Herec s pohledem úlisného padoucha. Tvář nevyzpytatelného muže a pohled úlisného padoucha. Willem Dafoe je díky svému zevnějšku jako stvořený pro role záporáků a rozporuplných osob s pichlavým pohledem
Tvář nevyzpytatelného muže a pohled úlisného padoucha. Willem Dafoe je díky svému zevnějšku jako stvořený pro role záporáků a rozporuplných osob s pichlavým pohledem. Takový je například jeho obchodník s videem John Carpenter z filmu Auto Focus - Muži uprostřed svého kruhu. Vlezlý zvrhlík a slizoun, který má zhoubný vliv na ty, co se nešťastnou náhodou ocitnou v jeho blízkosti.
Dafoe si často vybírá "nesympatické" role, ale nemusí to nutně být vyložení padouši. Herec narozený 22. července 1955 započal svou hereckou kariéru v avantgardním divadelním souboru a svůj filmový debut si odbyl ve svých 25 letech v propadáku Michaela Cimina Nebeské dny. Už ve svém druhém filmu - Nemilovaná - si střihl hlavní roli. Od samého začátku si Dafoe vybíral temnější filmy (horor Hlad) a postavy (násilník v krimi Žít a zemřít v L.A.) a svými strhujícími studiemi záporných postav velmi často přehrává hlavní (kladné) hrdiny. Po pouhých šesti letech ve filmové branži dosáhl prvního výrazného úspěchu díky jednomu z nejlepších válečných snímků – Četa, film Olivera Stonea. Jeho seržant Elias Grodin, zarputile se snažící zachovat si lidskost v pekle vietnamské války a tváří v tvář svému nepříteli z vlastních řad, seržantu Barnesovi, byl jednou z nejlepších postav filmového plátna 80. let. Záběr, v němž umírá, zvedá ruce k obloze a hledí na odlétající vrtulník, patří k nezapomenutelným scénám a ne náhodou zdobí oficiální plakát Stoneova snímku. Dafoe byl za tuto vedlejší roli zcela po právu nominován na Oscara.
Téma války ve Vietnamu si Dafoe zopakoval ve snímku
Saigon, pak už ale následovala role samotného Ježíše ve velmi kontroverzním snímku
Martina Scorseseho Poslední pokušení Ježíše Krista. Po krimi
Hořící Mississippi se mihl v dalším snímku Olivera Stonea, který spadá do jeho volné vietnamské trilogie -
Narozen 4. července. Další lahůdkovou zápornou roli získal ve filmu
Zběsilost v srdci od
Davida Lynche. Tím pro něj na čas skončilo období „nekomerčních titulů“. Devadesátá léta mu přinesla akční role ve filmech jako
Bílé písky nebo adaptaci špionážního románu Toma Clancyho
Jasné nebezpečí a nakonec i roli hlavního padoucha v tragicky špatném pokračování
Nebezpečné rychlosti. V roce 1992 si zahrál hlavní roli v dramatu
Muž bez spánku. Spolupráce s režisérem Paulem Schraderem byla pro oba natolik příjemná, že spolu natočili další dva snímky. V roce 1997 to bylo velmi ceněné drama
Affliction, které u nás bohužel téměř nikdo neviděl, ale také výtečné drama
Auto Focus - Muži uprostřed svého kruhu.
V druhé polovině devadesátých let se Dafoe objevil hned v několika zajímavých snímcích - životopisný film o nadějném malíři Basquiat, nebo záhadný Caravaggio v oscarovém
Anglickém pacientovi. Vidět jsme jej mohli i v podivném pokusu Davida Cronenberga
eXistenZ a poněkud kontroverzním thrilleru
Americké psycho, kde se objevuje v roli detektiva. Jeden ze svých nejpřesvědčivějších výkonů celé kariéry předvedl Willem Dafoe v originálně pojatém hororu
Ve stínu upíra, kde ztvárnil Maxe Schrecka – herce/upíra – který je najat, aby hrál titulní postavu v klasickém hororu Upír Nosferatu. Dafoe se do role dokonale vžil, byl namaskován takřka k nepoznání a druhá nominace na Oscara za vedlejší roli byla na světě. Masku nesundal ani v akčním
Spider-Manovi, velice zdařilém zpracování jednoho z nejslavnějších komiksů, kam jej Sam Raimi obsadil (jak jinak) do role hlavního lotra.
S komiksem si Dafoe poradil stejně dobře jako s rolí kněze ve filmech Moje válka a čínsko-americkém dramatu Pavilon žen. Vedle toho se mihl v životopisném snímku o Howardu Hughesovi Letec, v dobrodružné podívané Život pod vodou či v krimi Spojenec. Zahrál si také padoucha v akčním filmu xXx: Nová dimenze anebo otce ústřední hrdinky v dramatu Larse von Triera Manderlay. Drobnou roličku kovboje přijal v povídkovém Paříži, miluji tě. K psychlogicky procítěným úlohám musí mířit do Evropy: dalším případem je Angelopulosův posmutnělý opus Prach času, v němž Dafoe zosobňuje hlavní roli filmového režiséra.
Je až k nevíře, že herec Dafoeova formátu, který podává v každém filmu nadstandardní výkon, ještě nemá ve své poličce Oscara. Willem Dafoe je hereckou stálicí Hollywoodu, stal se oblíbeným představitelem záporných a nejednoznačných postav, které díky jeho charismatu nejsou ploché a povrchní. Herec si zároveň velmi úzkostlivě brání své soukromí. Roku 1977 se oženil a se svou jedinou manželkou má syna. Dafoeovo jméno neplní titulky bulvárních plátků. Plně se soustředí na svou práci, proto jsou jeho herecké výkony vždy tak strhující.