Vlk z Wall Street - recenze kandidáta na film roku

14. 1. 2014 - 19:15 | Recenze | Karel Drda

Vlk z Wall Street - recenze kandidáta na film roku zdroj: tisková zpráva

Je to nejlepší film Martina Scorseseho minimálně za posledních dvacet let. Vlk z Wall Streetu nabízí výkony hned několika herců v životní formě a samotný režisér zde vystupuje jako dirigent s jasnou vizí, který divákům dodal neuvěřitelný životní příběh wallstreetského finančníka Jordana Belforta, který nejen že vydělával ohromné peníze, ale ještě lépe je uměl roztočit.

Chcete můj neskromný tip k letošnímu udílení Oscarů? Ač jsem přesvědčen o tom, že Vlk z Wall Street je pro DiCapria dosavadním vrcholem v jeho herecké kariéře a pro Scorseseho tím nejlepším možným završením kariéry, oba pánové v prudérní Americe pohoří. Tolik diskutovaná kontroverznost díla však spočívá snad jen v tom, že se v něm hodně „fuckuje“ (nejen slovně) a hlavní hrdina umí žít na plno. Je tohle snad hřích? Jordan Belfort je pouze mužem, který dokáže fungovat na plno, miluje peníze a dokáže užívat všech všedních i neobyčejných radostí. Také byl ve své době velmi úspěšným makléřem na Wall Streetu, vydělával ohromné peníze a ne vždy se choval podle zákona. Nakonec za defraudaci peněz svých klientů skončil na 36 měsíců ve vězení.

Oslava kapitalismu? Ne, života s penězi!

Belfort je hrdinou své doby, je zábavným svědkem éry, kdy Wall Street nepodléhal všelijakým zákazům a omezením. Na jeho příběh můžeme nahlížet také optikou poživačnosti, nemorálního chování a hochštaplerství, ale kdo z nás bych neměl chuť někdy okusit takovou jízdu. Tak prosím nechme moralizujících pouček. Scorseseho Belfort (DiCaprio) je skutečnou žijící legendou z masa a kostí, o níž se prý ještě dnes mezi finančníky vyprávějí legendy. Pravdou také je, že Belfort mnohem více proslul jako strůjce všelijakých eskapád, afér a naprosto dokonalých mejdany, na kterých tekl alkohol proudem, kokain se šňupal po kilech a všemu ještě dělaly stafáž krásné ženské. Scorsese uchopil příběh tohoto rozporuplného člověka jediným možným způsobem. Inspiroval se jeho knihou vzpomínek a současně mu dal ve svém filmu privilegium vypravěče. A jako vypravěčský styl zvolil možná trochu netradičně humor. O Vlku z Wall Streetu se nejčastěji objevuje spojení, že jde o Scorseseho oslavu kapitalismu, v níž nám nabízí skutečného Gordona Gekka.

Vypravěč, co rád přehání

Ale to je hodně zjednodušený pohled. Peníze jsou všemocné, to je pravda. Kdo říká opak, tak si vůbec neuvědomuje, co říká, nebo peníze nikdy neměl. Martin Scorsese však přichází především s životním příběhem někoho, jehož zážitky jsou prostě nevšední, ať už u nich máte jakékoliv morální dilema. Jordan Belfort byl mužem, který film o Gekkovi miloval a postavu finančníka zbožňoval. Takhle je nutné ho vnímat. Ten snímek je jednou velkou party, v níž se házejí hned od začátku skřeti na terč, šňupe koks, jezdí rychlými auty a divákovi ozřejmuje životní filosofie hlavního hrdiny, která je jednoduchá. Chce mít jen strašlivě moc peněz. Belfort v podání DiCapria není žádným svatouškem, hned od začátku mu dovoluje Scorsese i lhát, ale současně ho nechá spoustu věcí bez příkras vysvětlit. My jej nechápeme soucitně, ba ani kritici. Jen tiše sedíme a sledujeme tu jednoduchost, s níž finanční trhy fungovaly ještě v devadesátých létech.

Herecké koncerty

Scorsese se rozhodl pro spolupráci s DiCapriem již popáté a udělal dobře. Postavu Belforta zahrál rozmáchle a krédo fiktivního Gordona Gekka, že chamtivost je dobrá, zde naplňuje měrou více než vrchovatou. O Scorsesem se říká, že dokáže i z herců, do nich by to nikdo neřekl, dostat naprosto nadprůměrné výkony. Toto platí i u Vlka z Wall Streetu. Hvězdu ujetých komedií Jonaha Hilla však nechal i nadále přesně to, co mu jde v jeho filmech nejlépe. Výsledkem je však přetavení jeho komediální role do silně groteskního nádechu. Věčně veselý blízký spolupracovník Donnie Azoff je tak smutnou ukázkou toho, kam skutečná chamtivost může dojít. Loňský rok je do jisté míry velkým zadostiučiněním i pro Matthewa McConaugheyho. Jeho vedlejší role ostřílené makléře Marka Hanny by zasloužila rovnou Oscara, ale otázkou je, zda by pak nedostal rovnou dva. Ve snímku Dallas Buyers Club byl totiž také úžasný. Vlk z Wall Streetu je snad i okamžikem náhody filmem, který nás přivádí do míst, kde vznikly všechny poslední globální ekonomické krize. A podle tohoto snímku jsou za nimi vlastně jen štětky, chlast, drogy a velká láska k penězům.