje natáčení seriálu Obi-Wan Kenobi

22. 9. 2021 | Novinky | Adam Homola

Ewan McGregor si šel pro svoji první cenu Emmy za hlavní roli v seriálu Halston a při té příležitosti zmínil i svůj aktuálně nejočekávanější projekt.
Režisér Hellboye pošle do Uličky přízraků Bradleyho Coopera a Cate Blanchett

Režisér Hellboye pošle do Uličky přízraků Bradleyho Coopera a Cate Blanchett

21. 9. 2021 | Trailery | Adam Homola

Oscarový režisér Guillermo del Toro se vrací a zase to bude o monstrech, jen o těch trochu jiných.
Tom Hanks se vrací k Applu, tentokrát s pejskem a robotem

Tom Hanks se vrací k Applu, tentokrát s pejskem a robotem

21. 9. 2021 | Trailery | Adam Homola

V novém sci-fi dramatu Finch půjde o odhodlání titulního Finche (Hanks), jednoho z posledních lidí na světě, najít nového páníčka pro svého psa Goodyear.
Prequel Šíleného Maxe se odkládá, Furiosy se dočkáme až v roce 2024

Prequel Šíleného Maxe se odkládá, Furiosy se dočkáme až v roce 2024

16. 9. 2021 | Novinky | Adam Homola

Mad Max: Zběsilá cesta patří k tomu nejlepšímu, co na poli akčních filmů vzniklo, a to nejen za posledních deset let.